Welke instellingen voor foto's in een donkere zaal?
Welke instellingen voor foto's in een donkere zaal?
25 juni heeft mijn zusje haar diplomering. Deze zal in een behoorlijk donkere zaal zijn. Ik wil graag foto's maken, vooral wanneer ze haar diploma ondertekend. Mijn vraag is of jullie tips hebben voor instellingen of kan ik het beste in de automatische stand fotograferen?
Ik zou gewoon ISO 1600 doen. De ruis valt best wel mee, als je er niet speciaal op let. De meeste niet fotografen zullen het niet eens zien. En zorg dat je de achtergrond een beetje goed belicht krijgt. Dit doormiddel van langzame flitsynchronisatie, zodat de achtergrond wat langer belicht kan worden. Die bereik je niet met je flits.KvP schreef:Gezien je uitrusting zul je je interne flits moeten gebruiken.
A-stand instellen, diafragma zo laag mogelijk.
Iso op max 800, ik vermoed dat je zeker niet hoger moet gaan met de D40.
Het is toch experimenteren.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op za jun 14 2008 6:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
en ik zeg NIET doen op 1600.Pruimpit schreef:Gewoon ISO 1600 doen. En zorg dat je de achtergrond een beetje goed belicht krijgt.KvP schreef:Gezien je uitrusting zul je je interne flits moeten gebruiken.
Zelf heb ik de D80 gehad, en 1600 ISO is bagger
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
is de kitlens een vr lens? zo niet zou ik inderdaad naar iso 1600 gaan en dan beetje normale sluitertijd (minimaal 1/55ste liefst iets meer om zeker te zijn van scherpe foto's)KvP schreef:Gezien je uitrusting zul je je interne flits moeten gebruiken.
Paar maanden terug had ik alleen de D50 en 24-85mm bij me.
Hier zie je het resultaat van D50, intern flitsertje en iso 1600
klein

groot
http://pruimpit.googlepages.com/Foto16.jpg
Hier zie je het resultaat van D50, intern flitsertje en iso 1600
klein

groot
http://pruimpit.googlepages.com/Foto16.jpg
Kun je voor die avond niet een SB600 of SB800 lenen of misschien huren ? Dan is je "probleem" snel opgelost:
Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, etc)
1) Gebruik je camera in M-modus
2) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
3) ISO 800-1600
4) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm. houd dan 1/18e tot 1/25e aan, je flitser bevriest het beeld.
5) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
6) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
Ik wens je veel succes op zo'n bijzondere dag.
Groet,
ALE
Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, etc)
3) ISO 800-1600
4) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm. houd dan 1/18e tot 1/25e aan, je flitser bevriest het beeld.
Groet,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo jun 15 2008 12:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
dat zou inderdaad de mooiste oplossing zijn natuurlijkALE schreef:Kun je voor die niet een SB600 of SB800 lenen of misschien huren ? Dan is je "probleem" snel opgelost:
3) ISO 800-1600
Groet,
ALE

Ik zou de auto-iso functie gebruiken. Ik weet niet zeker hoe dat werkt op een D40, maar het zal er op neerkomen dat je een minimale sluitertijd kunt instellen en een maximale isowaarde.
Bijvoorbeeld: stel bij iso-auto de minimale sluitertijd in op 1/50 en max iso op 800. De camera zelf stel je in op A (apterture priority), een isowaarde van 200 en het diafragma zoveel mogelijk open.
Als je zusje in een donkere hoek staat waardoor bij iso 200 de sluitertijd onder de 1/50 zou duikelen, dan trekt de camera automatisch de isowaarde op tot je op 1/50 zit. Maar niet verder dan iso 800 (dus dan wordt je sluitertijd toch weer langer).
Het voordeel is dat als je zusje een moment later in het licht staat, de camera een lagere isowaarde zal gebruiken. Daarbij is het waarschijnlijk zo dat een iso instelling door auto-iso meer stappen heeft dan je zelf in kan stellen.
De waarden van de slutiertijd en isowaarden is een persoonlijke keuze.
En verder: lekker veel foto's maken, des te groter de kans dat je een treffer hebt
J
Bijvoorbeeld: stel bij iso-auto de minimale sluitertijd in op 1/50 en max iso op 800. De camera zelf stel je in op A (apterture priority), een isowaarde van 200 en het diafragma zoveel mogelijk open.
Als je zusje in een donkere hoek staat waardoor bij iso 200 de sluitertijd onder de 1/50 zou duikelen, dan trekt de camera automatisch de isowaarde op tot je op 1/50 zit. Maar niet verder dan iso 800 (dus dan wordt je sluitertijd toch weer langer).
Het voordeel is dat als je zusje een moment later in het licht staat, de camera een lagere isowaarde zal gebruiken. Daarbij is het waarschijnlijk zo dat een iso instelling door auto-iso meer stappen heeft dan je zelf in kan stellen.
De waarden van de slutiertijd en isowaarden is een persoonlijke keuze.
En verder: lekker veel foto's maken, des te groter de kans dat je een treffer hebt

J
Vanavond is het dan zover... ik heb geprobeerd jullie tips uit te proberen. Maar volgens mij is het met de nikon d40 niet mogelijk om een minimale sluiterltijd en maximale iso aan te geven... kan ik dan het beste de camera vastzetten op een bepaalde sluitertijd en iso, of de automaat gebruiken? Ik hoop dat jullie me (op korte termijn) nog kunnen helpen... anders probeer ik vanavond van alles uit!
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Gewoon zorgen dat je er bovenop staat en niet vanaf rij vijf ofzo de foto maken. Bestandsformaat op NEF (dan kan je onderbelichting nog iets beter compenseren), ISO op 800 of 1000 sluitertijd op 1/30ste, diafragma automatisch en flitsen met die boel.
En had ik al gezegd dat je met je neus vooran moet staan ? :mrgreen:
En had ik al gezegd dat je met je neus vooran moet staan ? :mrgreen:
De foto's
Ik weet niet of het hier de bedoeling is om foto's te plaatsen, maar aangezien het niet echt fotografische hoogstandjes zijn, vond ik ze geen plkeje waar bij de presentatie van foto's. Puur om nog even te laten zien wat ik er van gebakken heb... aangezien ik behoorlijk achteraan zat was het best lastig, maar ze zijn goed genoeg voor het fotoalbum, het gaat tenslotte om het moment! (ze zijn nog onbewerkt trouwens, dat komt later nog...)