Foto's vanuit de lucht maken
Foto's vanuit de lucht maken
Beste iedereen die mij kan/wil helpen.
Ik heb de opdracht gekregen om foto's te maken van een windpark in zeeland. Dit is natuurlijk een erg leuke opdracht en deze wil ik zo goed mogelijk maken. Alleen heb ik totaal geen ervaring met het maken van foto's vanuit de lucht. Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee moet houden. Heb ik speciale apparatuur nodig? of kan ik het met mijn eigen camera doen( Nikon D80) Elke tip is welkom.
Vriendelijke groet Daniel Heikens.
Ik heb de opdracht gekregen om foto's te maken van een windpark in zeeland. Dit is natuurlijk een erg leuke opdracht en deze wil ik zo goed mogelijk maken. Alleen heb ik totaal geen ervaring met het maken van foto's vanuit de lucht. Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee moet houden. Heb ik speciale apparatuur nodig? of kan ik het met mijn eigen camera doen( Nikon D80) Elke tip is welkom.
Vriendelijke groet Daniel Heikens.
- Roelof
- Clublid
- Berichten: 5390
- Lid geworden op: vr dec 29 2006 1:43 am
- Locatie: Hoogeveen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Met een D80 moet dat prima kunnen.
Bij een vliegtuigje zit je al gauw met problemen met reflecties op het raam, dus daar moet je wat voor oppassen.
Verder de gewone dingen bij het fotograferen.
O ja. En je mag niet fotograferen vanuit niet-lijnvliegtuigen, dus je moet er een vergunning voor aanvragen: http://overheidsloket.overheid.nl/index ... ct_id=1195
Bij een vliegtuigje zit je al gauw met problemen met reflecties op het raam, dus daar moet je wat voor oppassen.
Verder de gewone dingen bij het fotograferen.
O ja. En je mag niet fotograferen vanuit niet-lijnvliegtuigen, dus je moet er een vergunning voor aanvragen: http://overheidsloket.overheid.nl/index ... ct_id=1195
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Niet door een raampje fotograferen, dat geeft teveel optische verstoring.Roelof schreef: Bij een vliegtuigje zit je al gauw met problemen met reflecties op het raam, dus daar moet je wat voor oppassen.
Met kleine vliegtuigjes waar je vanuit fotografeert heb je de mogelijkheid een raampje open te doen. Informeer bij je sportvlieger.
Vliegtuigen mogen niet beneden een bepaalde hoogte vliegen, dus je hebt al gauw een behoorlijke afstand tot je onderwerp.
Neem dus erg goede kwaliteit tele-lenzen mee (evt. huren) die het al goed doen bij volle opening of 1 stop diafragmeren, je hebt nl. een erg korte sluitertijd nodig voor zowel het feit van die telelens, maar ook door het geschud van een klein vliegtuigje. Wellicht beter VR-lenzen te gebruiken.
Instrueer je piloot vanuit welke kanten je het windpark fotografeert, en houdt rekening naar welke richting toe je de opnamen maakt in relatie tot de stand van de zon etc. Vanuit bepaalde hoeken heb je namelijk nogal wat "nevel", ook al is het nog zo'n mooi weer. Misschien moet je vooraf goed bedenken welke uren van de dag het beste licht valt op die winparken met betrekking tot die nevel en zonnestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jur
- Forumlid
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: di aug 22 2006 12:05 pm
- Locatie: Haren Gn
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mijn luchtfoto tips:
1. Uitsluitend bij zeer helder en zonnig weer vliegen; bij mindere omstandigheden vallen de resultaten altijd tegen.
2. Kies bij voorkeur een hoogdekker, zoals Cessna 172, waarbij het raampje naar boven open kan.
3. Zorg dat de camera niet naar buiten kan vallen (riem om de nek) en plak bij twijfel losse onderdelen, zoals de zonnekap, vast met een stukje tape.
4. Doorgaans is een medium telelens lang genoeg. Op kleinbeeld was de 85mm mijn meest gebruikte lens voor dit werk, hoewel ik ook graag de 2.8/55mm Micro (!) gebruikte. Bij langere lenzen neemt de kans op bewegingsonscherpte snel toe.
5. Zorg dat je tijdens het fotograferen zo min mogelijk contact maakt met het vliegtuigframe i.v.m. trillingen.
6. Zet de witbalans vast op Daglicht/zonnig ter voorkoming van ongewenste verschillen tussen opnames van de WB (wel in RAW werken).
7. Kies de laagste gevoeligheid (100-200 ISO). De standaard belichtingstijd voor luchtfoto's is 1/500 bij f/8 op 100 ISO.
8. Maak goede afspraken met de vlieger over de wensen en plan het tijdstip van de dag waarop de zonnestand voor het onderwerp het beste is (doorgaans is tegenlicht niet zo gunstig).
9. Vraag tijdig een vergunning aan (zie boven bij Roelof). Helaas zijn de regels voor luchtfotografie in Nederland veel strenger dan elders (met uitzondering wellicht in de voormalige Oostbloklanden). Raar maar waar.
10. De minimum vlieghoogte is 1000 voet (300 m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 600m. Buiten de bebouwde kom is de minimum vlieghoogte 500 voet (150 m) boven grond of water. Met een beetje geluk kan het windmolenpark vanaf deze hoogte worden gefotografeerd.
Hierbij een paar oudere foto's (25 jaar oud), gemaakt vanuit een Cessna 172 met de Nikon FM + MD-11 en de Ais 2.0/85 op Fuji Superia 100.





