Foto's maken........en dan

Discussies over fotobewerking en archivering
Gilbert1976

Foto's maken........en dan

Bericht door Gilbert1976 » ma aug 21 2006 12:36 pm

Hallo allemaal.
nog niet zo lang ben ik in t bezit van een D70 waarmee ik momenteel redelijk wat foto's maak. Nu vraag ik me wel een af, hoe slaan jullie bijvoorbeeld je foto's op, hoe archiveer je... Ik heb al in de gaten dat de Hdisk zo vol loopt als je alleen NEF foto's maakt. En tja, foto's weggooien doe ik ook niet snel. Vanaf heden ga ik direct mn NEF bestanden op een DVD(multisession) zetten, en alleen de kleinere (max. 1000 pix. breedte) JPEG op de PC. Ik ben gewoon benieuwd wat voor werkwijze jullie hanteren.
Groeten,
Gilbert

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma aug 21 2006 1:38 pm

Ik schiet ook alleen maar in NEF. (1 tip als fotografie je hobby is: KOOP EEN GROTERE HDD!).

Ik sla mijn bestanden als volgt op:

Ik heb een map: NIKON D50, hierin maak ik mappen met de datum (en dan niet dag-maand-jaar want dan krijg je bijv.: 01 januari en 01 februari etc. onder elkaar en dan pas 02 januari) maar JAAR_MAAND_DAG, bijv.:
- 2006_08_12 (naam van foto's bijv.: Apenheul A'doorn of Fotoshoot Julia)
Hierin maak ik een map: ORIGINEEL Hier plaats in mijn *.NEF bestanden in. Ik open vervolgens PS CS2 en hierin open ik Adobe bridge hierin maak ik een selectie van de foto's en deze sleep ik naar PS CS2. Deze sla ik op in de hoofdmap. Nu ga ik de grote JPEG bestanden bewerken (croppen of verschalen en verscherpen voor internet). De webformaat foto's sla ik op in een mapje Web de afdrukken (als ik die wil)in een mapje Afdrukken etc.

Ik maak 1 keer in de maand een backup op DVD-rom en elke dag heb ik een schijf draaien die een spiegelbijhoud van mijn schijf, zodat ik altijd een backup heb mocht mijn pc crashen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma aug 21 2006 2:15 pm

Een DVD heeft zeker niet het eeuwige leven. Hij mag dus eigenlijk alleen als 3e backup poging worden toegepast.

Op dit moment werk ik met 2 PC's Mijn backup PC heeft 2maal 300 gb Hd's in raid 1 ook wel mirror configuratie. mocht een HD het begeven dan neemt de andere het over en krijgt de gebruiker een melding.

Mijn werk Pc heeft 2 maal 150 GB in raid 0 Stripe (=sneller) tussen deze 2 Pc's gebruik ik syncback [url]http://www.2brightsparks.com/index.html[url/]om over het netwerk de boel aan elkaar gelijk te houden. bestanden worden dagelijks automatisch uitgewisseld maar het kan ook met de hand als er net een grote serie is gemaakt bijv.

2 pc's is natuurlijk niet per-se nodig je zou bijvoorbeeld ook kunnen werken met een losse usb 2.0 HD of met een NAS systeem.

verder werk ik het meest met breeze brouwser icm downloader pro voor archivering en renamen van de opnames de meeste zaken kunnen hier handig mee geautomatiseerd worden.

vermijd als je foto's je lief zijn HD's van het merk Maxtor de meeste gaan niet langer mee dan een jaar en dan is een DVD nog betrouwbaarder :(

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

KAMIKAZE-FREAK

Bericht door KAMIKAZE-FREAK » ma aug 21 2006 6:48 pm

luc schreef:....vermijd als je foto's je lief zijn HD's van het merk Maxtor de meeste gaan niet langer mee dan een jaar en dan is een DVD nog betrouwbaarder :(

Luc.
ik heb juist goede ervaringen met Maxtor hd's
die van mij zijn al meerdere jaren oud
het is wel handig om elke hd koel te houden :)

en tsjah wat ik heb is een map op een partitie staan waar alle foto's op onderwerp staan en dit ga ik binnenkort als ik weer es wat geld heb es op een hd zetten die ik in Raid 1 zet met meschien nog een backup naar een server van me

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma aug 21 2006 8:04 pm

Al mijn fotowerk staat geregistreerd in een acces database. De foto's worden bewaard op een harde schijf, een externe hdd en op dvd. Vanuit mijn database kan ik de plaatkjes op scherm krijgen met behulp van een viewer. Alle foto's hebben een uniek signatuur, zodat ik ze gemakkelijk en waar ook op de harde schijf kan terugvinden.

Ik heb dit van meet af aan zo bijgehouden. Blij dat ik dat gedaan heb met een verzameling die inmiddels over de 10.000 opnames telt.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

joerig1970

Bericht door joerig1970 » ma aug 21 2006 11:11 pm

klinkt interessant maar ingewikkeld :)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di aug 22 2006 1:00 am

KAMIKAZE-FREAK schreef:
luc schreef:....vermijd als je foto's je lief zijn HD's van het merk Maxtor de meeste gaan niet langer mee dan een jaar en dan is een DVD nog betrouwbaarder :(

Luc.
ik heb juist goede ervaringen met Maxtor hd's
die van mij zijn al meerdere jaren oud
het is wel handig om elke hd koel te houden :)

en tsjah wat ik heb is een map op een partitie staan waar alle foto's op onderwerp staan en dit ga ik binnenkort als ik weer es wat geld heb es op een hd zetten die ik in Raid 1 zet met meschien nog een backup naar een server van me
Inderdaad daar is juist waar het vaak fout gaat met Maxtor HD's zonder speciale aandacht voor extra koeling gaan ze gewoon niet lang mee.

