Objectieven van analoge FM toepasbaar op D60 body ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Talpafarm

Objectieven van analoge FM toepasbaar op D60 body ?

Bericht door Talpafarm » za jul 19 2008 4:55 pm

Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid een analoge nikon FM gebruikt.
Nu overweeg ik om een D60 body aan te schaffen. Mijn vraag is nu of mijn huidige objectieven ook op de D60 passen en of dit goed werkt.
mvrgr

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » za jul 19 2008 5:18 pm

Talpafarm,

Welke objectieven? Passen zullen ze wel, of ook alles werkt is een tweede en hangt af van het objectief.
Hieronder de info de Kamera-Express geeft bij de D60:

Let op! Voor de compatibiliteit van de D60 met diverse lenzen dient u rekening te houden met het volgende:
Nikon F-vatting met AF-koppeling en AF-contacten, G- of D-type AF Nikkor

AF-S, AF-I: alle functies worden ondersteund
Andere G- of D-type AF Nikkor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus
PC-Micro Nikkor 85 mm f/2.8D: kan alleen worden gebruikt in de stand M; alle andere functies worden ondersteund, behalve autofocus
Andere AF Nikkors (behalve objectieven voor de F3AF)/AI-P Nikkors: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus en 3D-kleurenmatrixmeting II
Niet-CPU: kunnen worden gebruikt in stand M, maar de lichtmeter werkt niet; elektronische afstandsmeter kan worden gebruikt als het maximale diafragma f/5.6 of groter is
(IX Nikkor-objectieven kunnen niet worden gebruikt).

Peter

Talpafarm

Bericht door Talpafarm » za jul 19 2008 5:30 pm

PeterG
Dank voor je snelle reactie. Het gaat mij vooral om met name mijn macro-standaardobjectief 55mm 1:2.8 (macro tot 1:1) van het merk Vivitar met Nikon-bajonetvatting. Werkt met manuele instellingen dus niks autofocus of zoiets. Geen idee of dit objectief te gebruiken is op een D60.
vrgr
Talpafarm

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za jul 19 2008 6:34 pm

T,

Een Ai objectief is op een D60 alleen te gebruiken zonder AF en zonder lichtmeting, de body kan de stand van de diafragmaring namelijk niet "zien".
Vanaf D200 (en de Dn serie) kan dat wel.
Gelet op de prijsverschillen tussen de kamera's is het raadzaam een nieuw en D60 compatible macrolens te overwegen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”