Is dit te combineren met een 90mm tamron?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
natuurfotograaf

Is dit te combineren met een 90mm tamron?

Bericht door natuurfotograaf » wo jul 02 2008 10:03 am

Hoi,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van de 90mm tamron lens. Ik vind het een fijne lens.

Echter zou ik een grotere vergroting willen realiseren dan de standaard 1:1. ik zou bijvoorbeeld 5:1 willen kunnen halen..

Is onderstaand dan wat ik nodig heb?

B+W 55mm Close-Up Lens NL-5 (+5 dioptrie)

En hoe zit het met de kwaliteits verlies?

Ik hoor het graag.

Groeten

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jul 02 2008 11:24 am

Veel succes, met een Nikkor 105 macro en 3 tussenringen kom je hooguit tot 4,4:1

Op m´n website een artikel over:
Macro met Nikon
zie pagina 27 hoe bereik je een bepaald bereik

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo jul 02 2008 11:38 am

Hans Braakhuis schreef:Veel succes, met een Nikkor 105 macro en 3 tussenringen kom je hooguit tot 4,4:1

Op m´n website een artikel over:
Macro met Nikon
zie pagina 27 hoe bereik je een bepaald bereik
Hoi hans,

wat betekend dan die 5+ dioptrie?

Wat zou ik dan moeten pakken om 2 of 3x een vergroting moeten hebben?

JanF

Bericht door JanF » wo jul 02 2008 12:40 pm

tussenringen...
Voorzet lens is zonde van de kwaliteit van je Tamron.

Houd rekening met een scherptediepte die je uitdrukt in micron.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo jul 02 2008 1:11 pm

JanF schreef:tussenringen...
Voorzet lens is zonde van de kwaliteit van je Tamron.

Houd rekening met een scherptediepte die je uitdrukt in micron.
Maar tussen ringen, heeft dat geen kwaliteits verlies?

en mij is ook verteld dat als je met tussen ringen werkt je minimaal de aantal mm van je lens aan tussenringen moet hebben. is dat zo?

dus bij mijn tamron zou ik minimaal 90mm aan tussenringen moeten plaatsen?

er is mij ook eens vereteld dat alles dan weer boven die 90 mm voor extra vergroting zorgt.

Is dat ook zo?

Maar wat bedoel je precies met: "Houd rekening met een scherptediepte die je uitdrukt in micron."[/

JanF

Bericht door JanF » wo jul 02 2008 1:29 pm

Hoe meer tussenringen, hoe meer de vergroting. Een tussenring bevat geen optiek en geeft in de basis geen kwaliteits verlies.
Je kan 1 ring of een komplete set er tussen zetten. Allemaal mogelijk.

Hoe meer ringen, hoe meer licht je verliest en technisch wordt het steeds lastiger om je onderwerp scherp te krijgen. Als je dichter bij komt dan wordt je scherptediepte (het deel wat ook scherp wordt voor en achter het echte scherpstelpunt) steeds kleiner. Op een gegeven moment zorgt dit er voor dat een aantal zaken gewoon niet meer te fotograferen zijn. (snorhaartje van een mug nog scherp maar de rest niet)

Ik zou je aanraden om eerst de mogelijkheden te gaan verkenen van wat je lens nu bied, voordat je het jezelf nog lastiger gaat maken. Met 1:1 kan je (zeker met een crop camera) echt heel veel doen...

dapp&co

Bericht door dapp&co » wo jul 02 2008 1:37 pm

Zoals bekend is de scherpte diepte van een macrolens kort, je zult (wil je het hele vliegje scherp hebben) al naar een hoger f-getal moeten. Wat vaak langer sluitertijden en dus risico op bewegingsonscherpte met zich meebrengt. (of dat doodleuk je onderwerp niet meer in je scherptediepte gebied zit)
Ga je nu tussenringen gebruiken wordt dit toch al korte scherptediepte gebied nog veeeeel kleiner en zeker bij 3 ringen dan is het "microns" je f-getal moet nog veel hoger.... als het nog kan en dan nog blijft het scherpte iepte gebied erg klein.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo jul 02 2008 1:38 pm

JanF schreef:Hoe meer tussenringen, hoe meer de vergroting. Een tussenring bevat geen optiek en geeft in de basis geen kwaliteits verlies.
Je kan 1 ring of een komplete set er tussen zetten. Allemaal mogelijk.

Hoe meer ringen, hoe meer licht je verliest en technisch wordt het steeds lastiger om je onderwerp scherp te krijgen. Als je dichter bij komt dan wordt je scherptediepte (het deel wat ook scherp wordt voor en achter het echte scherpstelpunt) steeds kleiner. Op een gegeven moment zorgt dit er voor dat een aantal zaken gewoon niet meer te fotograferen zijn. (snorhaartje van een mug nog scherp maar de rest niet)

Ik zou je aanraden om eerst de mogelijkheden te gaan verkenen van wat je lens nu bied, voordat je het jezelf nog lastiger gaat maken. Met 1:1 kan je (zeker met een crop camera) echt heel veel doen...
Ik denk inderdaad dat ik het mijzelf iets te moeilijk aan het maken ben.

Ik zal eerst eens even wat spelen met de lens. dan kan ik altijd nog verder zien.

Dank voor de antwoorden.

Groeten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Is dit te combineren met een 90mm tamron?

Bericht door Léon Obers » wo jul 02 2008 1:46 pm

natuurfotograaf schreef: ik zou bijvoorbeeld 5:1 willen kunnen halen..
Zou je inplaats van tussenringen beter een balgapparaat er tussen kunnen zetten. Heb je een continu scherpte afregeling. Bij tussenringen is het telkens opnieuw je camera-opstelling tegenover je onderwerp afstellen en hopen dat de scherpstelling van je lens binnen het bereik zit van je onderwerp.
http://www.novoflex.com/html_d/co_ma1.php

Maar zoals eerder in de draad geopperd zou ik eerst maar eens oefenen op 1:1
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”