Ik heb de Coolpix P80 nu enkele dagen in gebruik.
Wilde op de eerste dag deze eigenlijk terugsturen, want:
1. moeilijk of niet scherp te stellen binnenskamers op auto mode (scherpstelveld blijft rood ipv groen)
2. scherpstelveld ging hunten bij complexe scene
3. binnen genomen foto's soms erg (te) korrelig
4. flitster schiet niet automatisch open zoals bij de DSLR's
5. aanzetten van de camera duwt de lensdop eraf (niet zo elegant)
6. beeldkwaliteit zoeker zeer matig
7. beeldkwaliteit lcd monitor matig
Na een Nikon D70s en een Casio Exilm gewend te zijn, viel de eerste indruk me behoorlijk tegen.
Omdat ik hem zeven dagen op zicht heb, toch maar de moeite genomen om uitgebreid internet af te speuren naar bevindingen.
Welnu, ik ben inmiddels om en ga hem houden!
De reviews op internet en ervaringen zijn wisselend, maar degenen die de moeite hebben genomen de camera goed te leren kennen (en de manual goed te bestuderen) vinden hem geweldig!
Ben tot de conclusie gekomen dat dit ook zo is.
Voor bovenstaande minpunten bleek er een slimmerik te zijn die vertelde dat je de AF-veldstand op 'centrum' moest instellen, ipv 'automatisch'.
Eerst de Keuzeknop op bijvoorbeeld P zetten, want vanuit de groene A krijg je niet het uitgebreide menu. Geweldige tip! Hunten kwijt en scherpstellen gaat nu altijd goed (minpunt 1 en 2).
De automatische iso-stand bleek verantwoordelijk voor korrelige foto's (minpunt 3). De iso-waarden van 400 of meer geven (binnen) nu niet echt een fraai resultaat.
Ook heb je de mogelijkheid in het menu de auto-iso te begrenzen in de range van 64-100 of 200 of 400. Erg handig weer, maar je moet het even weten. De range van 64 to 200 iso levert altijd zeer fraaie resultaten blijkt. Nikon waardig.
Minpunt 4 t/m 7 neem ik maar voor lief en vind ik uiteindelijk niet echt belangrijk.
Tot nu toe zijn de pluspunten voor mij:
1. handig formaat, ligt lekker in de hand
2. prijs/kwaliteit verhouding
3. perfecte range (macro 1cm tot groothoek 27mm en ultra zoom 486mm)
4. zeer goede resultaten in macro en extra zoom
5. als je de goed camera kent krijg je resulaten in de buurt van dslr's
6. menu uitgebreid en toch eenvoudig / intuïtief
7. vibration reduction werkt prima
De handleiding zit er slechts electronisch bij en je kunt hem altijd 'inzien' op jecomputer en op de Nikon site.
Ik zou adviseren om een gedrukte versie te bestellen (heel eenvoudig via de Nikon site in elke taal voor €15 thuisgestuurd).
Hieronder nog even de links naar reviews en ervaringen die volgens mij het beste weergeven wat voor camera het werkelijk is.
Nikon Coolpix P80 review by J.Keenan
Nikon Coolpix P80 Owners opinion 1
Nikon Coolpix P80 Owner's opinion 2
Nikon Coolpix P80 Owner's opinion 3
Conclusie: De Nikon Coolpix is een uitstekende 'je moet het even weten' camera, die een prima aanvulling is op mij DSLR en compact.
8,5 op een schaal van 10.
De handleiding er af en toe bijpakken is essentieel in het begin.