Doordrukken en tegenhouden

Discussies over fotobewerking en archivering
Dennis71

Doordrukken en tegenhouden

Bericht door Dennis71 » wo jul 09 2008 10:05 pm

Ik vraag me nog steeds af wat de betekenissen zijn van deze 2 bewerkingen.
Kan iemand misschien wat foto's plaatsen en uitleggen wat hetgeen doet en wat voor resultaat dat heeft?

Thx,
Dennis

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jul 09 2008 10:07 pm

Wel eens in een echte doka gestaan Dennis?
Doordrukken: met een stukje karton met een gat er in méér licht laten vallen op een bepaalde plek op het fotopapier, dan op de omgeving: meer belichten dus.
Tegenhouden: het omgekeerde

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo jul 09 2008 10:10 pm

Nope, helaas niet. Tenminste, wel eens in een doka gestaan, maar niet verder dan mijn neus lang is gekeken omdat ik daar voor andere zaken was :)
Laatst gewijzigd door Dennis71 op do jul 10 2008 1:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jul 09 2008 10:15 pm

Dennis71 schreef:Nope, helaas niet. Tenminste, wel eens in een doka gestaan, maar niet verder dan mijn neus lang is gekeken omdat ik daar voor andere zaken was :)
ehh, ....in de Engelse vertaling van "donkere kamer" ?
Maar dan krijgt "doordrukken en tegenhouden"ook een héél andere betekenis.

Allemachtig, DAT was even off-topic!
Gauw terug!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo jul 09 2008 10:21 pm

Lol, nee hoor. Ik was bij capivak in amsterdam voor m'n werk, dus wel vanalles gezien daar. Zo'n 8 jaar geleden welliswaar.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 09 2008 10:47 pm

In PS zit ook deze functie en heet het dodge en burn :) (in de engelse versie dan ;)). Maar idd het is al zo oud als fotografie zelf en heb je zelf al eens gezocht op Google :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo jul 09 2008 11:15 pm

Kijk eens bij videoles 24 op deze pagina staat trouwens meer leuke lessen op) Hier wordt het uitgelegd. (de dodge en burn tool in PS)

http://www.webfotoclub.nl//showgallery.php?cat=552
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

mikemix

Bericht door mikemix » wo jul 09 2008 11:17 pm

Ik doe niet anders :)

Overigens nu even niet in de gelegenheid en zin om het uit te leggen, kom maar na mijn vakantie maar eens langs :)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo jul 09 2008 11:25 pm

Ha, ha, die Mike! Ik wilde het nog in mijn berichtje erbij zetten dat jij de expert bent op dit gebied, maar je was me al te snel af :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

mikemix

Bericht door mikemix » wo jul 09 2008 11:25 pm

Marten schreef:ehh, ....in de Engelse vertaling van "donkere kamer" ?
Maar dan krijgt "doordrukken en tegenhouden"ook een héél andere betekenis.

Allemachtig, DAT was even off-topic!
Gauw terug!
:mrgreen:

Even gek gezegd, is het een oeroude methode om de tekortkoming in je omvang te vergroten, dus een voorloper van HDR.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do jul 10 2008 12:59 am

mikemix schreef:Ik doe niet anders :)

Overigens nu even niet in de gelegenheid en zin om het uit te leggen, kom maar na mijn vakantie maar eens langs :)
Daar zal ik zeker gebruik van maken Mike. Graag zelfs.

Bedankt voor de reacties!! Ik kan weer even vooruit.

Frederix

Bericht door Frederix » do jul 10 2008 6:41 am

Ik pas vrijwel al mijn foto's aan met doordrukken en tegenhouden. Ik gebruik hiervoor zelden de burn en dodge knop van PS omdat ik de resultaten vaak vind tegenvallen.

Ik selecteer een bepaald gebied met veelhoeklasso met een maximale doezelaar (feather) en bewerk dat gebied met curves. Ik herhaal dat soms enkele keren met steeds een iets grotere of kleinere selectie.

Afbeelding

Op deze foto heb ik bv het gebied rond de horizon "tegengehouden" om deze wat lichter te krijgen, de voorgrond heb ik wat "doorgedrukt". Op die manier probeer ik diepte in mijn foto's te versterken. Met doordrukken en tegenhouden kun je dus meer doen dan alleen tekortkomingen in jou foto oplossen. Het is dan ook van een andere orde dan HDR, dit in tegenstelling tot wat in draadje eerder is gesteld. Ik vind door de bank genomen dat foto's door HDR vlakker van contrast worden, met doordrukken en tegenhouden kun je dit juist vergroten óf verkleinen wat je maar wilt. Ik heb overigens geen ervaring met HDR.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do jul 10 2008 8:08 am

Met film kon je een hogen licht masker maken zodat je nauwkeurig kon doordrukken en tegenhouden. Je maakte dan een contact afdruk op zw film waarbij je de gamma en de densiteit varieerde. Dit kon bv op grafische film met zeer hoog gamma zodat je zeer nauwkeurig kon bepalen wat werd tegengehouden en doorgedrukt. Na ontwikkeling werd het zw positief gemonteerd op het negatief en samen afgedrukt.

