.NEF bruin-gelig in PS RAW-converter

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
inbeelden

.NEF bruin-gelig in PS RAW-converter

Bericht door inbeelden » wo jul 02 2008 4:12 pm

Misschien dat er al een onderwerp is dat hier over gaat, maar met de zoekfunctie vind ik heel veel onderwerpen, behalve wat ik zoek.... Mocht er al een onderwerp hierover zijn, dan hoor ik het graag!

Mijn probleem: Het gebeurt regelmatig als ik fotografeer in RAW-formaat, dat foto's gelig worden. Het ligt dan niet aan de witbalans, en met het toevoegen van wat rood en oranje bij 'hue' in de Camera RAW van Photoshop verhelp ik het probleem wel een beetje, maar vaak niet helemaal. Als ik niet oppas wordt de boel weer te rood.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt!

Voorbeeldjes:
Hierheb ik flink wat rood toegevoegd, maar de schaduw blijft gelig...
Een behoorlijk extreem voorbeeld, meestal is het niet zó erg... het gras wordt geel, de huid krijgt een vage (onnatuurlijk geelgrauwe) kleur... rood/oranje hue haalt weinig meer uit...
Laatst gewijzigd door inbeelden op di jul 08 2008 12:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Vledder

Bericht door Vledder » wo jul 02 2008 4:17 pm

Ik vind je voorbeelden niet zo raar voor mij brengt dit juist sfeer in de foto.

Vragen die bij mij opkomen:
1.) is je beeldscherm redelijk waarheidsgetrouw of nog mooier gecalibreerd ?
2.) doet je RAW converter z'n werk wel goed genoeg ? Capture NX is in NEF toch de allerbeste.

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » wo jul 02 2008 4:52 pm

Ik zie ook niets vreemds. Het gras is bij mij gewoon groen. Misschien eerst je monitor eens kalibreren ?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 02 2008 4:56 pm

Of een originele RAW hier plaatsen, zodat wij ook de foto kunnen beoordelen :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

inbeelden

Bericht door inbeelden » wo jul 02 2008 5:26 pm

Oh, waarom denk ik daar zelf ook niet meteen aan! :)
Ik heb de foto's opgeslagen als RAW+basiskwaliteit jpg.
De jpg van een van bovenstaande foto's is wat gelig door een laagstaand zonnetje, maar toch niet te vergelijken met de RAW-foto die er direct bij het openen in de converter al zo uitziet.... Het lijkt alsof de magentatinten bijna verdwenen zijn, waardoor huid en lippen gelig worden (en gras ook).
Voor losse foto's is het resultaat na bewerken niet meer zó erg, tot je ze naast foto's met natuurlijke/goede kleuren houdt, dan is het verschil toch wel weer te zien...

Zou CaptureNX hier andere resultaten geven? Zoja dan is 't het proberen waard! (ik gebruik de PS RAW-converter simpelweg omdat ik dat gewend ben).

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 02 2008 5:34 pm

Uhm ik zie nog steeds geen originele RAW hoor alleen maar een JPG die al door jou geconverterd is. Ik denk toch dat het of een kalibratie probleem is of de WB. Hoe zien de foto's op je schermpje van je camera eruit?

inbeelden

Bericht door inbeelden » wo jul 02 2008 5:54 pm

Hmm ik heb geen eigen ruimte op internet voor het opslaan van bestanden (en RAW wordt niet weergegeven; hoe kun je hem dan zien? .... of ben ik nu weer de complete [schild=8 fontcolor=000000 shadowcolor=C0C0C0 shieldshadow=1]leek[/schild]? ).
Op het schermpje van de camera is me nooit iets opgevallen, dat ga ik morgen eens proberen! (het is nu flink aan het onweren en enorm donker). Probleem lijkt over het algemeen niet afhankelijk van witbalans (de converter lijkt kleuren -roodtinten- weg te halen, afhankelijk van de gebruikte witbalans zal het resultaat dan soms wat geliger zijn dan anders), maar ook daar zal ik op letten.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo jul 02 2008 7:07 pm

Het schermpje achterop de camera is absoluut géén goede graadmeter voor kleurafwijking, belichting of scherpte van het beeld!! Als je aan de hand van het schermpje gaat belichten en je verhoogt de helderheid van het schermpje krijg je onderbelichtte beelden.
Je kunt hooguit het histogram, als dan niet per kleurkanaal gebruiken, om belichtingsfouten of kleurzwemen te ontdekken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 02 2008 7:36 pm

je kan een linkje naar een rawfile plaatsen, die kunnen wij dan weer downloaden en eventueel in de converter bekijken.

Je kunt je file gratis uploaden bij www.megaupload.com en ons de link te geven die jij per mail krijgt als het uploaden klaar is.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » wo jul 02 2008 7:40 pm

Opgezetfan schreef: Je kunt je file gratis uploaden bij www.megaupload.com en ons de link te geven die jij per mail krijgt als het uploaden klaar is.
thanks voor de tip :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

MrkB

Bericht door MrkB » ma jul 07 2008 4:36 pm

Zo puur op het eerste gezicht zou ik zeggen: kijk eens naar de kleurtemperatuur van de raw file? Kijk eens wat er gebeurt als je de temperatuur op 5050K zet?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jul 07 2008 5:04 pm

Ik vermoed dat dat het ook geweest was aangezien we al een hele week niks meer hebben gehoord van de TS ;)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » ma jul 07 2008 6:05 pm

Ik zie zelf ook een groot verschil tussen Photoshop en CaptureNX als ik RAW files open. Ik Photoshop is alles erg bruinig, in CaptureNX is alles veel frisser van kleur.

Voordat je CaptureNX aanschaft: probeer het eerst eens in de gratis viewer van Nikon: ViewNX. Deze geeft dezelfde (juiste) weergave als CaptureNX. Zet dit maar eens naast Photoshop en kijk of je ook zoveel verschil ziet.

inbeelden

Bericht door inbeelden » di jul 08 2008 12:34 am

Toyah, zelfs al was de witbalans het probleem geweest, dan nog had ik gereageerd hoor ;) De drukte speelt me een beetje parten, en ik wil wel netjes kunnen reageren in plaats van snelsnel. Bij deze.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp en reacties!
De voorbeeldfoto was inderdaad met een verkeerde witbalans genomen, maar mogelijk benadrukt dat het probleem wat sterker, omdat het verschil tussen de jpg en de door Photoshop geconverteerde RAW nu duidelijk zichtbaar was.
De tip van CaptureNX zal hoop ik een erg waardevolle blijken te zijn in de toekomst, aangezien ElRonno daar al het verschil noemt tussen de resultaten van Photoshop RAW converter en CaptureNX. Ik zal een dezer dagen ViewNX uitproberen, mocht dat werken dan zal het aanschaffen van CaptureNX het waard zijn.
In dat geval meld ik dat hier ook nog even, wellicht dat andere mensen ook wat aan de informatie hebben.
Bedankt allemaal!

nb Voor de duidelijkheid even de onderwerptitel aangepast

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 08 2008 3:27 am

De RAW converter van Photoshop neemt geen witbalans "tags" van een NEF-bestand over in zijn conversie. De witbalans wordt simpelweg opnieuw berekend (aan de hand van de RGB data in het bestand).

Alleen de Nikon Capture converter neemt de instellingen over zoals die door de camera bij opname is gemeten en in het bestand wordt meegegeven als instructieset binnen het NEF bestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”