Oppoetsen oude body's

Discussies over verzamelobjecten
Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Oppoetsen oude body's

Bericht door Zuiderbuur » di jul 08 2008 3:48 pm

Heb hier enkele body's liggen die een opfrisbeurt kunnen gebruiken.

De meeste zullen het fenomeen wel kennen van metalen onderdelen die er niet zo mooi meer uitzien. Het is allemaal wel oppervlakkig 'vuil' maar met een droog doekje gaat het er niet af.

Iemand 'tips & tricks' ???

Alvast bedankt !

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jul 08 2008 3:55 pm

Ik heb een oude munten verzameling. En daarbij is poetsen uit den boze :evil: Klapt de waarde van zo'n munt zo van in elkaar. Waarom dat ook alweer was :roll:

De proof munten die ik heb mag je niet eens aanraken :)

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jul 08 2008 4:13 pm

Pruimpit schreef:Ik heb een oude munten verzameling. En daarbij is poetsen uit den boze :evil: Klapt de waarde van zo'n munt zo van in elkaar. Waarom dat ook alweer was :roll:

De proof munten die ik heb mag je niet eens aanraken :)
Goh interessant :roll: ...NOT

@zuiderbuur, misschien met wat glassex voorzichtig proberen.
Mijn huidige body en lenzen maak ik er ook mee schoon. Geen nadelig effect kunnen ontdekken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jul 09 2008 7:35 am

De eerste afspraak om heel veel oude camera's e.d. na te gaan kijken voor de Emmaus Wageningen is intussen al gemaakt. Meestal heb ik 12 tot 15 bananendozen vol met oud en soms ook een beetje smerig spul na te kijken.

Het schoonmaken doe ik op verschillende manieren. Objectieven maak ik schoon met een objectievendoekje van Microdear. Een beetje prijzig, maar is het enige doekje dat een keer goed door een test kwam.

Als het echt vuil is, neem ik een kwastje met wat heetwater - afwasmiddel. In de gewone dagelijkse verhouding. De camera's zijn meestal mechanisch, en kunnen wel tegen iets water aan de buitenkant. Kwastje wel eerst een beetje afkloppen, niet soppen.

Elektrische contacten maak ik schoon met een stukje wit papier.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=10248

Bakeltje

Bericht door Bakeltje » wo aug 06 2008 5:57 pm

@zuiderbuur, misschien met wat glassex voorzichtig proberen.
Mag ik je als professionele glazenwasser de raad geven die fles glassex (ik krijg t me strot zowat niet uit) de kliko in te mieteren ;)

Glassex laat altijd een residu achter op het behandelde oppervlak. Doe dan idd zoals Hans zegt een beetje warm water met Dreft. Dat werkt veel beter. Voor het hardnekkige vuil kan je wat ammonia toevoegen.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo aug 06 2008 6:17 pm

Tsja, voor glazenwassers is het inderdaad vloeken in de kerk als je het over glassex hebt :) Ik moet toegeven dat ik het niet heel veel gebruik, maar soms is het wel handig.
Als ik mijn ramen was gebruik ik gewoon ammonia :)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo aug 06 2008 6:46 pm

Ik gebruik altijd een beetje spiritus op een doekje en een heel handig schoonmaaktooltje is de puntige kant van een satestokje.
Op zich is dat zacht (bamboe)hout en daarmee kan je prima in allerlei hoeken en gaten komen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Bakeltje

Bericht door Bakeltje » wo aug 06 2008 9:25 pm

Als ik mijn ramen was gebruik ik gewoon ammonia
Ik zou er een beetje water bij doen, of ben je een erg zware roker??? ;)
Ik gebruik altijd een beetje spiritus
Gooi die gelijk achter de glassex aan aub... Ook spiritus laat zo'n mooie blauwe waas achter op je ramen...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do aug 07 2008 7:51 pm

Bakeltje schreef:Gooi die gelijk achter de glassex aan aub... Ook spiritus laat zo'n mooie blauwe waas achter op je ramen...
Ik bedoel ook voor het schoonmaken van de body en niet voor de lens, juist vanwege die blauwzweem.... :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Theunissen

Re: Oppoetsen oude body's

Bericht door Hans Theunissen » do aug 28 2008 9:28 pm

Zuiderbuur schreef:Heb hier enkele body's liggen die een opfrisbeurt kunnen gebruiken.

De meeste zullen het fenomeen wel kennen van metalen onderdelen die er niet zo mooi meer uitzien. Het is allemaal wel oppervlakkig 'vuil' maar met een droog doekje gaat het er niet af.

Iemand 'tips & tricks' ???

Alvast bedankt !
Bierglasreiniger (ooit gelezen op deze site) voor de Hillegomse glazenwasser, is ook prima voor de ramen!!!

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr aug 29 2008 12:15 am

Ja, doe ik ook, bierglazenreiniger.
Gebruik nooit houtverzelhoudend papier voor je lenzen, dat schuurt. Brillendoekjes zijn zachter en daarom beter.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Frank van de Garde
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank van de Garde » vr aug 29 2008 9:42 am

Ha ha, ooit een fotograaf meegemaakt die bij een krant een serie foto's kwam inleveren, gemaakt bij de opening van een kleuterschool. Alles wazig en zijn excuus was "Er werd zoveel gerookt". Natuurlijk, in een kleuterschool.
Later bleek dat hij zijn lenzen met Vim had schoongemaakt, want "dat schuimt, maar kan niet krassen".

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo aug 31 2008 4:56 pm

Calgonit bierglazen reiniger perfect!

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... n+reiniger

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re:

Bericht door diskfac » di feb 17 2009 8:02 pm

Ed Post schreef:Ik gebruik altijd een beetje spiritus op een doekje en een heel handig schoonmaaktooltje is de puntige kant van een satestokje.
Op zich is dat zacht (bamboe)hout en daarmee kan je prima in allerlei hoeken en gaten komen.
bamboe is een van de hardste materialen na diamant uiteraard. Mee oppassen.
D3S

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Oppoetsen oude body's

Bericht door diskfac » di feb 17 2009 8:05 pm

microfiber-doekjes, Vunett spray (gebruiken de professionele cameralui die ik ken meestal en wordt in Frankrijk gemaakt), bussen met perslucht...
D3S

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”