Studiootje beginnen

Discussies over flitsers
borghmad

Studiootje beginnen

Bericht door borghmad » zo jul 20 2008 4:02 pm

Ik ben aan het orienteren voor portretfotografie. In plaats van een "dure" studio flitsset was ik de mogelijkheid aan het bekijken om mijn sb800 i.c.m. de Lastolite All in one Umbrella kit te gebruiken.

Is dit een goed alternatief om mee te beginnen in vergelijking met een studio flitsset?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 20 2008 4:34 pm

Deze combi lijkt me onnodig duur. Je kunt bijv. bij foto SG houders krijgen waar je een flitser i.c.m. een paraplu op kan monteren (plm. €15)
Een losse paraplu kun je ook rond dat bedrag kopen. Maar ook met hele simpele spullen kun je een begin maken. Ik ben ooit begonnen met bouwlampen, een Blokker kledingrek met een rol tresing en piepschuim platen voor reflectie. Op zich kun je daar ook al een leuk resultaat mee bereiken. Hier een voorbeeld:

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

borghmad

Bericht door borghmad » zo jul 20 2008 4:57 pm

Bedankt voor je snelle reactie. Foto SG kende ik nog niet. Bedankt voor de tip. Zeer mooie foto ook!!

Wat voor statief zou goed zijn om te beginnen (ik bedoel een statief voor de flitser)? Welke hoogte? Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij het kopen van een statief?

Groeten,
Danny

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 20 2008 6:01 pm

Een simpel lampstatief voldoet hoor, gewoon standaardmaat :) Er komt niet echt veel gewicht op.
De bouwlampen waarmee bij bovenstaande foto gewerkt is waren gekocht incl. statief.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 20 2008 7:47 pm

Indertijd ooit eerder heb ik me wel eens verkeken op aan te schaffen materiaal. Goedkoop wordt dan duurkoop.
Met omvallende statieven (met flitskoppen bovenaan) omdat het allemaal te licht is, zou ik willen adviseren juist wat steviger zwaardere lampstatieven te nemen, tezijnertijd eventueel met een Manfrotto G-Peso gewicht onderin vastgeklemd.

Een parapluu-set in combinatie met een SB-800 heb ik mijn grote twijfels met betrekkingt tot het lichtvermogen wat je overhoudt.
OK, je wilt eerst ervaring opdoen met je bestaande apparatuur, dat snap ik, maar waar je voor moet waken is dat je niet alles "dubbel" moet gaan aanschaffen omdat je in het begin te zuinig bent geweest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo jul 20 2008 8:09 pm

Ik gebruik een microfoonstandaard (15 euro bij Conrad) in combinatie met een kantelbaar flitsvoetje met parapluhouder (5 euro op eBay). Soms directe flits, soms doorflitsplu of reflectieplu (15 euro bij Konijn of eBay).

Oh, en in plaats van Nikon CLS soms de eBay triggers (50 euro voor meerdere units van eBay).

Oftewel, heel goedkoop begonnen. En bovenal is dit licht en draagbaar, dus snel op te ruimen en op locatie te gebruiken.

Als flitsers heb ik twee SB-28's en twee SB-600's plus een SB-800. Maar ik gebruik ze niet allemaal tegelijk.

Ik verwijs nog maar eens door naar http://strobist.blogspot.com voor alles over draagbare off-camera flitsdingetjes.

borghmad

Bericht door borghmad » zo jul 20 2008 8:41 pm

Ik probeer inderdaad eerst met mijn bestaande apparatuur hiervoor te gebruiken. Een paraplu met standaard kan ik altijd later nog gebruiken met een flitsset dus verspild geld...? lijkt me niet :-) maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Wat ik wilde weten met mijn vraag over het statief voor de flitser: Ik zie dat de lengtes varieren tussen 60 cm en 3,5 meter (ongeveer). Wat is een beetje een standaard maat met verschillende mogelijkheden? Is dat misschien 2,30 meter? Verder zie ik luchtgeveerd etc. dat lijkt met voor nu niet belangrijk. Dat lijkt me alleen belangrijk als met grote/zware studioflitsers gaat werken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 20 2008 10:45 pm

Voor portret hoef je nooit hoger dan 2 meter, eerder lager.
Misschien hooguit voor een haarlichtje.
Met 2,30 kun je prima uit de voeten.

