D200 zonder flits en met weinig licht erg onscherp?
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
D200 zonder flits en met weinig licht erg onscherp?
Hallo allemaal,
Vandaag ben ik op een hondenkampioenschap met mijn D200+50mm/1.4 wat portretten gaan schieten van diverse honden (50x1,5=75mm=prachtige portretafstand). Helaas zijn heel veel foto's onscherp geworden. Ik heb alles op 400ISO met sluitertijden van 1/40-1/80 en f/1.4 tot ongeveer f/3 geschoten. Op de LCD zag het er ook met sterk inzoomen allemaal prachtig scherp en contrastrijk uit. Na opladen in Capture NX schrok ik me echt lamlendig en voelde me daarna erg droevig. Met D-lightning kunnen heel veel details naar voren gehaald worden, maar de scherpte is droevig. Dan het ik het echt over de punten waarop de autofocus heeft scherpgesteld, niet over de scherptediepte, want die is natuurlijk heel beperkt bij zo'n groot diafragma.
Met mijn F70 heb ik ook in het duister geschoten en op dia's werd het nooit ZO onscherp. Ik heb de verscherping in de camera al op standaard +1 staan en met een onscherpmasker ontstaat er erg veel ruis en onnatuurlijke kleuren. Ook het grote verschil met de scherpte van fors ingezoomde beelden op de LCD vind ik verontrustend.
Wat is hier aan te doen, want D200+50/1.4 zou gewoon ragscherpe plaatjes op moeten leveren.
Alvast dank voor alle adviezen.
Groeten, Marnix
Vandaag ben ik op een hondenkampioenschap met mijn D200+50mm/1.4 wat portretten gaan schieten van diverse honden (50x1,5=75mm=prachtige portretafstand). Helaas zijn heel veel foto's onscherp geworden. Ik heb alles op 400ISO met sluitertijden van 1/40-1/80 en f/1.4 tot ongeveer f/3 geschoten. Op de LCD zag het er ook met sterk inzoomen allemaal prachtig scherp en contrastrijk uit. Na opladen in Capture NX schrok ik me echt lamlendig en voelde me daarna erg droevig. Met D-lightning kunnen heel veel details naar voren gehaald worden, maar de scherpte is droevig. Dan het ik het echt over de punten waarop de autofocus heeft scherpgesteld, niet over de scherptediepte, want die is natuurlijk heel beperkt bij zo'n groot diafragma.
Met mijn F70 heb ik ook in het duister geschoten en op dia's werd het nooit ZO onscherp. Ik heb de verscherping in de camera al op standaard +1 staan en met een onscherpmasker ontstaat er erg veel ruis en onnatuurlijke kleuren. Ook het grote verschil met de scherpte van fors ingezoomde beelden op de LCD vind ik verontrustend.
Wat is hier aan te doen, want D200+50/1.4 zou gewoon ragscherpe plaatjes op moeten leveren.
Alvast dank voor alle adviezen.
Groeten, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat het niet aan de camera ligt maar aan het feit dat je relatief lange sluitertijden gebruikt bij bewegende foto's. Tenminste, de honden zullen bewegen, waarbij je zelf ook meebeweegt. Als ik zelf foto's neem met ongeveer dezelfde sluitertijd als de brandpuntsafstand van de lens (dus ergens rond 1/50 bij een 50 mm.), dan krijg ik de foto's enkel echt scherp als ik met adem in zo stil mogelijk sta. Waren de instellingen bij de F70 gelijk? Er ook rekening mee gehouden dat de lens nu dus 75 mm. is en geen 50 mm.? Dat je dus minimaal 1/75 seconde sluitertijd moet hebben om het beeld scherp te krijgen?
Daarnaast: hoe zag je de foto's die je gemaakt had met de F70? Op 10x15 cm. of een stuk groter? Nu zie je een foto in Capture een heel stuk groter. Zeker als je op 100% gaat kijken, zie je het kleinste detail (of niet dus...). En het beeld op een monitor zien of op een stuk fotopapier is ook een verschil.
Ik wil hiermee jouw ervaring niet teniet doen, maar enkel aangeven dat de vergelijking wellicht niet helemaal goed plaatsvindt.
Daarnaast: hoe zag je de foto's die je gemaakt had met de F70? Op 10x15 cm. of een stuk groter? Nu zie je een foto in Capture een heel stuk groter. Zeker als je op 100% gaat kijken, zie je het kleinste detail (of niet dus...). En het beeld op een monitor zien of op een stuk fotopapier is ook een verschil.
Ik wil hiermee jouw ervaring niet teniet doen, maar enkel aangeven dat de vergelijking wellicht niet helemaal goed plaatsvindt.
Ik ben het met Roel eens. Fotograaf sinds kort met een D70s en 50mm 1.8 en heb al heel wat foto's genomen die te lijden hadden van bewegingsonscherpte. Mijn eigen beweging, wel te verstaan, want inderdaad: bij weinig licht en relatief lange sluitertijden is het heel lastig om uit de hand scherpe platen te schieten. Aanvankelijk vroeg ik me (als beginneling) ook af: deze combi moet toch per definitie scherpe foto's opleveren? Maar zo werkt het natuurlijk niet... In lichtarme omstandigheden is het gebruik van een statief sowieso aan te raden, lijkt me, of steun zoeken voor je camera/hand/arm en (zoals Roel al zegt) adem inhouden als je drukt (net als bij 'echt' schieten
Henk

