corrigeren van sluitertijd en diafragma
corrigeren van sluitertijd en diafragma
Hallo fotofielen,
Bestaat er ook software waar je de instellingen softwarematig kan omzetten mbt sluitertijd en diafragma? B.v. in Photoshop kan je de kleurbalance anders instellen maar ik kan niets vinden dat ik van f2.8 naar f4.0 kan of dat ik de stuitertijden van 125 naar 200 kan brengen.
Bestaan hier wel programma's voor?
Ik hoop dat het duidelijk is en alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes Ruud.
Bestaat er ook software waar je de instellingen softwarematig kan omzetten mbt sluitertijd en diafragma? B.v. in Photoshop kan je de kleurbalance anders instellen maar ik kan niets vinden dat ik van f2.8 naar f4.0 kan of dat ik de stuitertijden van 125 naar 200 kan brengen.
Bestaan hier wel programma's voor?
Ik hoop dat het duidelijk is en alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes Ruud.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Kijk eens naar EXIFER
http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/
Omdat er al jaren geen update van het programma is gekomen wordt doorverwezen naar diverse andere programma's.
Omdat er al jaren geen update van het programma is gekomen wordt doorverwezen naar diverse andere programma's.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Aan de sluitertijd en het diafragma kun je na de opname niets meer veranderen. Het diafragma bepaalt het scherptevlak, de scherptediepte en de "bokeh". De sluitertijd is mechanisch/electronisch bepaald bij de opname en kan derhalve ook niet achteraf worden gewijzigd. Wel kan bij RAW-opnamen de lichtwaarde (EV) van de opname nog worden gecorrigeerd (binnen grenzen), waarmee de dekking van de foto wordt bepaald.
Jur
- gijs sandberg
- Clublid
Jur en anderen hebben gelijk, na de opname kan je niets meer wijzigen.
Als je denkt aan instellingen voorafgaande aan het maken van een foto: daar is Camera Control Pro software voor.
Momenteel versie 2.20.
Een probeerversie staat op nikon.nl
Groeten, Gijs
Als je denkt aan instellingen voorafgaande aan het maken van een foto: daar is Camera Control Pro software voor.
Momenteel versie 2.20.
Een probeerversie staat op nikon.nl
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Met een RAW bestand kun je wel wat sleutelen aan de belichting, het is NIET de sluitertijd, maar als je in kleine stapjes (maximaal 1 stop +/-) blijft krijg je ongeveer hetzelfde effect, al kun je het beter vergelijken met het aanpassen van de ISO; een bewogen foto zal niet onbewogen worden en visa versa.
Er bestaat een filter voor Photoshop waarmee je wat kunt sleutelen aan de DOF (door middel van een gradient geef je het scherpteverloop aan), maar het ziet er allemaal erg fake uit.
Er bestaat een filter voor Photoshop waarmee je wat kunt sleutelen aan de DOF (door middel van een gradient geef je het scherpteverloop aan), maar het ziet er allemaal erg fake uit.
- Léon Obers
- Forumlid
a90 schreef:Haha, 2 antwoorden en ik denk dat Eelco het in de juiste hoek zoekt.
Ik zocht het wellicht in de verkeerde hoek.Léon Obers schreef:Kijk eens naar EXIFER

Ik dacht dat quqidrol/Ruud de gegevens in de EXIF informatie wilde veranderen. Er zijn nl. wel degelijk progjes waar je dat mee kunt doen.
Je kunt dan bijv. de datum en opnametijd veranderen omdat de klok van je camera verkeerd stond. Zelf heb ik in een testje met EXIFER als grapje wel eens ooit een andere thumbnail in een bestand ingesloten dan wat de werkelijke afbeeding was.
Ik heb het nog eens even gedownload en bekeken. Ik zie wel wat edit-veldjes voor de EXIF informatie, maar inderdaad niet voor de sluitertijd en diafragma.
Enfin, voor degen die EXIF-gegevens wil veranderen zijn er wellicht nog wel wat andere progjes ergens te downloaden.
Bijvoorbeeld Opanda. Daarmee kun je werkelijk elk gegeven veranderen, dus ook die van de sluitertijd en het diafragma.
http://www.opanda.com/en/pe/download.htm
Het is voor mij overigens nog steeds niet duidelijk wat quqidrol/Ruud nu werkelijk bedoelt, zijn vraagstelling is erg summier.
Hij heeft zich nog niet opnieuw gemeld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jul 19 2008 3:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Leon,Léon Obers schreef:a90 schreef:Haha, 2 antwoorden en ik denk dat Eelco het in de juiste hoek zoekt.Ik zocht het wellicht in de verkeerde hoek.Léon Obers schreef:Kijk eens naar EXIFER
Omdat er al jaren geen update van het programma is gekomen wordt doorverwezen naar diverse andere programma's.![]()
Ik dacht dat quqidrol/Ruud de gegevens in de EXIF informatie wilde veranderen. Er zijn nl. wel degelijk progjes waar je dat mee kunt doen.
Je kunt dan bijv. de datum en opnametijd veranderen omdat de klok van je camera verkeerd stond. Zelf heb ik in een testje met EXIFER als grapje wel eens ooit een andere thumbnail in een bestand ingesloten dan wat de werkelijke afbeeding was.
Ik heb het nog eens even gedownload en bekeken. Ik zie wel wat edit-veldjes voor de EXIF informatie, maar inderdaad niet voor de sluitertijd en diafragma.
Enfin, voor degen die EXIF-gegevens wil veranderen zijn er wellicht nog wel wat andere progjes ergens te downloaden.
