Bericht
door Woudschim » di jul 01 2008 12:07 am
Ik denk toch dat de belangrijkste verschillen juist niet in de pixels zitten, naar pixels hoef je niet te kijken, bij meer dan 6MP is resolutie niet meer zo relevant, tenzij je groter dan A3 wil gaan afdrukken.
De D80 heeft als voordeel dat hij 11 autofocus punten in de zoeker heeft zitten waarop je kunt scherpstellen. De D50 heeft er 5, en de D60 en 40 hebben er slechts drie. Ze moeten bij Nikon gedacht hebben, als deze body's geen autofocus hebben, waarom dan autofocus punten.
Zowel de D50 als de D80 hebben een AF-motor aan boord, dus kwa lenzen ben je niet beperkt, op de D60 kun je alleen lenzen zetten met een eigen AF-motor, tenzij je het geen probleem vind om handmatig scherp te stellen.
De D50 en D80 zijn vergelijkbaar wat betreft ruisprestaties op hoge ISO-waarden, de D50 presteert net wat beter dacht ik.
wat ook een goed punt is om mee te nemen is hoe de body vasthoud. Persoonlijk vind ik de D60 een onding om vast te houden, het weegt niets, het voelt niets, het heeft geen display op de bovenzijde en je kunt onmogelijk fijn je vingers om de body heen leggen. De D50 en D80 gebruiken bijna dezelfde body, welke zeer degelijk en ergonomisch in de hand ligt.
Ik zou niet gaan voor de kitlensjes, als je een tijdje fotografeert wil je toch betere lenzen hebben.
Een goede D50 heb je tweedehands voor rond de 300 euro. Dan kun je voor 110 euro een 50mm F1.8 erbij nemen, een prachtige lens, haarscherp, lichtsterk, goedkoop en weegt niets. Kijk ook eens naar objectieven van Sigma of Tamron. Mijn ervaring met Sigma is dat ze prima lenzen maken voor een goede prijs. Sigma heeft een 18-50 en een 17-70 welke beide erg netjes zijn.
Nu weet ik natuurlijk niet wat het maximum budget is van je, maar met deze uitrusting heb je een prima set waar je voorlopig goed mee uit de voeten kan.