Wat te doen om ruis te verminderen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wat te doen om ruis te verminderen

Bericht door Aart » za jun 21 2008 8:27 pm

Wat kan ik doen om ruis te verminderen.

Waar ik me sinds 2 weken aan loop te ergere is ruis op mijn foto’s.
Daarom wil ik ruis al in mijn camera aanpakken i.p.v. met software

Ik gebruik nu een D70s met de 17 – 55 f2.8
Als ik nu lichtsterker gaat, wordt dan de ruis minder of blijf dit gelijk.
Laatste weken fotografeer ik veel in minder belichte ruimtes.
Ik loop aan 2 dingen te denken.

1 een goede lichtsterke lens (min. F1.8 )
2 een andere body die wel op hogere iso kan fotograferen

Wat kan ik het beste doen?

Naar welke camera en/of kan ik het beste kijken?.

Grt,

Aart

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za jun 21 2008 8:31 pm

Eigenlijk geef je zelf de antwoorden al, Aart, met 1 en 2 kun je vast een stuk meer........maar wat wil je uitgeven?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Vledder

Bericht door Vledder » za jun 21 2008 8:58 pm

De D70(s) is inderdaad niet geweldig met ruis, zeker als je boven de ISO 400 gaat werken. Een D300 is een niet gratis maar die kan net als de nog duurdere D3 een heel stuk beter met ruis overweg (en dan bedoel ik een heeeeel stuk beter). Voordeel van een andere body is dan je het voordeel van minder ruis met meerdere lensen kunt benutten.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jun 21 2008 9:27 pm

Punt 1 heeft geen zin voor dit doel. Je zal toch geen foto's gaan maken op f/1.0 want dan is de scherpte en scherptediepte veel te laag. Voordelen van lichtsterkere lenzen zijn helderder zoekerbeeld en in principe nauwkeuriger scherpstelling vanwege de lagere scherptediepte bij volle opening.

Punt 2 helpt wel, maar kost een smak geld.

Wat denk je van optie 3, betere fototechniek aanleren? Ik ken je foto's niet, dus ik weet niet of het daar aan ligt. Plaats eens een paar voorbeelden hier van de foto's waarover je wakker ligt van de ruis.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » za jun 21 2008 10:21 pm

Dat het aan me fototechniek ligt weet ik ook.
Daarom blijf ik het ook vaak proberen.
Ik probeer ook niet te flitsen dat is ook ruis versterkend.
De reden dat ik niet flits is dat de foto’s niet in sfeer over vind komen.

De ruis wat ik heb is ook niet veel maar ik vind het storend.

Grt,

Aart

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jun 21 2008 10:35 pm

Flitsen ruisversterkend? Kun je dat uitleggen?

Oh, en ik vergat optie 4: software om te ruis te verminderen. Denk aan NoiseNinja en NoiseWare.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » za jun 21 2008 10:36 pm

Ik bedoel niet flitsen

Mike18

Bericht door Mike18 » zo jun 22 2008 12:18 am

Voor mij was de ruis bij de D70s reden om over te stappen naar de D300. Gek genoeg heb ik het eerste jaar helemaal niet aan de ruis gestoord bij de D70s. Dat is pas in het laatste half jaar geweest. Viel het opeens meer op, of kwam er toen daadwerkelijk meer ruis bovendrijven?
Lichtsterker gaan is geen optie lijkt me. Je hebt al een lichtsterke lens. Verwacht je echt veel verbetering met iets wat eventueel nog lichtsterker (en dus nog veel duurder) is?

Als je je eenmaal ergens aan stoort gaat dat niet meer weg, vrees ik ;)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jun 22 2008 12:30 am

Ook ik heb een D70s en de tijd om over te stappen naar een D300 is allang aangebroken. Een D3 is voor mij te gek, ofschoon ik hem wel graag wil hebben. Onlangs op een bedrijfsuitje in een hal op iso 800 gefotografeerd, de platen leken wel gezandstraald....... :-(

Volgend jaar april is de D300 voor mij, een eerdere aanschaf gaat problemen opleveren met mijn overige koopkracht en mijn vrouw!

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Vledder

Bericht door Vledder » zo jun 22 2008 7:38 am

Toen ik de D70 kocht in het voorjaar van 2004 raakte ik helemaal in de ban van digitaal (ik stapte over na 16 jaar SLR analoog). In het begin keek ik helemaal niet naar ruis maar was gewoon enthousiast over de digitale mogelijkheden en de voordelen van NEF. DAn begin je voor het eerst een fotografie forum te bezoeken en dan kom je begrippen als ruis, banding en dat soort zaken tegen. Vanaf dat moment ging ik er ook op letten. Daarmee wil ik zeggen dat door de informatie die je dagelijks over je heen gestort krijgt je heel veel problemen erbij krijgt die er vroeger wel waren maar waar je het bestaan niet van wist en het daarom ook vaak niet opmerkte.

Maar goed nogmaals, voor complexere belichtingssituaties zijn er tegenwoordig andere camera's op de markt die het beter doen.

Vroeger kocht je dan een verbeterd fotorolletje die geschikt was voor jouw type fotografie :mrgreen: .

Mike18

Bericht door Mike18 » zo jun 22 2008 2:52 pm

Misschien komt er nog een tijd dat je gewoon een andere sensor in je camera kunt prikken, afhankelijk van de situatie ;)

Teun

Bericht door Teun » zo jun 22 2008 3:11 pm

Mike18 schreef:Misschien komt er nog een tijd dat je gewoon een andere sensor in je camera kunt prikken, afhankelijk van de situatie ;)
Dat lijkt me nogal onhandig, gewoon de ISO waarde opschroeven dan heb je eigenlijk ook een "andere" sensor met andere gevoeligheid.

Is het waar dat je in NEF minder ruis krijgt dan in JPG?? :?:

iJoost

Bericht door iJoost » zo jun 22 2008 3:16 pm

De ISO-ruis "ontstaat" doordat er versterkt wordt meteen na het uitlezen van de sensor en nog net voor het digitaliseren. De NEF is de ruwe data die je hebt meteen na het digitaliseren. De JPEG wordt daar dan weer van gemaakt. Dus nee helaas, NEF gebruiken helpt dan misschien voor veel maar niet hiervoor.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » zo jun 22 2008 3:35 pm

Nee, je krijgt in een NEF en een JPG evenveel ruis.

Ruisproblemen los je echter wel veel makkelijker achteraf op in een NEF dan in een JPG. De ruissoftware kan zich dan helemaal inzetten tegen de ruis, zonder te struikelen over JPG artefacten veroorzaakt door de compressie. Plus dan in een 16-bits NEF ruis beter te onderscheiden is dan in een 8-bits JPG.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » zo jun 22 2008 6:08 pm

Ik heb vandaag weer foto's gemaakt bij de glasblazerij.
Nu heb ik tegen mijn principe in geflitst.
Alleen heb ik hem op de manual stand staan.
Je moet nu goed kijken dat je niet te weinig licht of te veel licht geeft.
Je wordt er wel steeds handiger in.

Hier onder heb ik een foto die ik geflitst heb.
Ben zeer te spreken over het resultaat.

Afbeelding

grt,

aart

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”