Fotograferen in een feesttent

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Wentje

Fotograferen in een feesttent

Bericht door Wentje » za jun 14 2008 10:52 pm

Hallo allemaal,

ik werd vanavond gebeld met de vraag of ik aankomende week foto's wil maken bij het cabaret in de feesttent. Ik heb gelijk aangegeven dat ze geen wereldfoto's moeten verwachten, want zoiets heb ik nog NOOIT gedaan... :roll:
Het ging hun erom dat de spelers in ieder geval wat foto's van hunzelf hadden die een beetje helder zijn. Nou zien jullie in mijn onderschrift mijn apparatuur. Woensdagavond gaan ze oefenen, en kom ik ook, zodat ik ook kan oefenen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik neem aan dat ik het best m'n SB-600 kan gebruiken, maar hoe stel ik deze in? Hoe zet ik de kop? Ik ben net wat aan het testen geweest, maar krijg uiteraard kleurverschil in de foto's bij de verschillende afstanden... :oops:

Groetjes Wendy,

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za jun 14 2008 10:57 pm

Hoi Wentje,

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, tenten, etc)
1) Gebruik je camera in M-modus
2) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
3) ISO 800-1600
4) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm. houd dan 1/18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld.
5) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
6) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL

Succes

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Wentje

Bericht door Wentje » za jun 14 2008 11:03 pm

Hallo Ale,

op een of andere manier werkt dat dus niet. De foto's worden ontzettend donker :roll: Zodra ik hem op de automaat zet, worden ze wel lichter :?
Ik snap er geen barst van :?: :evil:

Ik test nog eens even verder. O ja, en kop naar voren, omnibounce eraf?

Groetjes Wendy,

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jun 14 2008 11:19 pm

Met omnibounce. Je hebt je ervan verzekert dat je alle punten zo hebt ingesteld zoals ik beschreef ? Loop ze nog een punt voor punt na en vergaat met name niet om balanced light (BL) op je flitser uit te zetten.
Suc6,

ALE

Wentje

Bericht door Wentje » za jun 14 2008 11:22 pm

Ale, dankjewel voor je hulp. Ik weet niet wat er niet goed stond ingesteld. Heb alle instellingen gewist en daarna was het goed. Heb even getest hier, maar ook het kleurverschil is vrij minimaal zo. Perfect!! Omnibounce er dus op, en kop naar voren? Of wissel je daar ondertijd mee?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jun 14 2008 11:47 pm

Wentje schreef:Omnibounce er dus op, en kop naar voren? Of wissel je daar ondertijd mee?
Dat ligt helemaal aan de situatie. Wat is de kleur van de tent ? Wit, legergroen, blauw, geel of.... ? Normaal zou ik zeggen maak een paar test opnames en houd de beste instellingen vast. Blijf regelmatig je grafiek controleren zodat je foto's niet te donker worden. Het wordt per slot van rekening in de zomer later donker maar dat het donker wordt is zeker. En hierdoor verandert je omgevingslicht ook.

Het uitgangspunt moet zijn dat je niet kan zien dat er gelfitst is, hoe donker het er ook is. Vandaar dat je het licht op je flitser knijpt zoals beschreven in punt 6. Daar kan je dus wel mooi mee spelen. Klik HIERvoor een paar voorbeelden

Fotografeer die avond ook zeer zeker in NEF (moet je eigenlijk altijd doen). Je kan dan achteraf in CNX o.a. de EV aanpassen en de witbalans. Vaak heb je 's avonds in een kroeg of tent een WB van 2700 graden Kelvin nodig. Dat scheelt zoveel rode gezichten bijwerken :D
Groet,

ALE

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 15 2008 8:50 am

feesttenten hebben veelal een nare kleur. Soms wordt zelfs alles oranje, deze week mag dat, maar op foto's is het lelijk.
Je Nikon camera heeft de mogelijkheid om zelf op de camera de witbalans in te stellen.

In je handleiding staat op pagina 79:

U kunt een vooringestelde witbalans (preset) gebruiken om aangepaste
witbalansinstellingen op te slaan en toe te passen voor opnamen met
verschillende soorten licht, ter correctie van lichtbronnen met een sterke
kleurzweem of om de witbalans van een bestaande foto na te bootsen

Gewoon proberen dus, in de tuin, in de zon, onder een keurige doek. Neem een foto van een wit velletje papier, en instellen maar.

Op festivals, feesttenten, popconcerten, nooit flitsen. Gebruik een lichtsterk objectief, gebruik NEF met PRESET Witbalans, gebruik desnoods een wat hogere ISO, en verwijder de eventuele ruis weer met Noiseninja.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”