Hallo
Ik heb eens een bod gedaan op ebay en nu is deze camera van mij (Als alles goed verloopt)
Ik zou graag een collectie hebben van nikon camera's meer bepaald analoge camera's maar ik vroeg mij af of deze camera nog goed en leuk is om mee te werken?
Kan ik objectieven van nu (tamron 180 macro, tamron 17-50 f2.8, nikon 300mm f4 af-s) gebruiken op deze f-601 ?
OF is het omgekeerd het geval? Kan ik oudere lenzen dan gebruiken op mijn nieuwe d300?
Wie deze camera kent mag er gerust wat over schrijven. Ps wat zijn goede lenzen voor deze camera?
Groeten Davy
ps: Normaal koop ik niets zonder er eerst over te informeren maar voor 17 euro vond ik het risico meer dan waard
nikon f-601 af
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Davy,
Over compatibiliteit is op nikon.be veel te vinden.
zie oa http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1
Wees met een F601 voorzichtig met de sluitting van de achterwand, die kan gemakkelijk breken.
De batterij is een 6Volt lithium pack, niet goedkoop.
Op een F601 moeten de meeste Nikon lenzen vanaf 1977 passen.
Afgezien natuurlijk van die verfoeilijke G en DX lenzen.
Groeten, Gijs
Over compatibiliteit is op nikon.be veel te vinden.
zie oa http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1
Wees met een F601 voorzichtig met de sluitting van de achterwand, die kan gemakkelijk breken.
De batterij is een 6Volt lithium pack, niet goedkoop.
Op een F601 moeten de meeste Nikon lenzen vanaf 1977 passen.
Afgezien natuurlijk van die verfoeilijke G en DX lenzen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De F601 is de voorloper van de D80. De AF-line up was toen F401-F601-F801-F4.
Tamron 180 macro kun je vermoedelijk gebruiken tenminste in de P stand.
De 17-50 beperkt. Dit is een lens met een kleinere beeldcirkel. Oftewel je hebt last van serieuze vignetering van 17 tot 30 mm.
AF-S is denk ik niet compatibel met de F601. Maar misschien kan de motor in het objectief de scherpstelling overnemen.
De oude lenzen zul je allemaal op de D300 kunnen gebruiken.
De f601 behoort tot de eerste generatie AF SLR's van Nikon. Deze camera's zijn relatief weinig gewild. Waarom?
Voor de AF hoef je zo'n toestel niet te kopen (traag en lawaaierig)
En als je afziet van AF zijn MF-SLR's vaak betere, nou ja mooiere opties.
Toch is het leuk om met zo'n camera te werken. Hij is in elk geval een stuk robuuster en voelt zo ook aan.
Goede lenzen voor deze camera? Het best bij deze camera passen een AF Nikkor 35-70mm (lichtsterke schuifzoom of de kitlens) en een AF Nikkor 70-210 (of de lichtsterke schuifzoom 80-200mm f2,8 )
Ik zie het dan vanuit historisch perspectief.
Verder werken alle AF en AF-D lenzen goed met deze camera. Geen VR, AF-S, AF-G of DX.
Tamron 180 macro kun je vermoedelijk gebruiken tenminste in de P stand.
De 17-50 beperkt. Dit is een lens met een kleinere beeldcirkel. Oftewel je hebt last van serieuze vignetering van 17 tot 30 mm.
AF-S is denk ik niet compatibel met de F601. Maar misschien kan de motor in het objectief de scherpstelling overnemen.
De oude lenzen zul je allemaal op de D300 kunnen gebruiken.
De f601 behoort tot de eerste generatie AF SLR's van Nikon. Deze camera's zijn relatief weinig gewild. Waarom?
Voor de AF hoef je zo'n toestel niet te kopen (traag en lawaaierig)
En als je afziet van AF zijn MF-SLR's vaak betere, nou ja mooiere opties.
Toch is het leuk om met zo'n camera te werken. Hij is in elk geval een stuk robuuster en voelt zo ook aan.
Goede lenzen voor deze camera? Het best bij deze camera passen een AF Nikkor 35-70mm (lichtsterke schuifzoom of de kitlens) en een AF Nikkor 70-210 (of de lichtsterke schuifzoom 80-200mm f2,8 )
Ik zie het dan vanuit historisch perspectief.
Verder werken alle AF en AF-D lenzen goed met deze camera. Geen VR, AF-S, AF-G of DX.
Nou ja, zo ik al zei de D80 van die tijd. Maar als je met analoog aan de slag gaat, kijk ook eens naar het MF-tijdperk. Nikon heeft toen zijn mooiste en meest robuuste toestellen gemaakt.ducaudi schreef:Bedankt voor de info.
Ik weet dat deze camera niet echt een supertoestel is. En dat ik daarvoor meer naar een f100 of f4 en de nog altijd dure f5 moet kijken. Ook hoor ik veel over de f90 of f90x en de f801
Wacht google even een leuke link voor je
http://www.cameraquest.com/nikonslr.htm
Leuke link, jouw toestel staat op 5 bij de beste AF SLR's
Klopt niet altijd, zo prefereer ik de F3 toch echt boven de FE2.
Re:
Hoezo zou het geen supertoestel zijn?ducaudi schreef:Bedankt voor de info.
Ik weet dat deze camera niet echt een supertoestel is. En dat ik daarvoor meer naar een f100 of f4 en de nog altijd dure f5 moet kijken. Ook hoor ik veel over de f90 of f90x en de f801
ok, de af is niet helemaal van deze tijd, maar dat was het toen ook niet. Het heeft tot de F90 geduurt voordat Nikon een fatsoenlijk af had en toen was inmiddels een groot deel van de profs over gestapt naar het ammateurmerk Canon.
Met analoog was de kwaliteit heel simpel te meten. Body moest de knoppen bevatten om in te stellen wat je in wil stellen, de kwaliteit kwam van de film en de lens. Heb zelf ook een F601 en een F801s. Na aankoop van de 801 werd de 601 een tweede camera, maar niet omdat er mindere foto's mee te maken waren.