foto's plaatsen op de website en de kleur

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
femke

foto's plaatsen op de website en de kleur

Bericht door femke » di jul 08 2008 9:18 pm

Dag allemaal,
Ik heb een vraag. Ik wilde graag wat foto's plaatsen op de website. Normaal doe ik dit via Picasa. Ik kom er echter zojuist achter dat de foto's er in PS en overige fotoprogrammaatjes op mijn computer heel anders (lees: levendiger) uitzien dan in de webalbums van Picasa. Daardoor worden de foto's ook niet zo geplaatst op het forum zoals ik ze zie in de diverse fotobewerkingprogramma's. Heeft iemand enig idee hoe dat kan en hoe ik dit kan oplossen?
Groet, Femke

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 08 2008 9:52 pm

Voor publicatie op het web kun je het beste een sRGB kleurprofiel gebruiken (converteren, niet toekennen ;-), omdat de meest gangbare browser IE helaas geen kleurprofielen begrijpt.

femke

Bericht door femke » wo jul 09 2008 8:50 am

Dag Joost,
Bedanklt voor je reactie. Dit zou het best kunnen zijn. Ik heb namelijk enige dagen geleden de kleurinstelling in mijn camera veranderd. Voorheen had ik dit probleem (dacht ik) niet. Is het dan zo dat ik de kleurinstelling in PSCS3 ook weer kan veranderen? Ik neem aan van wel. Even een kleine tip van de sluier waar ik dat kan vinden?
Groet,Femke

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 8:54 am

edit.....convert to profile

Arend

femke

Bericht door femke » wo jul 09 2008 9:03 am

Dag Arend,
Ben jij weer mijn reddende engel!? :wink:
Dank je wel! Ik ga even proberen.
Groet, Femke

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 9:14 am

een engel met een b dan ?
succes

Arend

femke

Bericht door femke » wo jul 09 2008 9:15 am

Hallo,
Het is gelukt! Nu weet ik alleen niet of dat met de camera te maken had, of met de instelling van PS. Die heb ik ook enige tijd geleden veranderd. Maar nu ben ik er uit iig. Dank jullie wel voor de tips.
Groet, Femke

femke

Bericht door femke » wo jul 09 2008 9:25 am

een engel met een b dan ?
Dat zijn jouw woorden Arend... :)

Groet

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 9:54 am

klopt..mijn woorden ;-)...als je camera ingesteld staat op RGB en CS3 ook
[ kan je beter maar even checken anders ga je lopen rotzooien met kleurprofielen ]...kan je in CS3 het beste even een action aanmaken voor het omzetten naar SRGB.
werkt wel zo makkelijk met 1 druk op de knop.

Arend

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 09 2008 10:03 am

En het goede nieuws is dat Firefox nu ook kleurprofielen begrijpt.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=10786

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 12:06 pm

iJoost schreef:En het goede nieuws is dat Firefox nu ook kleurprofielen begrijpt.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=10786
ja en nu de rest nog zoals diverse viewers e.d.....wordt je af en toe toch dol van.

Arend

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 09 2008 12:48 pm

Ehm... Neem een Mac, is dan mijn advies. ;-)

femke

Bericht door femke » wo jul 09 2008 1:35 pm

als je camera ingesteld staat op RGB en CS3 ook
[ kan je beter maar even checken anders ga je lopen rotzooien met kleurprofielen ]...kan je in CS3 het beste even een action aanmaken voor het omzetten naar SRGB.
werkt wel zo makkelijk met 1 druk op de knop.
Zo staat het inderdaad. Ik bedacht me dat ik het om moet zetten. Ik ga het regelen! Nogmaals Joost en Arend bedankt!
Groet, Femke

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo jul 09 2008 1:36 pm

Ik heb vandaag even safari geinstalleerd en ben benieuwd naar de andere ervaring vwb kleur. Ik heb het idee dat de foto's er met safari wat mooier uitzien. Los van het feit of de foto RGB of sRGB op de site staat.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo jul 09 2008 9:18 pm

Ook ik heb Safari geïnstalleerd, ziet er echt beter uit.
Vergeet alleen niet dat het merendeel IE gebruikt en het dus geen zin heeft om in Adobe RGB te publiceren. Tenzijje zeker weet dat jouw klandizie ook Safari gebruikt.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”