omkeerring voor de d40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
djbob97

omkeerring voor de d40

Bericht door djbob97 » do jul 17 2008 7:17 pm

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat, maar hij hoort niet bij objectieven en flitsers ed. dus ik hoop het wel.

Ik wil namelijk een beetje macro fotografie gaan proberen. Nu kan ik natuurlijk wel meteen een dure macro lens kopen, maar ik heb begrepen dat het zich ook ringen geeft waarmee je de lens omgedraaid op de body kan bevestigen om zo toch mooie opnames te kunnen maken. Ik heb helaas geen prime, waarmee de kwaliteit een stuk mooier zou zijn, maar voor het geld van zo'n omkeerring wil ik het wel eens proberen dan. Nu heb ik eigenlijk wel een aantal vraagjes, zijn er namelijk nog dingen waar ik op moet letten bij zo'n omkeerring??
Ik wil mijn 18-55 af-s nikkor op mijn d40 body zetten, maar ik weet dat de autofocus niet werkt, en het diafragma moet je met een trucje van te voren instellen, als ik het goed begrepen heb, het diafragma instellen dan de sluiterknop half indrukken en dan de lens ervanafdraaien.
Nu is mijn voornaamste vraag eigenlijk, is het wel stevig, want het komt uiteraard op de 52mm filterdraad aan de voorkant van de lens, is dat allemaal een beetje stevig, niet dat de lens me dalijk in 2 stukken breekt (misschien zeg ik heel wat stoms nu maar ik weet het gewoonweg niet...).

Alvast bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 17 2008 9:11 pm

DJ

Ik ben bang dat jouw truc niet zal werken, maar je kan het proberen.

NB een G-lens sluit het diafragma geheel, dus je kan niet veel zien.

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr jul 18 2008 11:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 18 2008 6:38 am

zoek in dit forum op BR-2A.
Haal je objectief eens van de camera, en bedenk dan eens hoe je het diafragma wilt bedienen.

De oplossing is een echt (manueel mag ook) AF, AFD, AI, AIS 20 tot 50mm objectief. Geen G. Lees het onderschrift van Gijs eens.

Op m'n website een verhaal over macro met Nikon, leg ik ook een en ander uit.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr jul 18 2008 10:10 am

Het diafragma kun je best open zetten op een G objectief.
Touwtje om het palletje dat het diafragma bedient en met plakband vastzetten op de zijkant van je objectief. Je kunt het diafragma dan zelfs traploos bedienen, weliswaar zonder uitlezing, maar toch....

De filterdraad de 18-55 moet het objectief zat kunnen houden, 't ding weegt niks.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Sus

Bericht door Sus » za jul 19 2008 12:24 am

Ik heb een D60 met 18-55mm Vr kan ik daar met een ring van 52mm naar 52mm een omgekeerde 50mm 1.8 van Nikon (zonder electronica) opschroeven om macro te fotograferen. Heeft iemand daar ervaring mee.

djbob97

Bericht door djbob97 » za jul 19 2008 7:27 pm

Met het diafragma klopt wat roelof zegt, dit werkt inderdaad wel goed. Heeft ook iemand ervaring om op zo'n manier macro te schieten??

Een andere idee is (kan ik 2e hands krijgen voor 35 euro) een omkeerring incl. een oude "analoge" nikon 50 mm f1.8 lens. is dat misschien een betere optie dan?

Bedankt

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za jul 19 2008 9:27 pm

Ik heb zelf geen ervaring met het vastzetten van het diafragmapalletje, was meer het noemen van een mogelijkheid.
Een omkeerring en een oude 50mm, manual focus neem ik aan, is een leuke optie. Mits die lens er nog een beetje netjes uitziet.
Als een AI of AIs lens is kun je hem ook 'goed' op de camera zetten, geen AF en geen lichtmeting, maar er valt wel mee te werken, lijkt het plotseling op 'echt' fotograferen. :-)

djbob97

Bericht door djbob97 » zo jul 20 2008 12:42 pm

en de prijs, is die ook acceptabel??

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 20 2008 4:41 pm

djbob97 schreef:en de prijs, is die ook acceptabel??
Als je al weet wat een nieuwe ring kost?

Wie heeft dat aanbod, haal ik een reserve op.

djbob97

Bericht door djbob97 » ma jul 21 2008 6:21 pm

is via via en dan eenmalig...

djbob97

Bericht door djbob97 » di jul 22 2008 1:35 pm

ik stuit op een probleempje.... de analoge lens wil het niet doen op de d40. zodra ik de lens erop zet blijft hij zeggen "objectief niet aangesloten" zo dus ook met de omkeerring... valt dit te omzijlen?

jpauwels

Bericht door jpauwels » di jul 22 2008 1:44 pm

Ik denk dat je je camera op M moet zetten !

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di jul 22 2008 2:17 pm

Klopt helemaal.
Ik heb het net even uitgeprobeerd en de D40 zegt in alle standen behalve M dat de lens niet is aangesloten.
In M kun je er mee werken, diafragma op de lens instellen, de rest op de camera.

Je hebt geen lichtmeting, dus gewoon even met diafragma, sluitertijd en ISO spelen tot je een fatsoenlijke belichting hebt.

En scherpstellen lukt niet, een omgekeerde lens heeft maar een heel klein stukje waarop hij scherp is, een paar centimeter van de lens, gewoon de camera naar het onderwerp bgewegen en kijken wanneer je een scherp beeld hebt.

ArendOosterlee

Bericht door ArendOosterlee » di jul 22 2008 4:28 pm

Wat een gepruts dan. :P

graaf35

Bericht door graaf35 » di jul 22 2008 4:48 pm

ArendOosterlee schreef:Wat een gepruts dan. :P
Wie mooie foto's wil maken moet pijn lijden.
Eerst even een snelle lichtmeting doen met de originele lens in originele toestand.

Dan heb je een idee van de instellingen. Daarna even een paar fotootjes maken met verschillende sluitertijden. En klaar is kees.

Makkelijk is anders, maar het is wel leuk.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”