On-line opslaan in RAW?
On-line opslaan in RAW?
Ik wil graag foto's die ik tijdens de vakantie neem on-line opslaan, wegens de risico's van verlies en diefstal.
Ik weet natuurlijk dat je JPEGs kunt opslaan op Flickr, Picasa etc, maar ik fotografeer eigenlijk alleen nog maar in RAW. En Picasa converteert helaas automagisch naar JPEG tijdens het uploaden.
Zijn er ook foto sites waar je de originelen in RAW neer kunt zetten? En ze later ook weer kunt downloaden?
Of ben ik dan veroordeeld tot generieke opslagsites zoals KPN backup on-line?
Ik weet natuurlijk dat je JPEGs kunt opslaan op Flickr, Picasa etc, maar ik fotografeer eigenlijk alleen nog maar in RAW. En Picasa converteert helaas automagisch naar JPEG tijdens het uploaden.
Zijn er ook foto sites waar je de originelen in RAW neer kunt zetten? En ze later ook weer kunt downloaden?
Of ben ik dan veroordeeld tot generieke opslagsites zoals KPN backup on-line?
- terpie
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heb je wel eens aan een imagetank gedacht? Ik gebruik er 1 met een harddisk van 80GB en daar sla ik m'n foto's op die ik op vakantie maak. In afgelegen gebieden is er vaak geen internet en als het er al is dan is de verbinding vrij traag. Als je daar je foto's gaat uploaden (~ 5 MB/foto) dan ben je veel tijd kwijt.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
RAW online opslaan vergt nogal wat bandbreedte.
Enerzijds de omvang van de bestanden (je hebt al gauw een paar Gb aan bestanden), maar ook de upload van bestanden indien de internetverbinding eens minder snel is op je vakantie-adres zal je behoorlijk opbreken.
Ik zou het eerder zoeken in het dubbel back-uppen op CD of DVD evt. met een standalone DVD-schrijver op accu-power, en alvast per reguliere post telkens 1 set regelmatig naar huis sturen. Dat wat je hebt opgestuurd, kan dan alvast niet meer weggehaald worden. OK, ook post kan wel eens ooit verloren gaan. De statistische kans echter dat je en reguliere post verliest en diefstal of verlies van de set die je bij je hebt is vele malen kleiner.
Enerzijds de omvang van de bestanden (je hebt al gauw een paar Gb aan bestanden), maar ook de upload van bestanden indien de internetverbinding eens minder snel is op je vakantie-adres zal je behoorlijk opbreken.
Ik zou het eerder zoeken in het dubbel back-uppen op CD of DVD evt. met een standalone DVD-schrijver op accu-power, en alvast per reguliere post telkens 1 set regelmatig naar huis sturen. Dat wat je hebt opgestuurd, kan dan alvast niet meer weggehaald worden. OK, ook post kan wel eens ooit verloren gaan. De statistische kans echter dat je en reguliere post verliest en diefstal of verlies van de set die je bij je hebt is vele malen kleiner.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Een imagetank lijkt me toch handigst werken. Desnoods werk je met 2.
Daarnaast kan je natuurlijk ook nog de foto's op de sd-kaart laten staan. Die kosten nu toch ook al niet zoveel meer.
Dan heb je je foto's op SD bij jou, op imagetank in de tas van mevrouw en een imagetank op hotel. Kan toch al moeilijk misgaan?
Daarnaast kan je natuurlijk ook nog de foto's op de sd-kaart laten staan. Die kosten nu toch ook al niet zoveel meer.
Dan heb je je foto's op SD bij jou, op imagetank in de tas van mevrouw en een imagetank op hotel. Kan toch al moeilijk misgaan?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ik had de Jobo giga one mee naar China:

memorycard erin en ding doet de rest. Er kunnen 10 x 8 gig kaartjes op die van mij. Moet er wel bij vertellen dat de mijne (bij terugkeer) kuren vertoonde na het formatteren maar hij is terug naar de importeur dus we zien wel.
Michael

memorycard erin en ding doet de rest. Er kunnen 10 x 8 gig kaartjes op die van mij. Moet er wel bij vertellen dat de mijne (bij terugkeer) kuren vertoonde na het formatteren maar hij is terug naar de importeur dus we zien wel.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Léon Obers
- Forumlid
Kijk, dat zijn nu net risico's die ik me niet zou willen permiteren. Voor hetzelfde geld had je imagetank kuren tijdens de reis voordat je de plaatjes eraf zou hebben gehaald. En een imagetank blijft natuurlijk zijn risico hebben met verlies of diefstal. Wanneer denk je dan weer een Chinareis te makennoogle schreef: Ik had de Jobo giga one mee naar China:....
.....Er kunnen 10 x 8 gig kaartjes op die van mij. Moet er wel bij vertellen dat de mijne (bij terugkeer) kuren vertoonde na het formatteren...

