D200 Persoonlijke instellingen Geheugenbank

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Onne-Floris Broekema

D200 Persoonlijke instellingen Geheugenbank

Bericht door Onne-Floris Broekema » di aug 29 2006 5:12 pm

Wie zou mij kunnen helpen met de volgende kwesties:
(ben een half jaar geleden overgestapt van D70 naar D200 en ben nog niet vakkundig genoeg om alles rapido in te stellen)

a) op de D70 had je voorkeuze mogelijkheden (landschap, portrait, bloem, sport) graag zou ik dat ook op de D200 instellen. Volgens mij moet dat kunnen onder de functie selecteer geheugenbank? Zo moet het dus ook weer mogelijk zijn om heel snel van de ene naar de andere instelling te "springen". Klopt dat?

b) Zo ja, heeft iemand voor mij dan instellingswaardes voor de 4 genoemde scenes?

Uiteraard bij voorbaat almijn dank.... :oops:

Macosx

Bericht door Macosx » di aug 29 2006 5:51 pm

Die bestaan niet echt !
Je moet zelf je instellingen zo maken waar je tevreden mee bent.
In het opname menu > Beeld optimaliseren kun je het een en ander instellen.

Hier staat de Ned. handleiding:
link

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di aug 29 2006 6:00 pm

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Optimaliseren van het beeld is voor de nabewerking, dat kan je ook allemaal wel op de computer doen. Het gaat juist om de instellingen als sluitertijd, diafragma etc. Ongeveer waardes vind ik prima.

De andere vraag was of je dat dus onder de geheugen banken kan zetten en deze snelkan oproepen? De handleiding heb ik netjes bij de doos gekregen, al kom ik er daarmee niet helemaal uit?

Malo1961

Bericht door Malo1961 » di aug 29 2006 6:34 pm

Hoi Onne-Floris,

Wat jij denk ik feitelijk graag wil is geautomatiseerde instellingen zoals de D70 heeft.
Je moet weten dat deze instellingen op die camera zitten als hulpmiddel voor de niet zo bedreven fotograaf, om de trefkans zo hoog mogenlijk te maken.
Zo leggen de D70 en D50 bij de stand portret binnen hun programmatuur de nadruk op een geringe scherptediepte.
Sport geeft weer de nadruk op snelle sluitertijden.
Landschap vraagt weer grote scherptediepte en word binnen de programmatuur de nadruk gelegd op kleine diafragma's.
Besef wel dat dit vooraf bepaalde keuzes zijn die door de techneuten en marketingpipoo,s van nikon gemaakt zijn, om het voor jou als beginnend fotograaf wat makkelijker te maken.
Echter ....., bij de aanschaf van een D200 gaat Nikon er vanuit dat zij niet meer met een beginner te maken heeft , maar een gevorderde amateur of semi-prof die zelf bepaalt welke manier van belichten hij wil gebruiken.
Ex Equo....., geen funprogramma's meer maar slechts die mogelijkheden waar het om gaat.(M)anueel, (S)hutter, (A)parture en (P)rogram shift!
De geheugenbanken waar jij naar verwijst hebben de mogelijkheid om persoonlijke instellingen binnen P,S, A,M vast te leggen.
Stel dat je graag sport wil vast leggen met een standaard instelling.
Zou je kunnen vastleggen dat geheugenbank A het volgende doet:
Continu autofocus, Hi speed transport( 5 bld per sec.) Scherpstelveld Dynamisch. En Sluitertijden voorkeuze.
Noem deze instelling Sport.
Voor een instelling in de tweede bank kan je inprogrameren jou instellingen voor bv portret. Dus Single af, diafragmavoorkeuze, single shot transport etc,etc.
Hierbij vergeet ik gemakshalve ook nog even te melden dat je ook nog lichtmeetmethode en eventuele flits meegeprogrammeert kan worden.
Maar begrijp je wat ik bedoel?

Groetjes en succes,
Martin

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di aug 29 2006 6:41 pm

Helemaal top, dit is precies wat ik hoopte wat zou kunnen. Natuurlijk valt er nog een veel te leren en dat is ook precies wat ik mezelf verplicht heb met de aanschaf van de D200.

:lol: Al stoeiend komt men verder....... :lol:

De Put

Bericht door De Put » wo aug 30 2006 10:52 am

Hoi Onne,

Stomme vraag misschien, maar waarom ben je overgestapt van de D70 (wat een geweldige camera is) naar de D200 (welke wellicht nog beter is)?
Zo te horen had je nog uitdagingen genoeg om de D70 onder de knie te krijgen. De voordelen van de D200 ten opzichte van de D70 kun je nooit benutten als je de laatste al niet volledig meester bent.

Groeten,
Remco

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo aug 30 2006 11:19 am

Hoi Remco,

Voor mij was de keuze een een combinatie van allerlij factoren die ik voor je zal opsommen:
a) Meer pixels
b) Meer plaatjes per seconde (sport fotografie)
c) Verplichting tot aanleren van alle knoppen (gaat steeds beter), wat ik na 10000 foto's op D70 nog steeds niet deed.
d) Hele goede prijs doorverkoop D70
e) Hele goede prijs inkoop D200
f) Veel sterkere body (sport en natuur fotografie)
g) Snellere AF op 80-400

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de D200 veel meer te bieden heeft dan ik nu weet, maar dat is dus sowieso één van de uitdagingen. Langzaam aan verdwijnen de geheimen. En gaat qua voordelen de D200 duidelijk de boventoon voeren.

