standaard objektief op fx?

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

standaard objektief op fx?

Bericht door Fotofreak » za jul 05 2008 8:24 am

Ik staat nu voor de keuze om een nieuw standaard objektief te kiezen
voor de D700.
Vandaar dat ik graag wil weten welke lens het meest gebruikt wordt op fx
Welke ervaringen zijn er van de D3?

Dus graag het soort en vooral het waarom....

vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 05 2008 8:31 am

Het standaardobjectief voor kleinbeeld, dus nu FX, is normaal gesproken de 50mm.
Dus de 1,4/50 of de 1,8/50.

Wat het meest gebruikt wordt is een ander verhaal. Er zijn mensen die graag een 35mm of 28mm als standaard gebruiken. Ikzelf gebruik de 50mm net zo graag als de 35mm of de 28mm.

En er zijn er natuurlijk ook die een standaardzoom hebben. Die gaan van 24 tot 85mm en alles daartussen. Kijk even in de lijst van Nikon Nederland wat er zoal op de markt is.

E.M. de Klerk

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » za jul 05 2008 8:32 am

Ik heb zo het idee dat je bij de 24-70 uitkomt(uitgaande van een standaardzoom objectief), nu hebben wij hier geen ervaring op fx-gebied.
Maar als je nu naar de prestatie's kijkt gemaakt met de D-80, dan weet ik zeker dat als er hier ooit ook een FX binnen de deur komt het zeker helemaal goed komt..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » za jul 05 2008 8:36 am

Dank je voor je snelle reaktie, maar eigenlijk moet het dus de vervanger worden van de 18/70 op de D80 en voordat ik echt flink geld moet uitgeven
voor een andere standaard zoom, hoor ik graag over jullie ervaringen!
De 50/1.4 is er al en tevens andere geschikte lenzen, maar alleen de standaardzoom vind ik moeilijk kiezen..
gr Pim

Ga nu aan 't werk, ben heeel benieuwd.. tot vanavond
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vledder

Bericht door Vledder » za jul 05 2008 9:40 am

Standaardzoom zit net als in het analoge tijdperk in de range van 24-70 / 28-70 / 24-120. Wil je lichtsterk koop dan de nieuwe 24-70 f2.8 of de good old 28-70 f2.8 (tweede hands). Wil je eventueel VR erbij en minder lichtsterk dan zou je de 24-120 kunnen overdenken (niet zo'n topper als je eerder genoemde 2, maar "doet leuk mee").

GdP

Bericht door GdP » za jul 05 2008 11:50 am

Op mijn Nikon D3 gebruik ik zeker voor 95% van alle gevallen de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. De AF-S 17-35mm f/2.8 heb ik de afgelopen vakantie helemaal niet gebruikt. Met de Nikon 500mm f/8 heb ik maar één foto gemaakt.
De AF-S 80-200mm f/2.8 heb ik slechts gebruikt voor één onderwerp, en dit dan in combinatie met mijn Nikon F6.

Mijn ervaring is dus, koop een goed standaard objectief, en je maakt er bijna alle foto's mee. :)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jul 05 2008 12:19 pm

GdP schreef:Op mijn Nikon D3 gebruik ik zeker voor 95% van alle gevallen de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. De AF-S 17-35mm f/2.8 heb ik de afgelopen vakantie helemaal niet gebruikt.
Alle Luxemburgfoto's met dit objectief geschoten Gerrit? Ik heb het objectief ook, maar gebruik het op DX vrij weinig. In afwachting van de D3. :D
Omdat ik op DX de 17-55 veel, zo niet het meest gebruik, zou ik me kunnen voorstellen dat je op FX dat de 17-35 veel zou gebruiken?
Te weinig bereik Gerrit? Daar ben ik wel benieuwd naar, daar ik ook dit objectief heb aangeschaft met het oog op een fullframe :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Bericht door GdP » za jul 05 2008 3:30 pm

