ExifPro build 201 is te downloaden

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

ExifPro build 201 is te downloaden

Bericht door remoss » ma jun 02 2008 4:59 pm

http://www.exifpro.com

Changelog:

Build 201 (June 1-th, 2008)
FIX: Camera-specific and GPS column names in detailed mode were shifted by one.

--------------------------------------------------------------------------------

Build 200 (May 27-th, 2008)
NEW: Tool to extract JPEG images embedded in raw photographs. Currently it supports NEF, CR2, ORF, and PEF raw files.
NEW: Time adjustment tool works with accuracy of seconds now.
NEW: Detailed mode column with image rating (stars) to allow sorting images by stars.
NEW: Right-click on a folder has option to open this folder in Windows' Explorer.
Image cropping constrains include wide screen in 16:10 format (like 1920x1200).
NEW: ExifPro can now read metadata embedded inside Nikon NEF files.
FIX: NEF D100 photos modified in Nikon's Capture FX are displayed properly.
FIX: Thumbnails of rotated NEF files are no longer stretched in the viewer's preview bar.

Ik heb de ontwikkelaar gevraag om een mogelijkheid te creëren in the Options om vanuit het verkenner contextmenu een map te kunnen openen met ExifPro zodat je direct de gekozen map kunt bekijken. Het betreft een eenvoudige register aanpassing dus dat zal niet zo'n probleem worden door de man.
Voor de liefhebbers om dit handmatig te doen:

-----------------------------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Bladeren met ExifPro]

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Bladeren met ExifPro\command]
@="C:\\Program Files\\ExifPro\\ExifPro.exe \"%1\""
-----------------------------------------------------------

Kopieer alles tussen de strepen naar kladblomk en sla het op als "bladerenmetexifpro.reg"

Dubbelklik daarna op het bestand en je hebt voortaan in elke map een nieuw contextmenu item in verkenner genaamd "Bladeren met Exifpro".

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma jun 02 2008 7:25 pm

http://www.exifpro.com

Changelog:

Build 201 (June 1-th, 2008)
FIX: Camera-specific and GPS column names in detailed mode were shifted by one.

René,

Wat is jouw gebruik van dit prgm? Het kan veel, maar is er een meerwaarde tov bv LightRoom?
Willem.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 02 2008 7:35 pm

Ik gebruik het voornamelijk als image browser. Het struint zeer snel door NEF's heen.
Ook het verplaatsen/kopieren van bestanden is zeer makkelijk.

Lightroom moet eerst bestanden importeren om te browsen. Dit programma leest realtime de mappen uit.

Je kunt echter eventueel wel net als Lightroom catologi aanleggen en openen met ExifPro.

Met de laatste versies kun je ook zeer snel jpg's extracten vanuit raw bestanden.

Daarnaast natuurlijk zeer uitgbreide exif info en gemakkelijke tijdbalken voor selecteren in een bepaalde maan bijvoorbeeld.

Je kunt ook een editor naar keuze bepalen waarna met een klik op alt-enter het seselecteerde besrtand direct in die editor wordt geopend (b.v. Photoshop)

Verder nog uitgebreid taggen, printen en veel meer.

Voor mij is echter vooral de snelheid waarmee het programma NEF's laat zien het belangrijkst. Omdat dit realtime gebeurt zonder te importeren lijkt Lightroom echt een oude dame vergeleken bij ExifPro.

Je kunt het programma gewoon gratis proberen en daarna verwijderen indien het niet bevalt. Pakketje is net even 6 MB.

Herman55

Bericht door Herman55 » ma jun 02 2008 8:58 pm

Als browser is het een bijzonder goed programma. Heel erg snel vergeleken met Lightroom en ViewNX. Heeft een paar extra mogelijkheden, sluit me wat dat betreft bij Rene aan. Support is erg snel. Had een probleem met support voor de D100 bestanden. Na het opsturen van de NEF's (d.d. 14 mei j.l.), is er dus nu een nieuwe versie uit die deze bestanden wel ondersteund. Bij het testen blijkt er echter een nare zweem in verschillende foto's voor te komen(groen, paars en blauw). Deze zweem zit in ViewNX er niet in. Er is inmiddels een mailtje weg naar Mike (de ontwikkelaar). Ik heb er vertrouwen in dat dit binnenkort opgelost is.

Ondanks dat kan ik het programma zonder meer aanraden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”