Als je op internet komt neem ik voor het gemak even aan dat je een PC bij je hebt met een ingebouwde DVD brander. Dat is precies zoals ik het gebruik.
1. Ik formatteer mijn CF kaart pas als ik hem nodig heb .. is dus gedeeltelijke backup
2. Kaarten worden ingelezen in een imagetank (1e volle backup)
3. Kaarten worden ingelezen op de PC (2e volle backup)
4. Indien ik het ECHT niet vertrouw kan het geheel ook nog op DVDs worden gebrand (3e volle backup)
Ik vind dit zelf voldoende en heb niet echt een on-line backup mogelijkheid nodig.
Grtz,
Paul
1. Ik formatteer mijn CF kaart pas als ik hem nodig heb .. is dus gedeeltelijke backup
2. Kaarten worden ingelezen in een imagetank (1e volle backup)
3. Kaarten worden ingelezen op de PC (2e volle backup)
4. Indien ik het ECHT niet vertrouw kan het geheel ook nog op DVDs worden gebrand (3e volle backup)
Ik vind dit zelf voldoende en heb niet echt een on-line backup mogelijkheid nodig.
Grtz,
Paul
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Trouwens, uploaden gaat meestal bijzonder traag. Bij mij duurt 1GB ca 8 uur!
Ik gebruik mijn account bij Servage als 3de backup. Vandaar...
Ik gebruik mijn account bij Servage als 3de backup. Vandaar...
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
"Wanneer denk je dan weer een Chinareis te maken"
Ehm, eerst in september naar Java en Bali en begin volgend jaar weer naar China
Maar dat risico hou je altijd, heb de imagetank voor vertrek uitgebreid getest. De kuren hadden te maken met het formatteren, niet met het wegschrijven of lezen. Je camera kan ook stuk gaan, of de harde schijf op je pc, zo kun je bezig blijven met argumenten waarom je het niet zou doen.
Michael
Ehm, eerst in september naar Java en Bali en begin volgend jaar weer naar China

Maar dat risico hou je altijd, heb de imagetank voor vertrek uitgebreid getest. De kuren hadden te maken met het formatteren, niet met het wegschrijven of lezen. Je camera kan ook stuk gaan, of de harde schijf op je pc, zo kun je bezig blijven met argumenten waarom je het niet zou doen.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Léon Obers
- Forumlid
Naja, kennelijk ben je daar kind aan huisnoogle schreef: "Wanneer denk je dan weer een Chinareis te maken"
Ehm, eerst in september naar Java en Bali en begin volgend jaar weer naar China![]()

Zelf probeer ik met simpele middelen, bepaalde gebruikswijzen en/of dubbele back-ups risico's toch wat lager te houden. Het zal niet de laatste keer zijn dat iemand zit te jammeren, omdat hij daarin te laks is geweest, van "had ik maar". Ik heb het genoeg om me heen zien gebeuren. Dure commerciële producties die verloren zijn gegaan, weggooien van enorm veel werkuren.noogle schreef: Maar dat risico hou je altijd, heb de imagetank voor vertrek uitgebreid getest. De kuren hadden te maken met het formatteren, niet met het wegschrijven of lezen. Je camera kan ook stuk gaan, of de harde schijf op je pc, zo kun je bezig blijven met argumenten waarom je het niet zou doen.
Michael
Ik kopieer altijd al naar mijn laptop en image tank, daarmee heb je dan al minimaal een backup, zelfs als ik mijn SD kaartjes opnieuw formatteer.
Maar ik heb vrienden waarvande auto inclusief *alle* bagage gestolen werd bij een korte stop langs de weg. En dan helpen dit soort backups niet.
En bij andere vrienden is alle apparatuur uit de hotelkamer gestolen, ook niet fijn.
Kortom, of losse DVDs branden en opsturen, ofwel online. Ik ben daarbij overigens niet zo bang voor de bandbreedte want op veel locaties in Amerika en zeker in Azie is dat veel beter geregeld dan hier. Plus, ik heb geen haast
Maar goed, bij Picasa kan ik in elk geval hi-res uploaden (weliswaar in JPEG maar dat kost dan minder bandbreedte en het is altijd beter dan niets.)
Maar ik heb vrienden waarvande auto inclusief *alle* bagage gestolen werd bij een korte stop langs de weg. En dan helpen dit soort backups niet.
En bij andere vrienden is alle apparatuur uit de hotelkamer gestolen, ook niet fijn.
Kortom, of losse DVDs branden en opsturen, ofwel online. Ik ben daarbij overigens niet zo bang voor de bandbreedte want op veel locaties in Amerika en zeker in Azie is dat veel beter geregeld dan hier. Plus, ik heb geen haast

Maar goed, bij Picasa kan ik in elk geval hi-res uploaden (weliswaar in JPEG maar dat kost dan minder bandbreedte en het is altijd beter dan niets.)
Stel je er niet teveel van voor !Sietse Vliegen schreef:de bandbreedte want op veel locaties in Amerika en zeker in Azie is dat veel beter geregeld dan hier.
Hotels in Beijing claimen allemaal "broadband" te leveren, maar wanneer je 's avonds op je hotelkamer bent, zit heel China op internet en staat het bijna stil. Onze oude analoge lijnen van vroeger waren er snel bij.