Bijvoorbeeld Opanda. Daarmee kun je werkelijk elk gegeven veranderen, dus ook die van de sluitertijd en het diafragma.
http://www.opanda.com/en/pe/download.htm
Het is voor mij overigens nog steeds niet duidelijk wat quqidrol/Ruud nu werkelijk bedoeld, zijn vraagstelling is erg summier.
Hij heeft zich nog niet opniew gemeld.
Het ging mij niet om de exif gegevens maar meer een sofwarematige camera zeg maar.
Ik meen me te herinneren dat ik het wel is ben tegengekomen maar kan het nergens meer terug vinden en met die plugin kon je dus je een paar stops van je diaframa veranderen en dat was er makkelijk.
Ik ben namelijk sinds kort met mf lenzen aan het fotograferen en dan ga ik met belichten er snel de fout in omdat ik op me scherm niet goed kan zien wat de juiste belichting is en als ik dan thuis kom dan zijn al me foto's
overbelicht en dat is zonde van al me tijd ;(
Dus als ik niet zo snel reageer dan weet je dat ik zit te fotosjoppuh

- Léon Obers
- Forumlid
Kennelijk gaat het je om nog wat te kunnen redden aan een verkeerde belichting. Als je op RAW fotografeert heb je daarin beslist nog wel wat reserve om het beeld te corrigeren binnen de mogelijkheden van de RAW-converter, maar het staat niet expliciet als verandering van tijd en diafragma aangegeven.
In Photoshop CS2 (En) heb je een schuifje "Exposure".
Tezamen met de andere schuifjes kun je je weergave (zie histogram) dan weer aanpassen.
Vergelijkbare instellingen vind je in Capture NX.
Dat histogram wat ook op je camera zit is trouwens een heel handig hulpmiddel om je handmatig ingestelde belichting tijdens je fotografie te controleren. Daarnaast een "knipper" tool waarbij delen van je beeld op het LCD tussen zwart en wit knipperen, als een vlak helemaal tot wit is "geclipt" (er geen tekening meer in het wit zit). Gebruik deze tools, het geeft je alle benodigde belichtingscontrole tijdens je fotografie.
Mogelijk dat in het archief op dit forum je daar nog een hele boel over kunt vinden.
In Photoshop CS2 (En) heb je een schuifje "Exposure".
Tezamen met de andere schuifjes kun je je weergave (zie histogram) dan weer aanpassen.
Vergelijkbare instellingen vind je in Capture NX.
Dat histogram wat ook op je camera zit is trouwens een heel handig hulpmiddel om je handmatig ingestelde belichting tijdens je fotografie te controleren. Daarnaast een "knipper" tool waarbij delen van je beeld op het LCD tussen zwart en wit knipperen, als een vlak helemaal tot wit is "geclipt" (er geen tekening meer in het wit zit). Gebruik deze tools, het geeft je alle benodigde belichtingscontrole tijdens je fotografie.
Mogelijk dat in het archief op dit forum je daar nog een hele boel over kunt vinden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jul 19 2008 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
omschrijf eens duidelijk welk probleem je probeert op te lossen, want volgens mij wil je niet je sluitertijd en/of diafragma aanpassen maar gewoon je foto lichter of donkerder maken. En die schuifjes zitten standaard in photoshop.quqidrol schreef:Het ging mij niet om de exif gegevens maar meer een sofwarematige camera zeg maar.
Ik meen me te herinneren dat ik het wel is ben tegengekomen maar kan het nergens meer terug vinden en met die plugin kon je dus je een paar stops van je diaframa veranderen en dat was er makkelijk.
Ik ben namelijk sinds kort met mf lenzen aan het fotograferen en dan ga ik met belichten er snel de fout in omdat ik op me scherm niet goed kan zien wat de juiste belichting is en als ik dan thuis kom dan zijn al me foto's
overbelicht en dat is zonde van al me tijd ;(
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Léon Obers
- Forumlid
Als aanvulling:emiel schreef:...volgens mij wil je niet je sluitertijd en/of diafragma aanpassen maar gewoon je foto lichter of donkerder maken. En die schuifjes zitten standaard in photoshop.quqidrol schreef:...omdat ik op me scherm niet goed kan zien wat de juiste belichting is en als ik dan thuis kom dan zijn al me foto's overbelicht...
Overbelichte opnamen, met geclipte witte delen zijn alleen nog enigszins te redden als je basismateriaal RAW is. Dus via een RAW-plugin of converter. Hoeveel reserve je dan nog uit dat bestandsformaat kunt halen is afhankelijk van het cameramodel.
Bij JPG formaat kun je geen detail meer tevoorschijn halen in wit geclipte delen. Wat er bij JPG niet is, kun je er ook niet uithalen, met geen enkel schuifje.
- gijs sandberg
- Clublid
Q,
Eens met Leon, RAW biedt altijd betere kansen, zo mogelijk in combinatie met Active D-lighting (sommige kamera's).
re: op me scherm niet goed kan zien
Voor het beoordelen van de belichting op het LCD scherm moet je niet naar het complete beeld kijken, maar voornamelijk naar het Histogram.
Als het histogram er goed uit ziet is de foto meestal correct belicht.
Groeten, Gijs
Eens met Leon, RAW biedt altijd betere kansen, zo mogelijk in combinatie met Active D-lighting (sommige kamera's).
re: op me scherm niet goed kan zien
Voor het beoordelen van de belichting op het LCD scherm moet je niet naar het complete beeld kijken, maar voornamelijk naar het Histogram.
Als het histogram er goed uit ziet is de foto meestal correct belicht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)