SB600 - probleem?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
SB600 - probleem?
Vandaag weer eens aan het spelen geweest met de D80 en de SB600 en verschillende lenzen.
Ik heb de SB600 gebruikt met in de volgende combinaties:
- D80 samen met de AF-S 70-200 F2.8 VR
- D80 samen met de Sigma 50-150 f2.8
- D80 samen met de Tamron 28-75 f2.8
Wat me opvalt is dat bij de eerste twee lenzen een brandpuntsafstand van tegen de 80 mm de flitskop op hol slaat (ratelen) en uiteindelijk op het scherm "--" weergeeft. Het boekje van de SB600 geeft bij aan probleem aan:
Er is een fout gebeurd bij het afstellen van de zoomkoppositie. Schakel de SB-600 en de camera uit, maak de SB-600 los van de camera, bevestig hem opnieuw op de camera en schakel de stroom in.
Kan ik hieruit concluderen dat ik als ik met de lenzen en de flitser wil fotograferen op brandpuntsafstanden groter dan 70 mm ik de flitser op manueel moet zetten? Het probleem doet zich niet voor in combinatie met de Tamron lens, waarschijnlijk omdat de flitskop dan gewoon op 70 mm kan blijven staan.
Als ik de flitser op manueel zet en vervolgens naar 85 mm ga ratelt de flitskop nog steeds en krijg ik weer dezelfde melding. Duidt dit op een probleem met de SB-600?
Ik heb de SB600 gebruikt met in de volgende combinaties:
- D80 samen met de AF-S 70-200 F2.8 VR
- D80 samen met de Sigma 50-150 f2.8
- D80 samen met de Tamron 28-75 f2.8
Wat me opvalt is dat bij de eerste twee lenzen een brandpuntsafstand van tegen de 80 mm de flitskop op hol slaat (ratelen) en uiteindelijk op het scherm "--" weergeeft. Het boekje van de SB600 geeft bij aan probleem aan:
Er is een fout gebeurd bij het afstellen van de zoomkoppositie. Schakel de SB-600 en de camera uit, maak de SB-600 los van de camera, bevestig hem opnieuw op de camera en schakel de stroom in.
Kan ik hieruit concluderen dat ik als ik met de lenzen en de flitser wil fotograferen op brandpuntsafstanden groter dan 70 mm ik de flitser op manueel moet zetten? Het probleem doet zich niet voor in combinatie met de Tamron lens, waarschijnlijk omdat de flitskop dan gewoon op 70 mm kan blijven staan.
Als ik de flitser op manueel zet en vervolgens naar 85 mm ga ratelt de flitskop nog steeds en krijg ik weer dezelfde melding. Duidt dit op een probleem met de SB-600?
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat
normaal gesproken zoom de kop mee tot 85mm daarna niet meer
het op hol slaan is vreemd
Met ratelen bedoel je het geluid wat de kop produceert als deze meezoomt ? [ alleen dan constant ? ]
al verse batterijen geprobeerd ?
reset je Sb-600 eens ?!
zomaar even een paar hints
tevens even in je menu alles resetten wat betreft flitsmogelijkheden.
we horen vast wel terug of het probleem blijft of verdwenen is.
groeten ; Arend
het op hol slaan is vreemd
Met ratelen bedoel je het geluid wat de kop produceert als deze meezoomt ? [ alleen dan constant ? ]
al verse batterijen geprobeerd ?
reset je Sb-600 eens ?!
zomaar even een paar hints
tevens even in je menu alles resetten wat betreft flitsmogelijkheden.
we horen vast wel terug of het probleem blijft of verdwenen is.
groeten ; Arend
-
- Forumlid
- Contacteer:
Arend, bedankt voor de snelle reactie.
Het zoomgeluid is een mechanisch geluid wat je hoort als je bijvoorbeeld van 24 naar 28 mm zoomt. Van 70 naar 85 mm hoor je dit geluid wat vaker achter elkaar.
Verse batterijen zou nog een optie kunnen zijn. Hier heb ik zelf ook nog aan zitten denken. De reset heb ik in ieder geval wel uitgevoerd. Het resultaat van de verse batterijen kan ik pas vanavond laten weten aangezien ik deze eerst moet opladen
Ik laat nog iets van me horen
Het zoomgeluid is een mechanisch geluid wat je hoort als je bijvoorbeeld van 24 naar 28 mm zoomt. Van 70 naar 85 mm hoor je dit geluid wat vaker achter elkaar.
Verse batterijen zou nog een optie kunnen zijn. Hier heb ik zelf ook nog aan zitten denken. De reset heb ik in ieder geval wel uitgevoerd. Het resultaat van de verse batterijen kan ik pas vanavond laten weten aangezien ik deze eerst moet opladen

Ik laat nog iets van me horen
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat
-
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb inmiddels al een mail gestuurd naar Nikon. Kijken wat hun reactie is, anders zal ik inderdaad genoodzaakt zijn om contact op te nemen met Beverwijk. Garantie is helaas niet meer aan de orde, maar ik vraag me af waar dit defect door ontstaan kan zijn. Zo vaak heb ik de flitser nu weer niet gebruikt.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Aangezien de garantietermijn van de flitser is verlopen kan ik dan het beste rechtstreeks naar het Nikon Service Point gaan, of moet ik dit toch afhandelen met KE.
Zover ik op de site van KE kan lezen rekenen zij ook weer extra kosten voor het opsturen e.d. Waarschijnlijk komt de flitser dan uiteindelijk ook in Beverwijk aan.
Kortom wat is wijsheid
Zover ik op de site van KE kan lezen rekenen zij ook weer extra kosten voor het opsturen e.d. Waarschijnlijk komt de flitser dan uiteindelijk ook in Beverwijk aan.
Kortom wat is wijsheid

-
- Forumlid
- Contacteer:
Vandaag nog even de flitser getest alvorens ik vrijdag naar Beverwijk rijd. Flitser aan en geprobeerd en hij werkt. Flitser op de camera met verschillende lenzen geprobeerd en hij werkt
Nu komt het verschil. De flitser werkt goed op van 70 naar 85 mm op het moment dat de flitskop in verticale positie (ofwel naar boven gericht) flitst. De flitser doet het op alle standen goed, behalve op de 90 graden (horizontale positie. Dan doet zich het eerder beschreven probleem voor.
Neem ik de flitser in de hand en houd ik deze in de stand zoals deze op de camera gemonteerd zou zijn met de flitskop in verticale positie dan geen problemen. Houd ik de flitser in horizontale positie zonder de stand van de flitskop te veranderen dan doet het probleem zich weer voor.
Dit is dus echt een gevalletje voor Beverwijk, want ik snap er niets meer van

Nu komt het verschil. De flitser werkt goed op van 70 naar 85 mm op het moment dat de flitskop in verticale positie (ofwel naar boven gericht) flitst. De flitser doet het op alle standen goed, behalve op de 90 graden (horizontale positie. Dan doet zich het eerder beschreven probleem voor.
Neem ik de flitser in de hand en houd ik deze in de stand zoals deze op de camera gemonteerd zou zijn met de flitskop in verticale positie dan geen problemen. Houd ik de flitser in horizontale positie zonder de stand van de flitskop te veranderen dan doet het probleem zich weer voor.
Dit is dus echt een gevalletje voor Beverwijk, want ik snap er niets meer van

-
- Forumlid
- Contacteer:
De flitser is na een kort bezoekje aan Beverwijk weer terug in mijn bezit. De zoom is hersteld en de flitser werkt weer naar behoren. Wat exact de oorzaak van het probleem is geweest, is me niet bekend. Maar ja, het werkt dus wat wil je nog meer