Ik weet het echt niet: 50mm f/1.4 of f/1.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Joost Wouters

Ik weet het echt niet: 50mm f/1.4 of f/1.8

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 10:32 pm

Mensen, ik wil op dit moment nog 1 objectief aanschaffen. (mijn verlanglijst is nog veel groter maarja)

Nu heb ik van heel veel sites en fora al zoveel reviews gelezen dat ik bij wijze van spreken nog verder van huis ben. :oops:

Ik wil gewoon 1 van deze 2 objectieven aanschaffen. Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar het maakt niet uit of ik nou eventueel meer moet betalen voor het 1.4 objectief, ik wil gewoon de beste keus, en da's niet altijd het duurste... :)

Helpen jullie me alsjeblieft kiezen?! :cry:

Alvast bedankt!

Ciao,

Joost

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » di aug 15 2006 10:55 pm

Joost,

Knappe jongen (of meisje) die vanaf de foto kan vertellen of die gemaakt is met een 1.4 of 1.8 lens! Er zitten wel verschillen in maar die zijn alleen meetbaar op de optische bank (of bij heel grote vergrotingen). Verder is het de vraag of je die 1.4 echt nodig hebt. Fotografeer je vaak bij volle lensopening en (heel) weinig licht. Met de digitale camera is die lichtsterkte al een stuk minder belangrijk geworden, omdat je makkelijk en zonder kwaliteitsverlies bijvoorbeeld 400 ASA kunt instellen. De 1.4 is een stuk zwaarder en duurder.
Uit mijn betoog mag duidelijk zijn dat ik voor de f1.8 zou kiezen.

groet,

Karel

P.S. Overigens snap ik niet goed waarom je de 50 mm wilt hebben. Je hebt toch de 17-55mm f2.8. Dat is een dijk van een lens. Ik denk niet dat de prime veel zal toevoegen (alleen in extreme gevallen misschien).
Waarom ga je niet voor de 10,5 mm fisheye. Dat is pas een echte toevoeging aan je collectie, of de 12-24mm.

vanson

Bericht door vanson » di aug 15 2006 11:43 pm

Karel Giesen schreef:Joost,

Knappe jongen (of meisje) die vanaf de foto kan vertellen of die gemaakt is met een 1.4 of 1.8 lens! Er zitten wel verschillen in maar die zijn alleen meetbaar op de optische bank (of bij heel grote vergrotingen). Verder is het de vraag of je die 1.4 echt nodig hebt. Fotografeer je vaak bij volle lensopening en (heel) weinig licht. Met de digitale camera is die lichtsterkte al een stuk minder belangrijk geworden, omdat je makkelijk en zonder kwaliteitsverlies bijvoorbeeld 400 ASA kunt instellen. De 1.4 is een stuk zwaarder en duurder.
als je opnamen van de twee lenzen naast elkaar zou zien, kun je wel degelijk een goed opmerkbaar verschil zien tussen de f1.8 en f1.4 ...

met name in de weergave van de onscherpte op de grootste diafragma-opening. De f1.8 is veel zachter in het weglopen van de scherpte, de f1.4 is verschrikkelijk scherp, met name op de lijnen.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 11:47 pm

Karel Giesen schreef:Joost,

groet,

Karel

P.S. Overigens snap ik niet goed waarom je de 50 mm wilt hebben. Je hebt toch de 17-55mm f2.8. Dat is een dijk van een lens. Ik denk niet dat de prime veel zal toevoegen (alleen in extreme gevallen misschien).
Waarom ga je niet voor de 10,5 mm fisheye. Dat is pas een echte toevoeging aan je collectie, of de 12-24mm.
Ik wil hem voor op mijn F100. Mijn 17-55 is fantastisch ik weet het, maar dat is een DX lens.. Daarom de 50mm erbij :)

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 11:49 pm

@ vanson:

Weet je of ik daar ergens voorbeelden van kan downloaden, of kan iemand ze mailen?!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 15 2006 11:57 pm

De 1.4 is ongetwijfeld op een aantal punten technisch/optisch wat beter dan de 1.8. Ik denk echter dat je alleen bij vergelijkende tests verschil zou kunnen zien.

