d200 herstellen of gaan voor de d300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
ducaudi

d200 herstellen of gaan voor de d300

Bericht door ducaudi » ma jun 23 2008 3:25 pm

Hallo

Ik werk al een tijdje met de d200 en was perfect toestel om mee te leren werken. Alleen is de d200 geen ster in ruisprestaties. Maar nu heb ik iets gezien en in de zoeker kan je wat kleine plekjes zien en dacht een haartje of een kras.

Dit krijg ik niet schoon als ik met een sensorswab er eens overga.

Ik vraag mij af of iemand dit al eens heeft meegemaakt dat zijn zoeker echt vuil is en niet proper te krijgen is. Kan je dit herstellen en hoeveel kost dit dan?

Of is het een zotte kost en zou ik beter meteen overschakelen naar een d300, naar het schijnt toch serieus verschil met de d200.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma jun 23 2008 3:46 pm

Is er iets zichtbaar op een foto?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 23 2008 3:54 pm

Het is zeker de moeite waard om eens langs Nikon Service in Beverwijk te gaan. Een sensor schoonmaakbeurt kost iets van 25 euro en je kan er op wachten.

Ruis is op te lossen. In plaats van de ISO boven de 800 kun je ook een statief gebruiken. Ook een D3 heeft ruis. En met een F-6 heb je korrel, zo is er altijd wat.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo jun 25 2008 6:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Vledder

Bericht door Vledder » ma jun 23 2008 4:42 pm

Je geeft aan het in de zoeker te zien maar zit het in de zoeker zelf of op de sensor of de spiegel of het prismaglas ?

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » ma jun 23 2008 5:18 pm

Zit waarschijnlijk op het prisma, had ik ook bij mijn 200.
Schoonmaken is vrij duur, want de camera moet behoorlijk uitelkaar, kost dus nogal wat tijd. Het kan verder geen kwaad, want het komt niet op de opname.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

ducaudi

Bericht door ducaudi » ma jun 23 2008 7:28 pm

Het is op het prismaglas. want al de rest kan ik prober krijgen.

Op de foto's is er niet echt iets te zien maar het stoort mij wel bij macroshots.

En een statief heb ik maar ik denk niet dat je altijd met een statief op weg bent. Zo heb ik op reis het een paar keer moeilijk gekregen.

bv in grotten, in een kerk, ...

Dan zit je wel op iso 1000 en zijn de foto's nog bruikbaar maar met een beetje bewerking. iso 1250 vind ik bij mijn d200 niet echt bruikbaar.

weet iemand of de stofreductie bij de nikon effectief werkt of die toch niet zo super is?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma jun 23 2008 8:48 pm

mm daar moet je geen wonderen van verwachten [ stofreductie ]
het woord zegt het al...reductie.
heb op mijn d300 al een paar keer wat zien zitten.
als het op het prismagals zit is dit toch makkelijk te reinigen ?
volgens mij een kwestie van een doekje of blaasbalg.

Arend

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » ma jun 23 2008 11:32 pm

Prisma kan je niet zo maar bij! Dus je hebt niets aan een blaasbalg of doekje.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma jun 23 2008 11:39 pm

Ehhh als het dus in je zoeker te zien is en je zegt zelf al dat het 't prismaglas betreft, lekker laten zitten!
Stofreductiefunctie op de D300 is op de sensor van toepassing en niet elders in de camera. Overigens moet je niet vergeten dat als je de stofverwijdering in werking zet, datr het stof elders in de camera terecht kan komen.
Qua ruis, ja dan heb je een goed argument om over te stappen, een vuile zoeker kan lastig zijn, maar verder niet van invloed op de kwaliteit (lees ruis) van je opnamen.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Luigi

Bericht door Luigi » di jun 24 2008 11:16 pm

Wellicht een raar verhaal, maar ik heb het zelfde gehad.
Heb de spiegel omhoog gedaan en heel voorzichtig "De Kruimel Dief"bij het toestel gehouden. (niet de stofzuiger gebruiken, die zuigt te hard) en weg al het vuil en stofjes die op de foto's te zien waren.'
De badkamer gebruiken, dat is de plek in het huis, waar het minste stof voorkomt.
(Heb deze tip niet zelf verzonnen, maar ook weer ergens gelezen.)

Dit is wel op eigen risico en krijg wellicht alle geleerden over mij heen. (lol)

Mijn D200 is inmiddels gestolen en ben nu in het gelukkige bezit van een D300, waar voor dit gebeuren iets ingebouwd zit. Heb ik nog niet gebruikt.
Laatst gewijzigd door Luigi op di jun 24 2008 11:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

D50USER

Bericht door D50USER » di jun 24 2008 11:24 pm

Gestolen ?
Lekker dan, Zo'n dure body... :(
Zeker in het buitenland gebeurt ?

Groetjes, Dennis

Luigi

Bericht door Luigi » di jun 24 2008 11:32 pm

Frankrijk, op de terugreis naar Nederland, wilde even wat eten.

Ben speciaal een stuk van de snelweg afgegaan, om te voorkomen wat er gebeurd is. Echt een rustig dorpje aangedaan. Kwam terug, 5 auto's opengebroken. 4x nederlands, 1x frans. Wellicht meer koffie hoek verhaal, maar wel een goede waarschuwing voor een ieder. Laat nooit je cameratas in de auto achter. Hij lag overgens niet in het zicht, maar alle auto's met buitenlands kenteken waren opengebroken. Ze weten gewoon, dat er in veel auto's (met buitenlands kenteken) wat te halen valt.

Domper op een mooie vakantie, ergste nog, al mijn foto's weg.

D50USER

Bericht door D50USER » di jun 24 2008 11:43 pm

Zonde, Zonde, Zonde en nog eens Zonde van zowel je camera als de foto's.
Wat een rot gevoel zou je gehad moeten hebben.
:cry:

Zag trouwens in je onderschift dat je een Nikon 80-400mm VR hebt.
Dit is een van de lensen die ik eerders wil gaan kopen, Hoe bevalt jou de lens heel kritisch gezien ?
(het is niet m'n bedoeling het topic te veranderen)

Groetjes, Dennis

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 24 2008 11:55 pm

D50USER schreef:Zag trouwens in je onderschift dat je een Nikon 80-400mm VR hebt.
Dit is een van de lensen die ik eerders wil gaan kopen, Hoe bevalt jou de lens heel kritisch gezien ?
(het is niet m'n bedoeling het topic te veranderen)
Dan moet je dat ook niet doen!!! :evil:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » wo jun 25 2008 7:47 am

Hé, Dennis de Boer duikt weer op?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”