welke kopen? 18-55/55-200 of 18-200 of toch maar sigma
welke kopen? 18-55/55-200 of 18-200 of toch maar sigma
Ik ga binnenkort een D80 aanschaffen. Heb lang getwijfeld omdat ik nog een oude Pentax set met lenzen heb liggen (analoog). Nu twijfel ik erg, ook door de prijzen tussen de volgende kits":
- d80 met 18-55 en 55-200 nikon lenzen voor 899 euro
- d80 met 18-200 nikon VR lens voor ong 1000 euro
- d80 met 18-200 sigma VR lens voor 899 euro
- ???
IKI lees hier van alles, maar niet een echte voorkeur. De 18-200 is een VR-lens, de 18-55 en 55-200 schijnen wat meer budget-gebouwd te zijn. De sigma heeft ook de VR mogelijkheid, maar is sigma per definite slechter dan Nikon lenzen? Ik heb gekozen voor Nikon vanwege de kwaliteit. Fotografen stellen dat het vooral om de lenzen gaat en wat minder om de body. Moet ik dan wel Sigma kopen?
Kortom, wie helpt mij met een goed advies?
- d80 met 18-55 en 55-200 nikon lenzen voor 899 euro
- d80 met 18-200 nikon VR lens voor ong 1000 euro
- d80 met 18-200 sigma VR lens voor 899 euro
- ???
IKI lees hier van alles, maar niet een echte voorkeur. De 18-200 is een VR-lens, de 18-55 en 55-200 schijnen wat meer budget-gebouwd te zijn. De sigma heeft ook de VR mogelijkheid, maar is sigma per definite slechter dan Nikon lenzen? Ik heb gekozen voor Nikon vanwege de kwaliteit. Fotografen stellen dat het vooral om de lenzen gaat en wat minder om de body. Moet ik dan wel Sigma kopen?
Kortom, wie helpt mij met een goed advies?
ik ga nu wat roepen over zaken die ik nog nooit in mijn handen heb gehad..... muv de d80 
over het algemeen geldt dat superzoom lenzen wel een prachtig zoom bereik hebben maar dat gaat (zelfs bij nikon) ten koste van optische kwaliteit. Dus als je voor gemak gaat zou ik de 18-200 pakken. En volgens mij kun je hier prima foto's mee maken, maar het kan altijd beter.
En dan sigma, volgens mij is de kwaliteit van sigma iets minder dan nikon, en de prijs is veel minder. En ook hier kun je volgens mij prima foto's mee maken, alleen (gemiddeld genomen) maak je met Nikon (technisch) betere foto's.
En nog algemener geldt dat de lens inderdaad belangrijker is dan de body.
Heb je de verschillende lens-test-sites al bekeken? Kun je een beetje een beeld krijgen van hoe men egen de diverse lenzen aankijkt.

over het algemeen geldt dat superzoom lenzen wel een prachtig zoom bereik hebben maar dat gaat (zelfs bij nikon) ten koste van optische kwaliteit. Dus als je voor gemak gaat zou ik de 18-200 pakken. En volgens mij kun je hier prima foto's mee maken, maar het kan altijd beter.
En dan sigma, volgens mij is de kwaliteit van sigma iets minder dan nikon, en de prijs is veel minder. En ook hier kun je volgens mij prima foto's mee maken, alleen (gemiddeld genomen) maak je met Nikon (technisch) betere foto's.
En nog algemener geldt dat de lens inderdaad belangrijker is dan de body.
Heb je de verschillende lens-test-sites al bekeken? Kun je een beetje een beeld krijgen van hoe men egen de diverse lenzen aankijkt.
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Hier hebben we allemaal een voorkeur
.
Maar die is nogal verschillend en vaak afhankelijk van het budget.
Sommigen kiezen voor lichtsterk en daardoor vaak duurder. En met lichtsterk heb je voor een bereik tot 200mm 2 lenzen nodig.
Anderen hebben niet veel zin om vaak een lens te wisselen. En kiezen dus daarom de 18-200VR.
Met de D80 plus de nikon 18-200VR heb je een prima allroundset in handen. Binnen het budget wat je noemt is dit een prima keus.
Voor een alternatief ben je toch al gauw een paar honderd euro meer kwijt. Tenminste als je een bereik van 18 tot 200 mm wilt hebben.
Tammo

Maar die is nogal verschillend en vaak afhankelijk van het budget.
Sommigen kiezen voor lichtsterk en daardoor vaak duurder. En met lichtsterk heb je voor een bereik tot 200mm 2 lenzen nodig.
Anderen hebben niet veel zin om vaak een lens te wisselen. En kiezen dus daarom de 18-200VR.
Met de D80 plus de nikon 18-200VR heb je een prima allroundset in handen. Binnen het budget wat je noemt is dit een prima keus.
Voor een alternatief ben je toch al gauw een paar honderd euro meer kwijt. Tenminste als je een bereik van 18 tot 200 mm wilt hebben.
Tammo
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Eens met dragon2. Nikon 18-70 (of Tamron 17-50!) met Nikon 70-300 VR...
De VR versies van de lenzen die Tom noemt zijn OPTISCH trouwens NIET beter dan de niet-VR versies. In tegendeel zelfs! Ze zijn natuurlijk wel heel handig!
De VR versies van de lenzen die Tom noemt zijn OPTISCH trouwens NIET beter dan de niet-VR versies. In tegendeel zelfs! Ze zijn natuurlijk wel heel handig!
Laatst gewijzigd door Patrick op zo jun 08 2008 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Helemaal eens!dragon2 schreef:Ik zou gaan voor de D80 + 18-70 + 70-300 VR. Kwalitatief veel beter dan alle eerder genoemde combo's, kun je heel lang mee vooruit en toch betaalbaar.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
hoi,
koop de d-80 gebruikt op marktplaats, of hier op het forum, de d80 wordt nu genoeg aangeboden, de 18-70 is ook voor een leuke prijs gebruikt te vinden en dan heb je geld over voor de 70-300 vr.
groeten jan-peter
koop de d-80 gebruikt op marktplaats, of hier op het forum, de d80 wordt nu genoeg aangeboden, de 18-70 is ook voor een leuke prijs gebruikt te vinden en dan heb je geld over voor de 70-300 vr.
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Twijfel
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik merk dat gemak en kwaliteit twee verschillende dingen zijn. Daarom twijfel ik erg, nu. Een andere optie die ik uit de reacties haal is om bv een 18-135 en daarna een 70-300 te kopen. (kost alleen weer meer). Of heeft die 18-135 hetzelfde euvel als de 18-200?
Ik lees nl in allerlei (Engelse) tests dat de 18-200 handig maar erg middelmatig is.
Ik lees nl in allerlei (Engelse) tests dat de 18-200 handig maar erg middelmatig is.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De 18-70 is de beste van het stel. De 18-200VR is zeker niet slecht, maar 11x zoom heeft ook z'n nadelen.
De 18-135 zit er een beetje tussenin, leuke allround-lens, maar geen hoogvlieger.
De 18-135 zit er een beetje tussenin, leuke allround-lens, maar geen hoogvlieger.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning