D70s of D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Ray

D70s of D80

Bericht door Ray » di aug 15 2006 7:45 pm

Na de introductie van de D80 is bij mij een dilemma ontstaan. Ik was er vrijwel zeker uit om de D70s aan te schaffen, alleen nu is het wel heel aantrekkelijk geworden om voor de nieuwe D80 te gaan.
Graag zou ik van jullie willen weten, wat jullie in mijn schoenen zou gaan doen.

De D70s met AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF + 50mm 1.4D

Of

De D80 met AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED

Deze twee camera’s met zijn toebehoren kosten ongeveer evenveel.

groeten,
Ray

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 8:22 pm

Moeilijke keus! Twee fantastische camera's! Het nieuwe objectief vind ik pers ook super! Heel mooi bereik! Alleen in de andere set heb je weer 't 50mm 1.4 objectief en dat is een SUPER objectief!!!!

Moeilijk...

Ray

Bericht door Ray » di aug 15 2006 8:43 pm

ja idd, daarom probeer ik van meerdere personen een menig te krijgen.
Zelf denk ik dat je de twee kit lenzen ( 18-70 en 18-135) tegen elkaar kan weg strepen, dan heb je nog over de D80 tegen de D70s met 50mm 1.4D.

ray

vanson

Bericht door vanson » di aug 15 2006 9:25 pm

Joost Wouters schreef:Moeilijke keus! Twee fantastische camera's! Het nieuwe objectief vind ik pers ook super! Heel mooi bereik! Alleen in de andere set heb je weer 't 50mm 1.4 objectief en dat is een SUPER objectief!!!!

Moeilijk...
het 'nieuwe' objectief lijkt me verre van 'super' eerlijk gezegd,
en de beide camera's zullen weinig toevoegen aan de lenzen, dat is wat je beeld maakt, de lens.

zelf zou ik gaan voor de D70 met 18/70mm en de 50mm/f1.4, dan heb je een redelijk goede allround lens en een van de mooiste lenzen ooit gemaakt (!)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di aug 15 2006 9:34 pm

Zelf ben ik begonnen met de 50mm/1.4 en 70-300. Was (analoog) een prima set om allround mee uit de voeten te kunnen. De 70-300 komt nu ook in een nieuwe versie uit. Wie weet kun je dat overwegen en dan kijken hoeveel je overhoudt voor een body. Je kunt altijd later nog een groothoek aanschaffen. Wat ik zelf heel belangrijk vind is hoe de camera in je hand ligt. Dat was voor mij een belangrijk onderscheid tussen de D70s en de D200. Het is onder meer om die reden de laatste geworden.

Sterkte met kiezen. :shock:
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 10:20 pm

vanson schreef:
Joost Wouters schreef:Moeilijke keus! Twee fantastische camera's! Het nieuwe objectief vind ik pers ook super! Heel mooi bereik! Alleen in de andere set heb je weer 't 50mm 1.4 objectief en dat is een SUPER objectief!!!!

Moeilijk...
het 'nieuwe' objectief lijkt me verre van 'super' eerlijk gezegd,
en de beide camera's zullen weinig toevoegen aan de lenzen, dat is wat je beeld maakt, de lens.

zelf zou ik gaan voor de D70 met 18/70mm en de 50mm/f1.4, dan heb je een redelijk goede allround lens en een van de mooiste lenzen ooit gemaakt (!)
Waarom lijkt 't objectief je dan niets?! Ik bedoel mede voor het super dat het een mooi bereik is. Ik weet ook wel dat er betere objectieven zijn, maar het 18-70 objectief of het 18-135.. Ik denk dat er optisch weinig verschil in zal zitten... En kit-lenzen blijven kit-lenzen.

Ik zou zowieso voor de 50mm 1.4 gaan!!!

D70s of D80, hmm ik zou naar het verschil in prijs kijken, of je moet een groot LCD willen en meer MP...

Ciao!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 15 2006 11:38 pm

Ik zou voor de D80 set gaan en later/los een 50mm 1.8 erbij nemen.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo aug 16 2006 11:40 am

Ik vind het een beetje van de winkelprijs afhangen.
De D80 voegt niet zoveel toe, aan die 6MP heb je echt zat.
Naar mijn bescheiden mening kan je je beter focussen op een goed objectief, dát is uitendelijk bepalend voor het resultaat.
Voor een uitgebreide preview en een vergelijking met de D70s, zie ook www.dpreview.com.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo aug 16 2006 12:54 pm

En een D70s kun je nu kopen en de D80 als kerst cadeau of wordt het pasen voor dat je hem hebt?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 16 2006 7:27 pm

hjanssen schreef:En een D70s kun je nu kopen en de D80 als kerst cadeau of wordt het pasen voor dat je hem hebt?
Goed punt, zeker als het je eerste camera is en je nu dus geen plaatjes kunt maken. Als het een vervangende of uitbreidingscamera is, dan is wachttijd weer wat minder relevant.

Groeten,
Marnix

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » do aug 17 2006 6:57 am

Ik zou nu denk ik toch wachten op de D80, tenzij je nu meteen wilt fotograferen. Na de introductie van deze nieuwe camera zal de D70s ook nog wel even verkrijgbaar blijven en mogelijk een stuk goedkoper worden. De lenzen blijven sowieso in het assortiment. In de tussentijd kun je het verschil in prijs bijsparen
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Pierre

Bericht door Pierre » do aug 17 2006 8:45 am

We zitten zo langzamerhand wel op een vierkante millimeter zeg. Maw wat is er mis met de D70s ? En je wilt toch Nu al foto's maken, DAT is toch je hobby! NA de D80 komt er ook weer een nieuwere .... (D90 :lol: ?). En met zo'n standaardlens erbij ben je spekkoper! Laat de techniek ons niet inhalen!

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 17 2006 11:22 am

En na de D90 de D95 en daarna...
Zo blijf je wachten op iets nieuws zonder dat je ook maar één foto maakt, terwijl dat hetgeen is waar we het allemaal voor doen. Als je nu geen camera hebt zou ik zeker gaan voor de D70s, want dit ligt overal in de winkel en daar kun je vandaag dus mee aan de slag.

Groeten,
Marnix

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » do aug 17 2006 7:50 pm

Ik zei ook: tenzij je nu wil fotograferen.... Je koopt toch ook geen auto van het oude model... tenzij je iemand bent die op het prijsvoordeel uit is of het überhaupt niets kan schelen. Ik, en ik spreek voor mezelf, ik zou nu de D80 op punt van introductie staat even wachten.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

rjoemman

Bericht door rjoemman » do aug 17 2006 8:06 pm

Precies, en dat is wat ik ga doen.
Even wachten op de D80.

Raoul

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”