Henk
Het fotograferen met relatief lange sluitertijden vergt veel oefening.
Heb jaren aan Sportschieten gedaan en deze schietsporthouding met de daarbij behorende ademhaling, vasthouden en afdrukken is nu met de zware 80-200 goed te doen.
Het ligt uiteraard niet aan je apparatuur, maar aan je onderwerp en jezelf.
Niet de moed opgeven, is mijn advies.
Handmatig scherpstellen ipv op de AF zal ook meehelpen.
Succes verder
Evert
Heb jaren aan Sportschieten gedaan en deze schietsporthouding met de daarbij behorende ademhaling, vasthouden en afdrukken is nu met de zware 80-200 goed te doen.
Het ligt uiteraard niet aan je apparatuur, maar aan je onderwerp en jezelf.
Niet de moed opgeven, is mijn advies.
Handmatig scherpstellen ipv op de AF zal ook meehelpen.
Succes verder
Evert
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Het effect van brandpuntsverlenging op de minimale sluitertijd had ik inderdaad even vergeten 1/40 is dan gewoon te lang. Heb nog eens wat proefopnamen op statief genomen hier thuis en inderdaad valt de scherpte van de opnamen groter dan f/4 eigenlijk tegen. Remedie: maximaal f/4, minimaal 1/80, steun zoeken en adem inhouden. Zal de volgende keer de SB-800 toch maar meenemen. De invulflits ben ik erg van gecharmeerd. Nieuwe ronden nieuwe kansen.
De opmerking over de AF onderschrijf ik wel. Er zit ook wat speling op de focusring in de AF-stand, maar onder deze omstandigheden ben ik zelf gewoon niet snel genoeg met MF. Nog een boel training te doen dus.
Dank voor jullie adviezen.
Groeten, Marnix
De opmerking over de AF onderschrijf ik wel. Er zit ook wat speling op de focusring in de AF-stand, maar onder deze omstandigheden ben ik zelf gewoon niet snel genoeg met MF. Nog een boel training te doen dus.
Dank voor jullie adviezen.
Groeten, Marnix
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Marnix,
Afgezien van de bewegingsonscherpte zou het probleem ook nog de autofocus kunnen zijn. Niet dat de autofocus van de D200 niet goed is (...de veelvuldige discussie over backfocus op dit forum!), maar je hebt gefotografeerd met 400 ASA, f1,4 en 1/40 sec. Dan vraag je wel het uiterste van de autofocus en ik vraag me af of de D200 bij zo weinig licht in staat is goed scherp te stellen.
groet,
Karel
Afgezien van de bewegingsonscherpte zou het probleem ook nog de autofocus kunnen zijn. Niet dat de autofocus van de D200 niet goed is (...de veelvuldige discussie over backfocus op dit forum!), maar je hebt gefotografeerd met 400 ASA, f1,4 en 1/40 sec. Dan vraag je wel het uiterste van de autofocus en ik vraag me af of de D200 bij zo weinig licht in staat is goed scherp te stellen.
groet,
Karel

- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad heb ik veelvuldig het AF hulplicht moeten gebruiken, maar kennelijk is het zelfs daarmee moeilijk focussen. Het was ook rotlicht. TL verlichting met invallende zon door de ramen bovenin de hal, dus hele scherpe overgangen zonlicht - TL licht en probeer dan maar op een egaal zwarte zijkant van een hond scherp te stellen. Dit was waarschijnlijk iets teveel van het goeie. Ik heb er wel weer heel veel van geleerd!Karel Giesen schreef:Dag Marnix,
groet,
Karel
Groeten,
Marnix
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
SPIKE schreef:Ik ben het helemaal eens met het antwoord van Roel.
En misschien ook nog een tip: voor dit soort fotografie, gooi die 11 punts autofocus uit, de meeste door mij genomen onscherpe foto's zijn gemaakt met al die bijna onzichtbare vierkantjes aan.
Ik doe veel aan sportfotografie(voetbal) en ik dacht eerst dat het verbeelding was, maar bij 7 i.p.v. 11punts autofocus ben ik van mening dat de D200 iets sneller scherp stelt.....Misschien heeft iemand hier ook ervaring mee en is dit goed te verklaren?
Verder wat bovenstaand probleem betreft, zou misschien de 18-200VR ook een oplossing zijn, maar dan moet men weer in de buidel tasten