Dit kan ook (gedeeltelijk) met PS en een aantal plugins bv. www.photo-plugins.com

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 10 2008 8:25 am

Als verdere verfijning en in het verlengstuk van de methode van Frederix de volgende aanvulling (die ikzelf hanteer):

Jij selecteert met de lasso een gebied met grote doezelaar, die je vervolgens met een curve een ander contrast/helderheid geeft etc.
Inplaats van die lasso het volgende:

Kopieer je afbeelding als laag. Schakel de bovenste laag even uit door het oogje uit te vinken (dan is die laag niet zichtbaar).
Voeg een curve correctielaag toe tussen de twee beeldlagen, door eerst de onderste laag als actief te kiezen en dan de correctielaag toe te voegen (onderaan in je layers window dat zwart-wit bolletje aanklikken).
Stel je curve naar wens in op de helderheid / contrast (S-curve) afgestemd voor het gedeelte wat je zou willen corrigeren, ook al zie je de correctie voor het totale beeld. (Daar moet je als weergave als totaal even doorheen prikken).

Klik daarna van de bovenste laag het oogje weer aan zodat de bovenlaag weer zichtbaar wordt, maak de bovenlaag actief.
Ga nu naar het "gummetje" tool, kies bovenaan het menu grootte van brush en een bepaalde gedeeltelijke opaciteit in percentage, bijv. 35% of hoger als je het effect ineens wat steviger wilt aanpakken.

Poets nu met het gummetje de gecorrigeerde onderlaag op die plekken naar de bovenlaag toe, waar jij het wenst. Kies tussendoor andere brushgroottes, andere waarden voor opaciteit etc. voor betere beheersing van je gebied. Eventueel kun je zelfs een gebied met een selectie (met doezelaar) afbakenen waar je beslist niet wilt dat je gummetje in een bepaald gebied effect heeft.

Door het oogje van de onderlaag zo nu en dan even uit te schakelen, heb je een indicatie welk gebied in welke mate behandeld is (je behandelde gedeelte is dan meer of minder transparant).

Heb je heel je gebied gecorrigeerd, en blijkt de helderheid/contrast nog niet helemaal naar wens te zijn kun je door de de curve-correctielaag te dubbelklikken alsnog je curve bijstellen. (Dubbelklikken op het zwart-witte bolletje van de laag).

Alles naar wens, dan de lagen samenvoegen.
Voor andere delen met andere licht/donker verhoudingen idem dezelfde procedure als hiervoor beschreven uitvoeren.

Inplaats van een curve-correctielaag kun je ook elke andere correctie op die manier erin poetsen (levels, saturatie, kleurbalans, etc.) en combinaties van verschillende correctielagen maken.

Bij net wat verkeerde correcties / verkeerde brusstreken etc. kun je in je history de nodige stappen teruggaan. Eventueel in de opties van Photoshop het aantal historystappen wat vergroten (kost wel meer geheugen).
Andere variant van het geheel die niet direct destructief is in je beeldlagen is niet rechtstreeks op je beeldlagen te werken met een gummetje, maar te poetsen in een maskerlaag. Maar da's weer een iets ander verhaaltje. Ik doe het bijna uitsluitend zoals boven aangegeven. (Je kunt ook een extra laag van je eerste originele onderlaag als reserve erbij houden).

Extra plugins die RVK voorstelt om vergelijkbare methodes toe te passen die hij beschrijft zijn misschien aardig om te gebruiken maar heb je feitelijk helemaal niet nodig (extra ballast aan toeters en bellen). Alles is met de reeds aanwezige gereedschappen van Photoshop ook reeds te bewerkstelligen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » do jul 10 2008 8:59 am

Aanvulling op het verhaal van Léon: het zichtbaar maken van de onderliggende laag zou je niet moeten doen doormiddel van het gummetje, maar door gebruik te maken van een masker. Klik in het lagenpalet het maskericoontje aan. Doe dit terwijl de bovenliggende laag actief is. Je ziet nu in het lagenpalet in het 'balkje' van de actieve laag een wit vlakje: het masker. Druk bij de kleurenkiezer op dat piepkleine wit-zwarte icoontje. Daarmee worden de voorgrond- en achtergrondkleur wit en zwart. Als je nu met een zachte zwarte borstel met een dekking van pakweg 15% gaat schilderen, dan wordt op die plaatsen de onderliggende laag zichtbaar. Je kunt variëren met de dekking. Gaat het te sterk of teveel, druk dan op de X waardoor de kleur van de borstel verandert in wit. Je kunt dan, even voorzichtig, de bovenliggende laag weer terugschilderen. Gaat het helemaal niet naar je zin, dan gooi je het laagmasker weg en begint opnieuw...

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”