De Put

Bericht door De Put » wo aug 30 2006 11:31 am

Hoi Onno,

Even je argumenten:
a) Kan ik me niets bij voorstellen. Heb jij dat werkelijk nodig? Ik niet hoor!
b) Goed punt al zijn snelle objectieven, korte sluitertijden en kleiner bestandsformaat veel effectiever.
c) OK, ik bijt me vast in de D70s en heb hier echt mijn handen vol aan.
d) Heel goed argument, zou ik ook doen ;-)
e) idem ;-)
g) Is dat zo? Wat voor objectieven gebruik je?

Heel veel succes! Leer je camera van haver tot gort kennen en je zult er zo veel plezier aan beleven dat je nooit meer naar standaard instellingen durft te vragen ;-) (de D50 heeft een standaard instelling om kinderfeestjes te fotograferen wist je dat ;-) ?)

Genoeg gekheid, heel veel succes en geniet ervan, het is de moeite waard!

Groeten,
Remco

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo aug 30 2006 11:43 am

Hoi Remko,

g) zie g)! 8)

Ik ben in ieder geval blij dat ik nu weet dat je de geheugenbanken kan gebruiken om voorkeuzes in te zetten!! :wink:

Jij ook veel plezier....

De Put

Bericht door De Put » wo aug 30 2006 11:59 am

g) noemt twee getallen welke naar ik aanneem iets zeggen over brandpuntsafstanden, het zegt echter niets over een objectief / meerder objectieven 8)
Ik neem dan ook maar aan dat je hier de "AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED" bedoeld... mooi lensje makker 8)

Groetels,
Remco

walt001m

Bericht door walt001m » wo aug 30 2006 1:44 pm

Ik heb over de geheugenbanken van de D200 eigenlijk ook een soortgelijke vraag als van dit draadje.
Er zijn 4 Shooting Memory Banks en 4 Custom Settings banks.
Ik heb bv een Shooting Bank "Portret" genoemd met een aantal aangepast instellingen. Kan ik aan deze Shooting Bank nou ook een van de Custom Settings banken hangen zodat hij deze altijd neemt als ik de Portret geheugen bank kies of zijn de Customs Settings banken helemaal apart en moet je die elke x zelf handmatig kiezen?

Ook las ik in een vorig antwoord dat je in je geheugenbanken ook zaken als Continue of Single autofocus kunt vastleggen. Maar dit kies je toch door het keuzeschakelaartje naast de lens?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo aug 30 2006 5:40 pm

Misschien een volstrekt overbodige opmerking:
wat heeft het voor zin voorkeurinstellingen te willen hebben op een D200 als je niet begrijpt waarom je moet afwijken van basisinstellingen?
Op mijn analoge F90 zitten ook van die - vergeef me de uitdrukking - lekeninstellingen als HF hyperfocaal, LA landscape, SL silhouet, SP sport, CU close up, PO portrait en Re red eye-reduction.
Ik heb er nog nooit ook maar één van gebruikt. Waarom niet? Omdat ik a) niet van digitale voorgekauwde bagger hou, b) omdat ik het liever zelf instel. Neem de instelling hyperfocaal: die stel ik liever zelf in op een objectief met een "ouderwetse" diafragmaring en scherptediepteschaal.
Neem de instelling sport: als je sportfoto's wilt maken en je weet niet dat je dan je sluiter op een snelle tijd moet zetten, waar ben je dan mee bezig?
We komen dan meteen op het gebrek van de moderne fotografie: als je een AF- of een G-lens gebruikt KUN je niet eens je scherptediepte aflezen. Het is dus terecht opgemerkt dat van D200-gebruikers kennelijk verwacht wordt dat ze meer afweten van elementaire fotografie en misschien ook professionele objectieven gebruiken.
En: hoe professioneler de camera, hoe minder voorgekauwde instellingen. Ik durf te stellen dat driekwart van de huidige digitale fotografen op een F2 niet eens de basisfuncties kunnen instellen. Hoezo belichtingswaarde?
Als ik het geld heb voor een Porsche Carerra GT wil dat toch nog niet zeggen dat ik zo kan rijden als Walter Röhrl?
Groetjes, E.M. de Klerk

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo aug 30 2006 5:48 pm

IK heb mijn geheugenbanken in gebruik voor andere zaken:

in één keer overschakelen naar een bepaalde stand van de commanderflits mode.

overchaklen naar de flits mode, waarbij de flits uit kan met af-on knop op de grip

Normaal staat de af-on op grip ingesteld op belichting naar spot.

Het zijn instelling, die ik heb gekozen, waarvoor je meerdere funkties moet verstellen en nu met 2 menu kliks zijn te doen. Ik hwb ze ook een duidelijke naam gegeven, zodat je het niet hoeft te onthouden welke bank wat is.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo aug 30 2006 7:21 pm

Beetje kort door de bocht M(Röhrl)deKlerk! :( :( :(

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo aug 30 2006 8:16 pm

Okee, laten we zeggen de helft van de digitale fotografen...
Of een groot deel dan? Doe eens een schatting...

Maar toch kan ik niet zo kort door de bocht als Walter Röhrl.
Heb ik geen moeite mee, hoor. Wel zo veilig voor de omstanders.
Groeten, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”