Lichtsterkte 50 mm 1.4 vs 1.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lichtsterkte 50 mm 1.4 vs 1.8

Bericht door JerryBig » zo jun 01 2008 8:16 pm

Kan iemand mij vertellen hoe groot de winst in lichtopbrengst is wanneer je een 50 mm 1.4 gebruikt t.o.v. de 1.8. Ik wil er namelijk één kopen.
Ik heb veel terug gevonden over scherpte en bokeh verschillen, maar is die 0.4 stopverschil merkbaar in lichtopbrengst?
Mijn doel is namelijk vooral er mee te fotograferen in moeilijke lichtomstandigheden waar een flitser niet kan, mag of mooi is.

Puur kijkend naar lichsterkte, is dan het prijsverschil de moeite waard? (€115 vs €279 bij KE)

Ik geloof direct dat je met de 1.4 meer krijgt dan een beetje extra licht en dus prijstechnisch correct is, maar ik denk niet dat ik die extra verschillen echt zie/gebruik. Daar zijn mijn foto's vooralsnog te eenvoudig voor. Bovendien de portomenee kan niet zoveel hebben de laatste tijd.

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo jun 01 2008 8:30 pm

Het is geen 0.4 stop verschil, het is bijna een hele stop, want het werkt logaritmisch. Van 1.4 naar 2.0 zou een hele stop zijn.

Met je doel van foto's maken bij minder licht impliceer je dat je ook op 1.4 foto's wilt maken, dus met volle opening. Nou... dat is al snel af te raden voor gewoon gebruik, net als foto's op 1.8 trouwens, want de scherptediepte is dan wel erg laag. Het is wel bruikbaar voor noodgevallen en creatieve effecten.

Het voordeel bij algemeen gebruik is vooral een helderder zoekerbeeld en nauwkeuriger scherpstelling.

Weef

Bericht door Weef » zo jun 01 2008 8:35 pm

Als je de f/1.4 wil proberen, laat het me even weten.

Zoetermeer is tenslotte om de hoek (buiten de spitstijden).

Groet,

Marcel

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 01 2008 10:09 pm

Het verschil is een 2/3e stop.

Zie dit verhaal op wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number

Daar worden de 1/2 en 1/3 stops gegeven. Ik kon zo gauw niets anders vinden, wiki is niet altijd betrouwbaar, maar in dit geval wordt alles correct weergegeven.

In belichting maakt het weinig verschil. Als je een opname zou moeten maken waarbij de foto staat of valt met die 2/3 stop verschil moet je toch een statief gebruiken...
De 1,4 geeft wel een iets helderder zoekerbeeld.
Qua helderheid is er praktisch geen opname die je met de 1,4 maakt die je niet ook met de 1,8 zou kunnen maken.
De beeldvoordracht in de onscherpte is van de 1,4 wat mooier dan van de 1,8, maar is je dat het prijsverschil waard? Moet je eens naar wat oudere Leica-objectieven kijken...
Ik ben overigens nog steeds erg gecharmeerd van mijn 50mm 1,4 S.C Nikkor, maar ik realiseer me altijd dat ik er nog nooit een foto mee heb gemaakt die niet ook met de 1,8 zou zijn gelukt.

E.M. de Klerk

Gammaburster

Bericht door Gammaburster » za jun 07 2008 9:37 am

Ik heb ze allbei gehad en vind de 1.4 gewoon stukken beter. Het gaat me niet zo zeer om de 1.4 stand die ik nooit gebruik maar het gaat erom dat de 1.4 al flink wat eerder goed presteert. Als ik de 1.4 op 2 zet is hij echt veel beter qua scherpte en contrast en ook nog op 2.8. Vanaf f4 merk ik er niets meer van dus met voldoende licht maakt het volgens mij geen bal uit. Bij f5.6 en f8 is de 1.8 in het centrum zelfs scherper en de 1.8 heeft ook minder distortion.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za jun 07 2008 10:16 am

Even off-topic:

"Zanussi koelkast, Smeg fornuis, Sharp magnetron en een Samsung televisie".

Helemaal klaar voor de komende paar weken, Weef?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Weef

Bericht door Weef » za jun 07 2008 12:30 pm

chip54 schreef:Even off-topic:

"Zanussi koelkast, Smeg fornuis, Sharp magnetron en een Samsung televisie".

Helemaal klaar voor de komende paar weken, Weef?
Mwah.... De frituur moet er nog bij :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”