Avond-/nachtfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Miss Nikon

Avond-/nachtfotografie

Bericht door Miss Nikon » vr jun 13 2008 10:08 am

Mijn hart ligt nog steeds bij macrofotografie, maar een keertje 's-avonds foto's maken lijkt me ook een uitdaging, en leuk!
Afgelopen jaar hebben we een weekendje Berlijn gedaan, PRACHTIGE STAD, ook om te fotograferen!
Ik heb een keertje 's-avonds een "lucky shot" gehad, met m'n camera op de leuning van een bruggetje op de verlichte Reichstag. Deze foto geeft mij als reden nogmaals avondsfoto's te gaan maken.
Inmiddels beschik ik over een statief en wil ik dit dus eens gaan proberen op verlichte gebouwen hier in de stad.
Ik heb wel eens gelezen dat op een bepaald tijdstip in de avond de foto's het mooist worden (met de schemering ofzo?). Ik heb me al een beetje ingelezen wat betreft de ISO, belichtingstijd en diafragma instellingen. Waar ik wel tegenaan loop is de lichtmeting. Moet ik dat echt doen of is dat voor bepaalde situaties alleen het geval, ik snap er eigenlijk even geen snars van :?.......
Of geeft een lichtmeting automatisch al de "ideale" instelling of moet je dan ernaast nog de belichtingstijd instellen?
Ben bang dat ik eea door elkaar aan het halen ben....
Op deze site heb ik me o.a ingelezen:

Martijn Smeets Fotografie

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Sandra

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr jun 13 2008 10:35 am

Als je het makkelijk wilt houden voor jezelf kun je de A-stand op je camera kiezen. Kies je zelf je diafragma wat je wilt gebruiken en bedenkt de camera welke sluitertijd daar gezien de omstandigheden bij hoort. Iso zo laag mogelijk en als je geen afstandbediening hebt is het misschien handig om de timer te gebruiken om ongewenste trillingen te voorkomen. Als je in RAW schiet kun je later nog een hoop aanpassen als het toch niet is wat je gehoopt had. Ik zet zelf de witbalans meestal op kunstlicht om te voorkomen dat m'n foto's te geel worden (alleen gebruiken als er bijv. straatverlichting of zo is, anders hoeft het niet) Voor wat specifiekere tips zijn er vast wel ervarener mensen op het forum die je willen helpen :wink:
Say what you like
Do what you feel

Woudschim

Bericht door Woudschim » vr jun 13 2008 10:38 am

Het probleem met lichtmeting is dat je zowel felle lichten als donkere vlakken in je foto hebt. Gebruik spotmeting of cetrummeting op het gebied dat je goed belicht wilt hebben, en hou rekening mee hoe de rest dan over- of onderbelicht wordt.

Gebruik verder een zo laag mogelijke ISO waarde, je hebt de tijd en de lang belichtingstijd zorgt van zichzelf al voor meer dan genoeg ruis.

Voor en na de schemering levert inderdaad de mooiste kleuren op, dan is de lucht nog blauw, in plaats van zwart.

HDR levert vaak ook verbluffende resultaten! Dan kun je de donkere delen nog uitlichten zodat er detail te zien is, zonder dat je de overstraling krijgt van de lichten.

Hou je diafragma ergens tussen de 8 en 11, dan zit je wel goed wat scherpte betreft. Uiteraard een zelfontspanner, wellicht ook vantevoren de spiegel opklappen.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » vr jun 13 2008 12:33 pm

Het liefst wil ik zo simpel mogelijk beginnen en kijken tot welk resultaat dat lijdt. De A stand zie ik wel zitten en in combinatie met de timer kom ik al een heel eind. Ik denk dat ik de lichtmeting dan nog eventjes links laat liggen.
Maakt het rond de schemering trouwens nog uit of het helder of bewolkt is?
HDR had ik trouwens tot 5min. geleden nog nooit van gehoord. Heb er net op gegoogled en dat lijkt met ook wel interessant.
Heb de instelling bracketing net uitgeprobeerd en merk dat als ik 1 foto maak, er 3 verschijnen met allen een andere witbalans.
Ik kan ook nog bracketingstappen kiezen, wat houdt dat in eigenlijk?
Zucht....... en dan heb ik nog wel 2 jaar op "auto" gefotografeerd en begrijp ik nu pas wat ik handen heb.... :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”