Ik krijg bij CNX2 met het daarin aangeboden printerprofiel voor de Epson R1800 afdrukken die veel meer verzadigd zijn dan op het (gecalibreerde Eizo) scherm. Ik heb diverse combinaties geprobeerd. Het "beste" is Epson RBG.
Heeft iemand tips?
kleuren CNX2 en Epson R1800
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja, ik heb wel wat tips.
a. Heb je de printprofielen van Epson zelf gedownload ?
b. Heb je bij het printen uit NX dat printprofiel geselecteerd (in het afdrukscherm tab kleurbeheer, en dan kleurbeheer gebruiken aangezet en juiste profiel gekozen) ?
c. heb je de juiste papierisntelling geselecteerd in de Epson driver?
d. Heb je bij het afdrukken in de Epson driver bij geavanceerd, de voorkeuze op ICM gezet en daarna de kleuze op "ICC Profiel"voorkeuze "Uit, geen kleuraanpassing".
Het gaat vaak mis bij de laatste, dan geef je een kleurprofiel mee vanuit CNX en dan ook nog eens in de driver. Het uitgangspunt is dat als je het juiste printprofiel toekent in de CNX software je de Epson driver geen kleuraanpassing meer laat doen. Je krijgt anders precies als wat je nu hebt namelijk vanuit 2 programma's kleurbemoeienis met als gevolg 2 x zo dikke kleuren
Vraag maar raak, ik ben al 4 jaar bezig met Epson (R800, R2400, R3800)
Michael
a. Heb je de printprofielen van Epson zelf gedownload ?
b. Heb je bij het printen uit NX dat printprofiel geselecteerd (in het afdrukscherm tab kleurbeheer, en dan kleurbeheer gebruiken aangezet en juiste profiel gekozen) ?
c. heb je de juiste papierisntelling geselecteerd in de Epson driver?
d. Heb je bij het afdrukken in de Epson driver bij geavanceerd, de voorkeuze op ICM gezet en daarna de kleuze op "ICC Profiel"voorkeuze "Uit, geen kleuraanpassing".
Het gaat vaak mis bij de laatste, dan geef je een kleurprofiel mee vanuit CNX en dan ook nog eens in de driver. Het uitgangspunt is dat als je het juiste printprofiel toekent in de CNX software je de Epson driver geen kleuraanpassing meer laat doen. Je krijgt anders precies als wat je nu hebt namelijk vanuit 2 programma's kleurbemoeienis met als gevolg 2 x zo dikke kleuren

Vraag maar raak, ik ben al 4 jaar bezig met Epson (R800, R2400, R3800)
Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- a90
- Forumlid
Bijna zeker dat dat hem zal zijn. Je moet het zo zien dat je vanuit CNX de foto naar de printer stuurt met alle informatie die nodig is (juiste profiel - papier combinatie ed.) daarna mag niemand zich er meer mee bemoeien en moet je kleurbeheer uitzetten.eagle schreef:d = nee, ik heb daar ook rgb gekozen
Voor wat betreft die profielen, Die zijn heel belangrijk en werken eigelijk als volgt.
Voor iedere printer - papier combinatie heb je een ander profiel. Gebruik je dus de R1800 met Premium Glossy Photo Paper dan moet je die combinatie ook kiezen. Gebruik je de R1800 met Premium SemiGloss Photo Paper dan moet je een ander profiel kiezen.
Dus voor iedere papierkeuze voor je printer moet je een apart profiel laden.
Ik zal even voor je kijken waar ze zijn voor de R1800.
- a90
- Forumlid
Je kunt hier de printerprofielen vinden. Ik weet niet 100% zeker dat de URL werkt overigens.
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/Edit ... d=51716719
Voor andere papierfabrikanten zijn er vaak profielen beschikbaar voor hun eigen papieren. Ilford, Hahnemuehle en Harman hebben allen hun eigen profielen.
Mocht je geen profiel hebben dan kun je het beste de keuze maken voor wat er het meest op lijkt. Glossy papier is redelijk aan te sturen als Premium Glossy etc.
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/Edit ... d=51716719
Voor andere papierfabrikanten zijn er vaak profielen beschikbaar voor hun eigen papieren. Ilford, Hahnemuehle en Harman hebben allen hun eigen profielen.
Mocht je geen profiel hebben dan kun je het beste de keuze maken voor wat er het meest op lijkt. Glossy papier is redelijk aan te sturen als Premium Glossy etc.