Brandpuntsafstand

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
ShereKahn

Brandpuntsafstand

Bericht door ShereKahn » vr jul 11 2008 9:39 am

Beste mensen, ik heb een vraag over de brandpunts aanduiding. Wat ik mij afvraag is als iemand zegt dat hij/zij met een digitale DX camera een foto heeft gemaakt met een brandpuntsafstand van zoveel mm, is daar dan een regel/afspraak over dat hij/zij de brandpuntsafstand zegt die op het objectief staat of zegt hij/zij de omgerekende brandpuntsafstand? Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met deze vraagstelling.

Voorbeeld ter verduidelijking:
Foto gemaakt met bv 105mm. Is dat nu wat op het objectief staat (dus omgerekend eigenlijk +/- 150mm) of is dat met de omrekeningsactor, dus eigenlijk 75mm?

Duistere vraag met naar ik hoop veel verhelderende antwoorden.

50 mm

Bericht door 50 mm » vr jul 11 2008 9:45 am

gewoon wat er op je objektief staat zou ik zeggen.
Kijk anders in je exif data.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jul 11 2008 9:53 am

Ja het is gebruikelijk dat je de brandpuntsafstand noemt die de lens aangeeft. Bij de exifgegevens van een foto staat die ook zo aangegeven, maar ook een omrekening met factor 1.5

Dus b.v. 100(objectief) en met factor 1.5 150mm

Tammo

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 11 2008 9:57 am

De brandpuntsafstand die op het objectief staat is ook de gebruikte brandpuntsafstand.

Let wel bij zoomlenzen is dat niet altijd het geval. De 135mm bij de 18-135 zou in werkelijkheid best wel eens 145mm kunnen zijn. Vooral bij merken als Sigma wil dat wel eens gebeuren. Dan geeft de exif data ook daadwerkelijk een andere brandpuntsafstand aan.

Nu maak ik het nog lastiger :shock:

Lange tijd heeft het 35mm film formaat de fotografie wereld beheerst. Daarom denken veel mensen nog steeds in kleinbeeld equivalenten. Voorbeeldje: je maakt een foto op 28mm. Deze foto kent niet de zelfde beeldhoek als ware de foto op een Film SLR gemaakt. Doordat de sensor kleiner is, is de beeldhoek ook kleiner. De foto heeft nu een beeldhoek van als ware het op 42mm met kleinbeeld filmformaat camera gemaakt.

Het kleinbeeld formaat is nog steeds de standaard.

ShereKahn

Bericht door ShereKahn » vr jul 11 2008 10:20 am

Dank jullie wel voor de snelle en duidelijke antwoorden.

@ Tammo: Ik heb bij mijn gemaakte foto's in Capture NX2 gekeken maar daar staat alleen de gebruikte brandpuntsafstand, niet ook nog een omrekeningsfactor. Of heb ik verkeerd gekeken?

@Pruimpit: Dat is nou precies waarom ik de vraag gesteld heb. Is daar een standarisatie voor of moet je eerst weten met wat voor camera de foto gemaakt is en dan nog eens gaan omrekenen of niet.

Om jouw laatste voorbeeld nogmaals te gebruiken welke brandpuntastand gebruik je nu om deze bij de foto aan te duiden: 28mm of al omgerekend, 42mm? Dat vind ik (nog) onduidelijk.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 11 2008 10:30 am

ShereKahn schreef: @Pruimpit: Dat is nou precies waarom ik de vraag gesteld heb. Is daar een standarisatie voor of moet je eerst weten met wat voor camera de foto gemaakt is en dan nog eens gaan omrekenen of niet.
Nikon DX cropfactor 1,5
Pentax, cropfactor 1,5
Sony, cropfactor weet zo niet
Canon, cropfactor 1,6 bij andere modellen weer 1,3 of 1 (FF)
Olympus. Panasonic, cropfactor 2

Compactjes, cropfactor vaak 6, maar ook veel verschillen.

Dus elke camera heeft een andere grote sensor. Daarom word ook vaak teruggerekend naar kleinbeeld equivalent. Dan weet iedereen de beeldhoek die daarbij hoort. Een 17mm is bij een compact digitaaltje bijvoorbeeld een telebereik. Bij een Nikon D3 is dat een behoorlijke groothoek.

