Verzadiging en kleurstand D80

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Verzadiging en kleurstand D80

Bericht door JerryBig » zo jul 13 2008 10:50 pm

Ik ben sinds kort met NEF files aan het stoeien, maar heb nog niet de instelling en bewerking gevonden die mij bevredigd.
Nu zat ik me af te vragen of de kleurstand van invloed is op de NEF. En dezelfde vraag m.b.t. de verzadiging. Ik dacht namelijk van niet.

Ik heb hem veelal op IIIa (sRGB) staan met verhoogde verzadiging. Nu heb ik recent een serie gemaakt waar te veel verzadiging naar mijn zin in zit. Het lukt me maar moeizaam om dat felle verzadigde te compenseren vanuit NEF, vandaar mijn twijfel.
Een vriend van me schoot met een Canon 20D en zijn kleuren (ook vanuit raw) zijn veel minder verzadigd, sterker nog ik vind ze tamelijk saai, alhoewel dichter bij de werkelijkheid dan de mijne.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo jul 13 2008 11:12 pm

Ik weet niet welke software je gebruikt maar met Capture kan je de verzadiging met een muisklik van veel verzadiging naar weinig verzadiging terugzetten. Kleurstand IIIa geeft ook wat meer verzadiging als stand I maar ook dit kan je met een muisklik veranderen, dit is juist het grote voordeel van NEF.

Groeten Jan

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 14 2008 10:13 am

@JerryBig

Kleurstand II (kleurruimte Adobe RGB) is de meest neutrale stand op de D80 en in mijn ogen het best geschikt als standaard voor je NEF's. Als je met de verschillende Nikon opties wilt experimenteren is het noodzakelijk dat je een Nikon RAW-converter gebruikt; dus tenminste ViewNX en anders Capture NX/NX2. Het voordeel van de Nikon converters is bovendien dat je in de nabewerking over een nog groter arsenaal aan kleurstanden beschikt. Behalve de D80 mogelijkheden (Ia, II en IIIa) kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van de kleurstanden van de D2x/D2h (I, II en III), maar ook van de nieuwe Picture Control opties die in de D3, D300 en D700 worden gebruikt. Binnen elk van die standen kun nog naar hartelust met instellingen (o.a. verzadiging) variëren en je kunt zelfs eigen kleurstanden/curves aanmaken.
Resumerend, als je alleen in NEF werkt, zou ik voor de D80 de meest neutrale kleurstand/kleurruimte kiezen (= AdobeRGB II) en een Nikon RAW converter gebruiken. Als je ook JPEG's wilt maken zul je een kleurstand moeten kiezen die het beste met jouw smaak overeenkomt.
Laatst gewijzigd door Jur op ma jul 14 2008 12:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Jur

jpauwels

Bericht door jpauwels » ma jul 14 2008 11:50 am

@Jur Geldt dit ook voor de D70s?

@JJerry Big, Sorry dat ik even jou draadje 'steel'

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma jul 14 2008 11:59 am

Grappig, ik gebruik Mode II nooit,
Ia voor portret, IIIa voor natuur - grofweg gezegd..

groet,
ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 14 2008 12:02 pm

jpauwels schreef:@Jur Geldt dit ook voor de D70s?

@JJerry Big, Sorry dat ik even jou draadje 'steel'
@jpauwels: ja, dat geldt net zo voor de D70s (D70, D50, etc.)
Jur

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » ma jul 14 2008 12:05 pm

Jur,

Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat de kleurstand wél van invloed is op de NEF's? Dit verklaard dan in ieder geval een deel van mijn probleem van oververzadiging. En de instelling voor verzadiging (stond bij mij op verhoogd) heeft ie invloed op de NEF's? Het wordt me niet echt duidelijk uit de handleiding en uit de D80 Magic Lantern Guide die ik heb.

De D80 stond bij mij op III omdat ik de aanbevolen setting van Ken Rockwell gebruikte (smaken verschillen, maar die van mij ligt aardig in de buurt van die van hem). Hierbij dient te worden aangetekend dat Ken bij voorkeur in JPG werkt en hij geeft aan dat standje II een setting is voor mensen die hun eigen werk afdrukken (m.a.w. die veel aan de foto's bijklussen). Dit komt aardig overeen met jouw suggestie om standje II te gebruiken als je in NEF werkt (zoals ik tot mijn schaamte nu ook als advies aantref in de D80 handleiding, had ik eerder moeten zien). Alleen de verzadigingsinstelling is mij dus nog niet duidelijk.
In ieder geval bedankt voor de info.

Gerrit

PS Ik ben net begonnen Capture NX te verkennen. Ik moet zeggen, nog erg veel abacadabra voor mij.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 14 2008 12:21 pm

Gerrit,

Als je met een Nikon RAW-converter werkt zal het betreffende programma de NEF tonen op basis van de kleurstand-instellingen van de camera. Zonder verdere bewerkingen zul je daarom in principe geen verschil zien tussen een NEF en een JPEG. Gebruik je echter een niet-Nikon converter (zoals Adobe Lightroom) moet je maar afwachten hoe dat programma de NEF converteert, omdat het niet de verschillen tussen de kleurstanden kan interpreteren. Je zult met een niet-Nikon programma daarom altijd verschillen zien tussen een JPEG en een NEF.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”