Hi allemaal,
Ik heb zins kort een Nikon D200 (mijn eerste digitale camera ooit)
Ik ben op zoek naar de beste instelling om rag scherpe foto's te kunnen maken, en dan heb ik het niet over het stilhouden van de camera, sluitertijd of op een statief zetten etc.
Het gaat mij om de instellingen in het menu, er zijn zoveel instellingen dat ik graag van medegebruiken zou willen weten wat hun ervaringen zijn.
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo ?
Thanks.
Scherpte Nikon D200
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De D200 is een professionele camera. Dat betekent dat er niet of nauwelijks aan de opname gesleuteld wordt in de vorm van verscherpen, contrast verhogen, kleurverzadiging oppeppen en dergelijke. Ook worden de opnames standaard een beetje onderbelicht om uitvreten van de hoge lichten te voorkomen. Het is de bedoeling, net zoals hjanssen zegt, om dat in de nabewerking op je pc zelf te doen. Dan kun je per foto bepalen wat de beste instellingen zijn. Moet je inderdaad wel in RAW fotograferen!
Wil je kant en klare plaatjes uit de camera, dan moet je in JPEG gaan fotograferen en even goed de handleiding bestuderen. Uitproberen welke instellingen (verscherping, contrast, kleurverzadiging, kleurruimte etc) je het beste bevallen en die vastleggen in een opnamegeheugenbank. Let wel dat dergelijke vaste instellingen (kunnen) verschillen per onderwerp. De D50, D70s en D80 hebben dergelijke geheugenbanken standaard. Dat zijn namelijk de scene-standen.
De D200 is een geweldige camera, maar ik hoor nogal wat kritiek in dit forum. Dat komt volgens mij, doordat van de D200 direct-klaar plaatjes verwacht worden als van een compactcamera. Resultaten met de kitlenzen en de goedkopere zoomlenzen vallen dan ook tegen omdat de resultaten niet standaard opgepept worden. Dus als je maximale direct-klaar resultaten van je lenzen wilt hebben, moet je gaan sleutelen aan de standaardinstellingen.
Canon speelt heel handig hierop in. De standaardinstellingen van Canon-camera's zijn bijna extreem. Zeer veel verscherping, flinke kleurverzadiging en het contrast verhogen ze zozeer dat de opname zelfs meer contrast heeft dan de werkelijkheid. Opnames direct uit de camera zien er dus (op het eerste gezicht) flitsend uit. Het zegt echter niets over de kwaliteit van de camera en de beeldverwerking zelf.
Dat was even een side kick
Beste resultaten krijg je dus achteraf, want dan bepaal je per foto wat de beste instellingen zijn. Direct-klaar plaatjes kan ook, maar dan moet je een beetje uitproberen en oefenen. Dat mag met de D200 geen probleem zijn, want die is gegarandeerd voor 100.000 opnamen.
groet,
Karel
Wil je kant en klare plaatjes uit de camera, dan moet je in JPEG gaan fotograferen en even goed de handleiding bestuderen. Uitproberen welke instellingen (verscherping, contrast, kleurverzadiging, kleurruimte etc) je het beste bevallen en die vastleggen in een opnamegeheugenbank. Let wel dat dergelijke vaste instellingen (kunnen) verschillen per onderwerp. De D50, D70s en D80 hebben dergelijke geheugenbanken standaard. Dat zijn namelijk de scene-standen.
De D200 is een geweldige camera, maar ik hoor nogal wat kritiek in dit forum. Dat komt volgens mij, doordat van de D200 direct-klaar plaatjes verwacht worden als van een compactcamera. Resultaten met de kitlenzen en de goedkopere zoomlenzen vallen dan ook tegen omdat de resultaten niet standaard opgepept worden. Dus als je maximale direct-klaar resultaten van je lenzen wilt hebben, moet je gaan sleutelen aan de standaardinstellingen.
Canon speelt heel handig hierop in. De standaardinstellingen van Canon-camera's zijn bijna extreem. Zeer veel verscherping, flinke kleurverzadiging en het contrast verhogen ze zozeer dat de opname zelfs meer contrast heeft dan de werkelijkheid. Opnames direct uit de camera zien er dus (op het eerste gezicht) flitsend uit. Het zegt echter niets over de kwaliteit van de camera en de beeldverwerking zelf.
Dat was even een side kick

groet,
Karel

- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Dat is prima glas om mooie foto's mee te maken. Dus antwoord "ja". Als je de vraag bedoelt als: "is dit de maximale kwaliteit die een Nikkor kan bieden?" is het antwoord: "nee". Er zijn optisch betere lenzen met een grotere lichtsterkte. Daar hangt dus ook een heel ander prijskaartje aan. De keus is aan jezelf. Maak vooral veel foto's en kijk naar de resultaten. Als ze er goed uitzien voor jou is het wat. Als ze er onscherp of grijs uitzien is het niks voor jou. Fotograferen kun je niet van een forum leren, maar door (heel veel) foto's te maken en kritisch naar je eigen resultaten te kijken.Macosx schreef:[Ik heb deze lenzen:
AF-S DX Zoom-Nikor 18 - 70 mm f/3.5-4.5G IF ED
Zoom Nikor 70 - 300 mm f/4-f5.6 G
is dat wat ?
Heel veel plezier met dit leerproces!
Groeten, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.