Ik heb het autofocuslampje altijd uitstaan en de camera focussed altijd totdat het tijd wordt om de flits uit de tas te halen. Ik heb nooit problemen gehad met focussen in het "donker", hoogstens dat de camera iets pakt net naast de spot, bij controle later blijkt dat je dan net even bewogen hebt en op die plek is gemeten.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Tsja, de AF geeft bijvoorbeeld het volgende resultaat:

In het groot: http://static.flickr.com/79/228985724_a35a958c11_b.jpg
De AF heeft scherp gesteld en gelocked op de (voor de kijkers) linkse rand van de neus van de hond op de overgang tussen zwarte punt en de witte vacht. Dit is zichtbaar onscherp, terwijl de ogen (8-10 cm naar achteren) wel scherp zijn.
Gemaakt met D200 + AF 50mm/1.4D bij bestaand licht, gemengd TL met zonlicht. 1/80, f/1.8, ISO 400, Matrixmeting, verscherping medium hoog, ruisonderdrukking uit. Verder alles op auto.
Groeten, Marnix

In het groot: http://static.flickr.com/79/228985724_a35a958c11_b.jpg
De AF heeft scherp gesteld en gelocked op de (voor de kijkers) linkse rand van de neus van de hond op de overgang tussen zwarte punt en de witte vacht. Dit is zichtbaar onscherp, terwijl de ogen (8-10 cm naar achteren) wel scherp zijn.
Gemaakt met D200 + AF 50mm/1.4D bij bestaand licht, gemengd TL met zonlicht. 1/80, f/1.8, ISO 400, Matrixmeting, verscherping medium hoog, ruisonderdrukking uit. Verder alles op auto.
Groeten, Marnix
Beste Marnix,
Het linkeroog lijkt voor mij het scherpst en volgens mij heeft de camera daar dan ook op scherpgesteld. Ik gebruik mijn AF alleen maar in cominatie met het centerveld. Eventueel switch ik van veld indien noodzakelijk, maar nooit op de automaat. Ik stel eerst scherp en pas daarna mijn compositie aan.
Het voorbeeld dat jij geeft is inderdaad niet geheel scherp, maar dat komt toch echt door de scherptediepte en het wat softe effect bij 1.4. Ikzelf gebruik de 1.8 en ben waanzinnig onder de indruk van dit objectief... echter vanaf f/2.8 tot f/4! Het diafragma geheel open is leuk als het onderwerp tweedimensionaal is of zich op grote afstand bevind. Voor closeups is het simpelweg niet geschikt.
Hier zie je duidelijk hoe beperkt die scherptediepte is bij een diafragma van 1.8 en een scherpstelafstand van zo'n 50cm:

Op grotere afstand is dit het resultaat:

Het verschil lijkt me duidelijk.
M.a.w. voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken (close up portretten) zul je dit geweldige objectief dicht moeten knijpen tot f/4 en je sluitertijden dienen minstens 1/50 te zijn als je je handen heel goed stil kunt houden.
Groeten,
Remco
Het linkeroog lijkt voor mij het scherpst en volgens mij heeft de camera daar dan ook op scherpgesteld. Ik gebruik mijn AF alleen maar in cominatie met het centerveld. Eventueel switch ik van veld indien noodzakelijk, maar nooit op de automaat. Ik stel eerst scherp en pas daarna mijn compositie aan.
Het voorbeeld dat jij geeft is inderdaad niet geheel scherp, maar dat komt toch echt door de scherptediepte en het wat softe effect bij 1.4. Ikzelf gebruik de 1.8 en ben waanzinnig onder de indruk van dit objectief... echter vanaf f/2.8 tot f/4! Het diafragma geheel open is leuk als het onderwerp tweedimensionaal is of zich op grote afstand bevind. Voor closeups is het simpelweg niet geschikt.
Hier zie je duidelijk hoe beperkt die scherptediepte is bij een diafragma van 1.8 en een scherpstelafstand van zo'n 50cm:

Op grotere afstand is dit het resultaat:

Het verschil lijkt me duidelijk.
M.a.w. voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken (close up portretten) zul je dit geweldige objectief dicht moeten knijpen tot f/4 en je sluitertijden dienen minstens 1/50 te zijn als je je handen heel goed stil kunt houden.
Groeten,
Remco