Maar ook in standaard setup's waar bijv. wel een extra fan in de kast zit gaan ze vaak veel eerder stuk dan andere merken. kijk bijv. maar eens bij online computer winkels naar de hoeveelheid refurbished maxtor drives die worden aangeboden. Ze hebben wel en goede RMA service maar als je 20 keer op een jaar een Maxtor moet vervangen kun je wel stellen dat je het een beetje gehad hebt met dat merk. Hoe goed de RMA service ook is.

Luc.
flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 22 2006 7:51 am

Kijk eens in de agenda van de Nikon Club op 3 september !!

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di aug 22 2006 12:43 pm

Moet wel een beetje lachen om dat Maxtorverhaal. Ik gebruik dit merk al heel lang, ook nu met een schijf van 200gieg, en van matige betrouwbaarheid heb ik nooit iets gemerkt.
klinkt interessant maar ingewikkeld
Het is inderdaad veel werk. Maar aangezien ik de pretentie heb dat mijn collectie ooit van waarde voor archieven zal zijn , is al dat werk wel de moeite waard.

DvD is een uitstekend en betrouwbaar medium om bestanden op te bewaren, mits je de schijven 'koel en donker bewaard' (in een jewelcase) en eens in de pak em beet drie tot vijf jaar vervangt (da's trouwens ook zo'n beetje de omlooptijd van een HD). Daarom zet ik op mijn DvD's altijd een 'uiterste houdbaarheidsdatum'. Oh ja: ik brand mijn schijven op lage snelheid, omdat zich op hoge snelheid lees- en schrijffouten kunnen voordoen.

hjanssen

Bericht door hjanssen » do aug 24 2006 7:58 pm

luc schreef: met een NAS systeem.
Ik heb met een NAS-system van LaCie grote problemen gehad. De electronica was defect, dus ik heb de schijf uitgebouwd en in een USB drive gezet: leeg............pas na een recovering met Acronis DiskDirector, die vreselijk lang duurde, kreeg alles terug. De schijf was niet geformatteerd als NTSF, maar gaf ook met Linux bestandssystemen geen resultaat.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » do aug 24 2006 8:08 pm

toch bizar, mijn vader staat probleemloos zijn negatieven van 30 jaar oud in te scannen met de coolscan.... hoe contradictioneel :shock: :lol:

Michael

Bericht door Michael » do aug 24 2006 10:36 pm

Ik doe het volgende,
Eerst kopieer ik de foto's lokaal,Daarna start ik een zelfgemaakt script.
dit script renamed de foto's, maakt een map aan en kopieert alles naar die nieuwe map. de nieuwe filenaam van de foto is dan YYYYMMDD_<0001>.jpg,

Afbeelding

Voor de geinterreseerde het is geschreven in VBscript.
Redelijk snel te leren en het is standaard meegeleverd met windows,

Verder heb ik twee fysieke harde schijven, Ik spiegel de data naar de andere disk, Oja er er slingeren DVD's vol met foto's rond bij mijn (schoon) ouders

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » do aug 24 2006 11:23 pm

Ook ik geef de opname een nieuwe naam YYYYMMDD Plaats - Object D70-#####.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do aug 24 2006 11:57 pm

Michael schreef:Oja er er slingeren DVD's vol met foto's rond bij mijn (schoon) ouders
En dat is ook erg slim. Want je kunt overal nog zo een mooi backup van maken maar als je kiet afbrand of ze bij een inbraak heel je handel mee nemen ben je dus nog alles gewoon kwijt.

Luc.
flickr

Dirk Wisman

Bericht door Dirk Wisman » vr aug 25 2006 9:13 am

Ik volg onderstaand schema:

Workflow bewerken digitale foto’s

Stap 1
Download foto’s uit camera (Jpeg en Raw) naar de Imagetank.
Download foto’s van imagetank naar laptop in Bridge.
Target: interne schijf “DF Bronbestanden” / naam: “map200707(volgnummer)”

Stap 2
In Bridge 1e ruwe schifting maken.
In Bridge de foto’s hernummeren.

Stap 3
Exporteer alle foto’s na schifting 1 naar externe harde schijf locatie “backup bestanden DF”/ naam “mapbackup200607”. Dit is per maand, hier geen volgnummer per map in verwerken .

Stap 4
In Bridge een 2e schifting maken van te bewerken beelden

Stap 5
Exporteer vanuit Bridge de 2e schifting naar locatie laptop “DFinbewerking” / “mapDFib200607”

Stap 6
Bewerk de foto’s van stap 5 in CS op een gewenst tijdstip. Sla de bestanden op de interne harde schijf op onder de oorspronkelijke filenaam met een toevoeg “b” onder map “DFbewerkt” / “mapDFbew200607”. De bestanden vervolgens kopieeren naar de externe harde schijf slepen onder naam “backup bestanden DF bewerkt”/ naam “mapbackupDFbewerkt200607”. Per maand verdelen onder submappen: mensen / creatief / natuur /diversen.

Stap 7
Op de interne harde schijf (D-sectie) staan nu de bewerkte beelden per maand. Deze staan ook op de externe harde schijf. De bestanden zijn zichtbaar via Bridge.

Stap 8
Foto’s voor website in map op laptop “DFwebsite”
Foto’s voor afdrukken in map op laptop “DFafdrukken”

Stap 10
Maandelijks backups ext. harde schijf maken van basisbestanden en bewerkte bestanden op DVD (2x, voor Adri en Dirk). Maandelijks na draaien van deze backup de imagetank legen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”