Riemke schreef:
GdP schreef:Op mijn Nikon D3 gebruik ik zeker voor 95% van alle gevallen de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. De AF-S 17-35mm f/2.8 heb ik de afgelopen vakantie helemaal niet gebruikt.
Alle Luxemburgfoto's met dit objectief geschoten Gerrit? Ik heb het objectief ook, maar gebruik het op DX vrij weinig. In afwachting van de D3. :D
Omdat ik op DX de 17-55 veel, zo niet het meest gebruik, zou ik me kunnen voorstellen dat je op FX dat de 17-35 veel zou gebruiken?
Te weinig bereik Gerrit? Daar ben ik wel benieuwd naar, daar ik ook dit objectief heb aangeschaft met het oog op een fullframe :)
Het equivalent van jouw 17-55mm naar FX-formaat is 26-82mm. (1,5x) Waarmee hij iets ruimer is dan de 28-70mm. Binnen dat bereik kan je zeer veel foto’s maken.
De 17-35mm zou het heel goed doen op een DX-camera, want hier heb je een equivalent van 26mm op de 17 mm stand. Op een FX-camera, of kleinbeeld is 17mm een verschrikkelijk groot groothoek-objectief. En dat blijk ik maar zelden nodig te hebben.
Een steile heuvel fotograferen werkt niet met die 17mm. Je krijgt hem er wel volledig op, maar het is net of de heuvel achterovervalt. En dit ondanks het feit dat je het objectief gewoon horizontaal houdt.
Er zijn wel onderwerpen waar een 17mm uitstekend tot zijn recht komt, maar dat zal dan wel weer in een volgende vakantie aanbod komen.
Het is mij wel een keer overkomen dat ik er spijt van had dat ik hem niet mee naar boven had gesjouwd. Want je komt hijgend en puffend boven, en komt er dan pas achter dat je het verkeerde objectief bij je hebt. Maar jammer dan.

Maar het is die AF-S 28-70mm f/2.8 geweest die mij heeft tegengehouden digitaal te gaan. Op mijn F6 was hij al mijn grote favoriet. Met de komst van de D3 waren mijn bezwaren verdwenen, Want FX is gewoon kleinbeeldformaat.
Laatst gewijzigd door GdP op za jul 05 2008 10:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 05 2008 8:28 pm

"Het equivalent van jouw 17-55mm naar FX-formaat is 26-82mm. (1,5x)"

Gerrit, je bedoelt toch "naar DX-formaat" hoop ik?

Groet, E.M. de Klerk

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » za jul 05 2008 8:31 pm

Je begrijpt dat ik dit draadje erg intensief volg en uitpluis, ga eens die 28/70
bestuderen..
alvast bedankt voor jullie voorbeelden en meningen; laat ze maar komen aub...
gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]

GdP

Bericht door GdP » za jul 05 2008 8:51 pm

emdeklerk schreef:"Het equivalent van jouw 17-55mm naar FX-formaat is 26-82mm. (1,5x)"

Gerrit, je bedoelt toch "naar DX-formaat" hoop ik?

Groet, E.M. de Klerk

Ja. :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jul 05 2008 8:56 pm

Beste Fotofreak:
Waarvoor wil je deze "standaardzoom" gaan gebruiken?
Werk je voor je "mooie" foto's met primes en wil je deze voor de vakantie om mee te sjouwen, dan is de 24-120 je lens. Wil je er wereldplaten mee gaan maken, dan is de 24-70 of 28-70 je ding. Misschien maak je hoofdzakelijk teleplaten en kan een 70-200 je "standaardzoom" zijn. Het hangt dus helemaal van jouw fotografie af!

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » za jul 05 2008 9:07 pm

Gezien de bestaande reeks mis ik zo iets tussen de 18 en de 70...
dus de keuze zou al beperkt zijn tot de 24/70 of de 28/70.
Daarbij komt ook nog het feit dat m'n 12/24 tokina ook dx is..
dus vervanging voor de standaard zoom lijkt me de 1e keuze.
Groothoek vind ik erg mooi, maar beertje kan niet alles tegelijk trekken...

Ik blijf trouwens de D80 gebruiken [kan niet zonder..]
gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jul 05 2008 9:22 pm

Heb je al eens bekeken hoe "groothoek" 18mm of FX is?
Dan zie je dus alleen nog maar "de grote lijnen". Nauwelijks nuttig voor all-round fotografie.

Gr,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 06 2008 7:36 am

Het begrip standaardzoom zit tussen de oren. Je bent er in getuind. De verkoopprietpraat van de commercie heeft succes.

Als ik naar je foto's kijk op pimdik's photostream dan zie je dat je van alles probeert. Van tele naar semi-macro. Met een andere zoom, wordt dat niet anders. De GGD van al je foto's is dat je geniet van het detail. Als je daar in verder wilt, ga verder met de 50mm die je al hebt.
En gebruik dat objectief als standaard.

Elders wordt de D700 al aangeboden in een kit variatie. Dan krijg je er de 24-120mm bij. Zoiets heb je al met je DX18-70 want die werkt ook op een D700.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”