De prijs/kwaliteit verhouding vond ik echter aanmerkelijk beter bij de 1.8 en de meerprijs van 1.4 niet waard.

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo aug 16 2006 12:05 am

Zie o.a. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=439

Nikon AF-D 50mm F/1.4 € 249.-
Nikon AF-D 50mm F/1.8 € 99.-

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » wo aug 16 2006 12:38 am

He Joost, ik heb zelf de 50mm/1.4 ook. Gebruikt gekocht voor 200 euro.
Ikzelf heb er geen spijt van dat ik deze heb gekocht. Het is ondanks zijn kleine afmetingen een enorme bonk glas. En vooral de extra kleine scherptediepte is prettig. Zeker nu het bij de afmetingen van de sensor t.o.v. de film, moeilijker is geworden om je scherptediepte gering te houden.

Ik kan je verder helaas nu niet helpen, maar als ik nog nuttige reviews vind, zal ik ze posten.

Groetjes, Rob.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 16 2006 7:07 am

Gezien wat je al hebt, zou ik voor de f1,4 gaan.
Verschillende testers zoals Rorslett, Ruether, Schroiff, Polini, en Hogan beoordelen de kwaliteit van de 1,4 beter.
Alleen Nikitin en Photo Review, zijn het daar niet mee eens. Zij vinden de 1,8 beter.

Zelf heb ik de 1,8 en ben daar zeer tevreden mee.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 10:39 am

keenoncoolstuff schreef:He Joost, ik heb zelf de 50mm/1.4 ook. Gebruikt gekocht voor 200 euro.
Ikzelf heb er geen spijt van dat ik deze heb gekocht. Het is ondanks zijn kleine afmetingen een enorme bonk glas. En vooral de extra kleine scherptediepte is prettig. Zeker nu het bij de afmetingen van de sensor t.o.v. de film, moeilijker is geworden om je scherptediepte gering te houden.

Ik kan je verder helaas nu niet helpen, maar als ik nog nuttige reviews vind, zal ik ze posten.

Groetjes, Rob.
Ik ga 'm gebruiken op m'n F100 dus heb geen 'last' van m'n sensor. Gebruik 'm dan niet op mijn D200...

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 10:41 am

Hans Braakhuis schreef:Gezien wat je al hebt, zou ik voor de f1,4 gaan.
Verschillende testers zoals Rorslett, Ruether, Schroiff, Polini, en Hogan beoordelen de kwaliteit van de 1,4 beter.
Alleen Nikitin en Photo Review, zijn het daar niet mee eens. Zij vinden de 1,8 beter.

Zelf heb ik de 1,8 en ben daar zeer tevreden mee.
Het probleem is dat ik na de aanschaf van al deze apparatuur nog maar weinig geld over heb :P Dus daarom wil ik nu echt kiezen wat het beste past bij me.

Als ik met de f1.8 bij wijze van spreken voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten, zal ik heel blij zijn! Het scheelt toch een 150 euri...

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 12:58 pm

Ken Rockwell zegt dus:

Koop de 1.8. D of niet D. Maakt niet veel uit. Kwaliteit is van beide super, behuizing schijnt dus, volgen Ken, vrijwel het zelfde te zijn.

Bij mij gaat hij veel en overal gebruikt worden...

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 5:02 pm

Heb de gehele lens vergelijking gelezen van alle 50mm die Ken Rockwell heeft getest, tegelijk.

Ik ga voor de 1.8! De 1.4 is gewoon niet nodig en is veel duurder. En steviger o.i.d., is ie volgens mij ook helemaal niet. Zelf het gewicht scheelt maar 20 gram, terwijl op de site van Nikon er volgens mij een verschil van 75 gram inzit...

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo aug 16 2006 5:10 pm

Kijk eens op http://www.fredmiranda.com hier vind je enige tientallen gebruikers ervaringen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”