Verkenner kan de RAW (NEF) bestanden van de D300 niet lezen.
Verkenner kan de RAW (NEF) bestanden van de D300 niet lezen.
Hi,
Sinds een week in het bezit van een Nikon D300, had hiervoor een D200.
Als ik mijn RAW (NEF) bestanden van mijn geheugenkaart wil halen, loopt mijn verkenner (in VISTA) vast. De oude RAW (NEF) bestanden van mijn D200 geven geen problemen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en een oplossing?
Alvast bedankt,
Luigi
Sinds een week in het bezit van een Nikon D300, had hiervoor een D200.
Als ik mijn RAW (NEF) bestanden van mijn geheugenkaart wil halen, loopt mijn verkenner (in VISTA) vast. De oude RAW (NEF) bestanden van mijn D200 geven geen problemen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en een oplossing?
Alvast bedankt,
Luigi
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heb je de laatste versies van Nikon View NX en/of Nikon Transfer al geinstalleerd?
Laatst gewijzigd door Patrick op zo jun 15 2008 2:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Direct kon ik de NEF bestanden al niet van mijn 16Gig kaart halen.
Dacht dat het aan de 16 Gig lag, maar met de 4 Gig kaart heb ik het zelfde probleem, loopt gelijk vast, ik heb zelf het idee, dat hij image weergave staat en prbeer hem op detail te krijgen, maar zodra ik de map binnen komt, kapt mijn verkenner er mee.
Dacht dat het aan de 16 Gig lag, maar met de 4 Gig kaart heb ik het zelfde probleem, loopt gelijk vast, ik heb zelf het idee, dat hij image weergave staat en prbeer hem op detail te krijgen, maar zodra ik de map binnen komt, kapt mijn verkenner er mee.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als je Nikon View NX gebruikt om naar je kaartje te wandelen en te kijken wat erop staat, wat zie je dan? Sowieso een veel betere manier om je kaartjes leeg te halen: Nikon Transfer kan bestanden hernoemen (ik gebruik "PP_" + Datum + "_" + tijd) en gelijk een kopie wegschrijven op een andere lokatie voor het backuppen van je foto's.
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb het vermoeden dat er een corrupte file tussen staat. Hoeft er maar een te zijn. Misschien het kopiëren onderbroken voordat alles van de kaart op de pc stond?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
als er egt niets meer werkt zou ik het proberen met total commander. Ik heb ooit een corrupte file gehad op mijn bureaublad, elke keer als ik opstarte viel explorer.exe uit dus ik kon niets, ook niet in veilige modus. Total Commander erop gezet en die kon die file wel verwijderen
total commander
total commander
Ik denk dat het gewoon een Vista probleem is. Ik heb het namelijk ook en ik had het niet met de D80.
Ik importeer nu met Bridge en bekijk de foto's daarin, maar het blijft hinderlijk omdat ook de prullebak vastloopt zodra daar een D300 bestand inzit. Bovendien moet ik RAW's eerst naar TIFF omzetten voor ik ze in Photomatix kan openen, omdat ook dit via windows verkenner gaat.
Kortom erg hinderlijk, maar vermoedelijk weinig aan te doen
Ik importeer nu met Bridge en bekijk de foto's daarin, maar het blijft hinderlijk omdat ook de prullebak vastloopt zodra daar een D300 bestand inzit. Bovendien moet ik RAW's eerst naar TIFF omzetten voor ik ze in Photomatix kan openen, omdat ook dit via windows verkenner gaat.
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Dat zou toch te gek voor woorden zijn.. ik draai gelukkig nog XPYvette Verwer schreef:Ik denk dat het gewoon een Vista probleem is. Ik heb het namelijk ook en ik had het niet met de D80.

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik geloof er niets van dat er niets aan te doen zou zijn. Ik heb het probleem niet met de D300 foto's die TomT in het verleden hier heeft laten zien. Er moet een oplossing voor zijn. Wat zegt Nikon? Heb je al eens gevraagd of zij iets weten?Yvette Verwer schreef:Ik denk dat het gewoon een Vista probleem is. Ik heb het namelijk ook en ik had het niet met de D80.
nikon heeft wel een update om nef files weer te geven in voorbeeld voor afbeeldingen van verkenner misschien werkt dat
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.en
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.en
.NEF bestanden van de D300 halen met Nikon Transfer in combinatie met Vista lukt hier probleemloos. Geen Windowsversie issue lijkt me dus.Yvette Verwer schreef:Ik denk dat het gewoon een Vista probleem is. Ik heb het namelijk ook en ik had het niet met de D80.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hoewel ik geen geen 16 GB kaartje heb, heb ik wel Vista en een D300, ik kan die bestanden prima van mijn 8 GB kaartjes naar mijn computer verplaatsen, dus het lijkt mij geen Vista probleem.
Een corrupt bestand op het kaartje is ook weer wat minder waarschijnlijk omdat het probleem zich al met twee verschillende kaartjes voordoet.
Hoe lees je het kaartje? Met een losse kaartlezer of door de D300 met een kabel op de PC aan te sluiten?
Een corrupt bestand op het kaartje is ook weer wat minder waarschijnlijk omdat het probleem zich al met twee verschillende kaartjes voordoet.
Hoe lees je het kaartje? Met een losse kaartlezer of door de D300 met een kabel op de PC aan te sluiten?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.