Ik heb verschillende andere draadjes doorgespit maar ben/kom er maar niet uit.
Dit weekend mag ik deelnemen aan een rondleiding in een heemkunde tuin. Nu dacht ik daar leuke macro's te kunnen schieten.
Vandaar dat ik morgen (donderdag) een macro lens wil bestellen, zodat ik em vrijdag nog binnen heb. (Hopelijk kom ik zo niet tot een overhaaste conclusie.)
Ik twijfel tussen deze (zo'n beetje m'n budget meer wil ik eigenlijk niet uitgeven):
tokina 100mm
tamron 90mm
sigma 105mm
Ik wil de lens misschien ook gaan gebruiken voor portetfotografie, dus dat zou mooi meegenomen zijn (geen must).
Ook wil ik foto's in de vijver schieten van m'n koi's. Dan is snelle scherpstelling wel handig. Volgens mij zijn deze drie allemaal niet zo snel met scherpstellen, ofwel?
Ik hoor over alle lenzen postieve reacties, vandaar dat ik het helemaal niet meer weet. Oja, m'n minder prettige ervaring met de tamron 17-50 heeft tamron iets negatiever in beeld gezet bij mij, waarschijnlijk helemaal onterecht omdat het slechts een toevalstreffer was. Ik heb nog nooit een lens van tonika of sigma gehad, dus ben hier redelijk neutraal over.
Tonika en Tamron hebben beide 9 diafragmabladen en de Sigma 8 is dit merkbaar in de "kwaliteit" van de bokeh?
Zijn er nog andere specificaties waar ik op moet letten?
Wie kan mij een betrouwbaaradvies geven?
Groeten Teun