USM of Highpass

Discussies over fotobewerking en archivering
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

USM of Highpass

Bericht door Jos » vr jun 06 2008 9:50 am

Ik zit te stoeien met de highpassfaciliteit om mijn foto's te verscherpen. Ik heb de techniek onder de knie, maar zie de voordelen van deze wat omslachtige methode (ivm unsharp mask) eigenlijk nog niet zo in. Kan iemand me dat uitleggen. En zijn er vuistregels voor het toepassen voor dit filter. Welke waarden gebruiken jullie?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

mboots

Bericht door mboots » vr jun 06 2008 10:43 am

Ik gebruik altijd hipass.. je krijgt minder overscherpte randen heb ik het idee en er komt meer scherpte in het algehele detail terug.
Zeker bij portretfotografie waar je vaak een verzachting van de huid doet is de hipass ideaal.
Ik maak een hipass laag als bovenste laag op 2.4 pixels en zet die laag op soft light blending mode.
Heel soms overlay als ik nog meer scherpte wil, maar vind dat meestal net te veel.

USM en met name smart sharpen gebruik ik bij portretten ook, maar dan voor detail verscherping van ogen en mond.
Een laag met 150% en 3 pixels, dit is dan een uiterst lelijke veel te verscherpte laag, daar zet ik een masker op voor alleen de ogen en soms de mond en zet die laag dan terug in dekking tot ongeveer 30% (beetje gevoel)
De ogen komen dan veel mooier uit, het oogwit wordt net iets witter.
Als ik een voorbeeldfoto op mijn laptop heb, zal ik zo een paar verschillende neerzetten als voorbeeld.

Marco

mboots

Bericht door mboots » vr jun 06 2008 11:19 am

Hmm had niet echt een goed voorbeeld maar even 1 voorbeelda van een USM oog.
Afbeelding
Afbeelding
En de hele bewerkte foto om het resultaat te laten zien..
ik had de foto niet meer geheel onbewerkt dus een hipass op de huid kan ik niet goed demonstreren.
Afbeelding

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » vr jun 06 2008 8:41 pm

Dat is een heel mooi resultaat. Contrast lijkt veel hoger. Ik pruts weer verder. Dank voor jullie heldere uitleg, voorbeelden.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr jun 06 2008 9:55 pm

Als je foto's laat afdrukken via een lab dan worden deze meestal nog eens verscherpt. Met USM in de regel.
USM op USM kan lelijke resultaten opleveren. Kijk maar eens goed naar foto's van een compact camera (doen ook USM) die zijn afgedrukt via een fotocentrale.

Met High Pass is dat een aanmerkelijk minder probleem.

USM voegt lichte en donkere details toe op contrastlijnen. High Pass accentueert alleen pixels en past de foto dus veel minder sterk aan.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jun 06 2008 10:50 pm

Wow, die techniek moet ik me toch ook eens eigen maken. Wat een mooi contrast zo. Verscherpen doe ik meestal via de Lab modus (uit mijn bijbel van ome Scott :D ) maar dit is wel heel erg mooi. Ik ga het eens proberen.
Thanks Marco!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jun 06 2008 10:52 pm

mboots schreef:Hmm had niet echt een goed voorbeeld maar even 1 voorbeelda van een USM oog.
Afbeelding
Afbeelding
En de hele bewerkte foto om het resultaat te laten zien..
ik had de foto niet meer geheel onbewerkt dus een hipass op de huid kan ik niet goed demonstreren.
Afbeelding
Selecteer je dan eerst een gedeelte?
Tell me hoe je dit doet want dit ziet er geweldig uit..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jun 07 2008 1:35 am

Een uitleg over het highpass filter (of hoogdoorlaatfilter) icm overvloeimodus in Photoshop vind je hier:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=t ... orlaat.php

Edit: link aangepast
Laatst gewijzigd door remoss op wo jun 11 2008 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » za jun 07 2008 7:35 am

remoss schreef:Een uitleg over het highpass filter (of hoogdoorlaatfilter) icm overvloeimodus in Photoshop vind je hier:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=t ... orlaat.php
Remoss,
super! dank je wel
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

wouterboon

Bericht door wouterboon » za jun 07 2008 8:51 am

Volgens mij is nog een groot voordeel van het highpass filter dat het als aanpassingslaag toegepast kan worden itt USM. Als je de foto op een later tijdstip nog eens wilt bewerken, dan blijft dat filter (indien als PSD opgeslagen) als laag bewaard, wederom itt tot USM, dat in je foto ingebed zit en je niet meer kunt terugdraaien. (Correct me if I'm wrong ;-))

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jun 07 2008 8:55 am

Hele duidelijke uitleg René. Gebruik jij die zelf ook altijd?
Je mist volgens mij alleen nog de laatste stap, nl. terugzetten naar RGB modus?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jun 07 2008 9:06 am

wouterboon schreef:Volgens mij is nog een groot voordeel van het highpass filter dat het als aanpassingslaag toegepast kan worden itt USM. Als je de foto op een later tijdstip nog eens wilt bewerken, dan blijft dat filter (indien als PSD opgeslagen) als laag bewaard, wederom itt tot USM, dat in je foto ingebed zit en je niet meer kunt terugdraaien. (Correct me if I'm wrong ;-))
Zodra je in photoshop iets gaat doen met je foto "moet" de eerste handeling eigenlijk al zijn: ctrl-j oftwel een kopie maken van de achtergrondlaag en daar de verdere bewerkingen op los laten inclusief usm of wat dan ook.
Daarmee bereik je direct het voordeel waar je het over hebt, je kunt altijd weer terug naar het origineel door alle lagen behalve de achtergrond te verwijderen.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jun 07 2008 9:10 am

Riemke schreef:Hele duidelijke uitleg René. Gebruik jij die zelf ook altijd?
Je mist volgens mij alleen nog de laatste stap, nl. terugzetten naar RGB modus?
Ik gebruik het soms. Meestal gebruik ik deze:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=t ... enstap.php
Ik heb niet zomaar scherpe foto's hoor ;)

Als je het eindresultaat als jpg wilt opslaan moet je inderdaad terug naar rgb anders is opslaan als jpg niet beschikbaar. Ik zal dat er nog eens bijzetten. Als je, als backup b.v., de foto als psd opslaat hoeft dat natuurlijk niet.

Edit: link aangepast
Laatst gewijzigd door remoss op wo jun 11 2008 8:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jun 07 2008 9:32 am

remoss schreef:Ik heb niet zomaar scherpe foto's hoor ;)
Jouw foto's zijn inderdaad altijd prachtig van scherpte. Zelf gebruik ik ook het smart sharpen wel eens. Ooit eens opgepikt tijdens een lezing op de Pro Imaging beurs in Houten.

Zit net ook je andere tutorials te lezen o.a. over het randmasker. Erg interessant. Dat maskerverhaal intrigeert me. Dat moet ik nog eens goed bestuderen. Vooral hoe je dat dus selectief toepast, zoals Marco dat bij dat portret gedaan heeft.

Moet nog een hoop leren op dat gebied :D

Woudschim

Bericht door Woudschim » za jun 07 2008 9:50 am

Ik gebruik zelf altijd de High Pass methode. Vanwege het feit dat het op een andere laag zit, en je makkelijk locale aanpassingen kunt maken, of simpelweg de hele laag weggooien zonder gelijk een aantal andere stappen ook te moeten terugdraaien.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”