Luchtgeveerd is luxe als je persé wat ruwer de statiefsecties met brandende halogeen instellampen van professionele flitsers naar beneden zou willen schuiven. Die lampen krijgen dan minder een opdonder, dat helpt om te vermijden dat branduren van die instellampen flink worden verkort met die opdonders. (Je kunt ze ook uitdoen, of gewoon voorzichtig zijn). :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma aug 18 2008 6:04 pm

Ik kaap dit draadje even,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel bezig met het idee om meer met modellen te doen, en daarvoor hebben we een lichtset nodig.
We hebben bouwlampen geprobeerd, maar dat werd een ramp, worden warm, niet prettig voor het model etc.

Nu is ons budget erg beperkt als studen en iemand die alleen een bijstandsuitkering krijgt, ik zit er aan te denken om het geld dat ik opzij heb gelegd voor een groothoek lens te investeren in een kleine opstellen. Veel meer dan 400 euro kan het eigenlijk niet worden.

Nu zijn er een aantal sets te koop voor rond die prijs, bestaande uit 2x 150 watt lampen, ene softbox en een plu. Niet het beste spul wat er is natuurlijk, maar duurder dan dat wordt het gewoon niet. Ik vraag me wel sterk af of 150 watt genoeg is voor full-body shots, en of er nog andere opties bestaan.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma aug 18 2008 7:34 pm

wat moet je met een groothoek voor portretten...krijg je rare hoofden e.d.

150 watt kan maar is wel erg zuinig.

heb je geen losse flitsers ? koop dan een paar pluutjes....zoek even op een draadje van Patrick of kijk naar de foto boven van Riemke.

verder niet bekend met de supergoedkope sets dus kan ik je geen advies over geven.
ja geen autodump vaak kleurverschil in flitskoppen, geen stabiele output,soms zelfs geen instellicht.

Arend

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma aug 18 2008 7:38 pm

De groothoek is dan ook voor architectuur en landschap. :P Mijn kortste bereik is 28mm, niet erg praktisch.

Ik heb alleen een SB-24 flitser. Liefst heb ik een flitsset vanwege het instellicht.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma aug 18 2008 8:27 pm

oke oke....;-)

het is niet alles maar dit haal je voor net geen 400 euro.

http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ts_id=6238

groeten : Arend

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma aug 18 2008 8:53 pm

Zoiets zat ik al naar te kijken inderdaad. :) ik vond nog een andere set voor 350 met derde lamp (allemaal 180 watt) met honingraat, en opbergtassen. ook interessant.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 18 2008 10:19 pm

Derde lamp heb je volgens mij niet zo snel nodig. Leuk als je voldoende budget hebt, maar dan zou ik kiezen voor een wat steviger vermogen in 2 lampen...

Verder ga ik dit draadje natuurlijk aandachtig volgen; sluit leuk aan op mijn draadje van niet zo lang geleden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanF

Bericht door JanF » ma aug 18 2008 11:10 pm

Pas op dat als je iets koopt, dat het een beetje een universele aansluiting heeft (voor de lichtvormers). Er zijn een aantal hele goedkope sets te krijgen die een aansluiting hebben waar het erg lastig is om later nog iets bij te kopen.

Ik zou gaan voor een flitser met een Bowens vatting. Heel veel goedkope flitsers hebben deze vatting dus je hebt behoorlijk keus. Maar belangrijker...hier zijn ook heel veel goedkope accessoires voor te krijgen zodat je er mee door kan groeien.

Bij die hele goedkope moet je weer op nieuw beginnen als je er wat verder mee wilt gaan.

Trouwens... de link van Arend zijn flitsers met Bowens vatting.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”