Bij de foto zet je gewoon 28mm. Maar in discussie noem je vaak de 42mm er dan bij. Stel iemand vraagt hier raad. Hij wil een 28-80mm lens komen. Je zegt dan dat hij aan de groothoekkant dan bereik tekort komt omdat hij nu eigenlijk pas bij 42mm begint. Tenminste als je weet dat diegene een DX camera heeft. Kleinbeeld equivalent blijft het referentiepunt zeg maar.

ShereKahn

Bericht door ShereKahn » vr jul 11 2008 10:38 am

Aha, Pruimpit, het begint te dagen. Ik begrijp uit jouw woorden dat je de brandpuntsafstand moet gebruiken als ware de foto gemaakt met een kleinbeeldcamera. Dus altijd even terugrekenen, indien nodig, voordat je de brandpuntsafstand noemt. Als mijn antwoord nu goed is, snap ik het.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 11 2008 10:49 am

ShereKahn schreef:Aha, Pruimpit, het begint te dagen. Ik begrijp uit jouw woorden dat je de brandpuntsafstand moet gebruiken als ware de foto gemaakt met een kleinbeeldcamera. Dus altijd even terugrekenen, indien nodig, voordat je de brandpuntsafstand noemt. Als mijn antwoord nu goed is, snap ik het.
Als je op het Nikon forum vertelt dat je met je D200 de foto op 28mm geschoten hebt, dan begrijpen de meesten wel dat hier nog een cropfactor overheen gaat. Maar voor een Olympus bezitter is dat vaak niet duidelijk. Als ik zeg dat ik een compact camera van Polaroid heb met een bereik heeft van 8mm-28mm, dan begrijpt bijna niemand wat voor groothoek-tele bereik daar nu eigenlijk bijhoort. Begint hij bij 24mm? 28mm? 35mm? 40mm? Wie zal het zeggen.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op vr jul 11 2008 11:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jul 11 2008 10:53 am

Je schrijft:
@ Tammo: Ik heb bij mijn gemaakte foto's in Capture NX2 gekeken maar daar staat alleen de gebruikte brandpuntsafstand, niet ook nog een omrekeningsfactor. Of heb ik verkeerd gekeken?

Je hebt wel goed gekeken. NX geeft inderdaad de gebruikte afstand weer.
Maar bij exifgegevens (ander programma) staat de omrekening ook vermeld.

En ik geloof dat je pruimpit niet helemaal goed begrijpt.
Je moet niet de omrekening gebruiken maar de brandpuntsafstand zoals het objectief aangeeft. Die noem je. Alleen als je het gaat vergelijken met het oude kleinbeeld formaat kom je anders uit.
Als je een zoomlens van b.v. 70-300 hebt, noem je die brandpuntsafstanden.
Alleen heb je door de cropfactor 1.5 eigenlijk een zoomlens van 105-450
Maar bij het vermelden van de brandpuntsafstand gebruik je deze niet.

Tammo

ShereKahn

Bericht door ShereKahn » vr jul 11 2008 10:59 am

Tammo en Pruimpit, bedankt voor de duidelijke en snelle antwoorden.
Het is me, volgens mij, nu een stuk duidelijker geworden. Om verwarring tussen de verschillende merken en types te voorkomen worden alleen de brandpuntsafstanden gebruikt die op de objectieven staan, dan kunnen de desbetreffende gebruikers van die verschillende types en merken zelf hun cropfactor berekenen. Zo goed?

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jul 11 2008 11:02 am

ShereKahn schreef:Tammo en Pruimpit, bedankt voor de duidelijke en snelle antwoorden.
Het is me, volgens mij, nu een stuk duidelijker geworden. Om verwarring tussen de verschillende merken en types te voorkomen worden alleen de brandpuntsafstanden gebruikt die op de objectieven staan, dan kunnen de desbetreffende gebruikers van die verschillende types en merken zelf hun cropfactor berekenen. Zo goed?
Perfect :D

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”