1. Uitsluitend bij zeer helder en zonnig weer vliegen; bij mindere omstandigheden vallen de resultaten altijd tegen.
2. Kies bij voorkeur een hoogdekker, zoals Cessna 172, waarbij het raampje naar boven open kan.
3. Zorg dat de camera niet naar buiten kan vallen (riem om de nek) en plak bij twijfel losse onderdelen, zoals de zonnekap, vast met een stukje tape.
4. Doorgaans is een medium telelens lang genoeg. Op kleinbeeld was de 85mm mijn meest gebruikte lens voor dit werk, hoewel ik ook graag de 2.8/55mm Micro (!) gebruikte. Bij langere lenzen neemt de kans op bewegingsonscherpte snel toe.
5. Zorg dat je tijdens het fotograferen zo min mogelijk contact maakt met het vliegtuigframe i.v.m. trillingen.
6. Zet de witbalans vast op Daglicht/zonnig ter voorkoming van ongewenste verschillen tussen opnames van de WB (wel in RAW werken).
7. Kies de laagste gevoeligheid (100-200 ISO). De standaard belichtingstijd voor luchtfoto's is 1/500 bij f/8 op 100 ISO.
8. Maak goede afspraken met de vlieger over de wensen en plan het tijdstip van de dag waarop de zonnestand voor het onderwerp het beste is (doorgaans is tegenlicht niet zo gunstig).
9. Vraag tijdig een vergunning aan (zie boven bij Roelof). Helaas zijn de regels voor luchtfotografie in Nederland veel strenger dan elders (met uitzondering wellicht in de voormalige Oostbloklanden). Raar maar waar.
10. De minimum vlieghoogte is 1000 voet (300 m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 600m. Buiten de bebouwde kom is de minimum vlieghoogte 500 voet (150 m) boven grond of water. Met een beetje geluk kan het windmolenpark vanaf deze hoogte worden gefotografeerd.
Hierbij een paar oudere foto's (25 jaar oud), gemaakt vanuit een Cessna 172 met de Nikon FM + MD-11 en de Ais 2.0/85 op Fuji Superia 100.





Jur
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Ziet er heel netjes uit. Die laatste foto net Madurodam
Gebruikte brandpunt valt me mee.
Luchtfotograaf die erg mooie foto's maakt (stillevens voor aan de muur)
** Karel Tomei **

Gebruikte brandpunt valt me mee.
Luchtfotograaf die erg mooie foto's maakt (stillevens voor aan de muur)
** Karel Tomei **
Vriendelijke groet, Léon Obers
er is natuurlijk maar 1 antwoord: vanuit een vlieger!
http://www.flickr.com/photos/emiel2kite ... 857720827/
alleen wel jammer dat een vlieger een hekel heeft aan windmolens
ajuus
emiel
http://www.flickr.com/photos/emiel2kite ... 857720827/
alleen wel jammer dat een vlieger een hekel heeft aan windmolens

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
een enkel keertje??? ik ben erg regelmatig onderaan een vlieger te vinden, al fotograferend..... of bedoel je de ts?Léon Obers schreef:Mooi systeem, maar bij elkaar wel een prijzig systeem voor het geval je een enkel keertje luchtfoto's moet maken. Bij dat ene setje dacht ik zo'n accu gevoede gyroskoop onder aan de camera te zien hangen.
Andere optie is misschien vanuit een ultralight.

die accu gevoede gyroscoop is in feite gewoon een fish-eye opschroeflens op een 8700 coolpixje

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Uiteraard de TS . Ik had niet de indruk dat hij wekelijks in de lucht hangt.emiel schreef:
een enkel keertje??? ik ben erg regelmatig onderaan een vlieger te vinden, al fotograferend..... of bedoel je de ts?![]()
Je merkt meteen dat het niet mijn ding isemiel schreef: die accu gevoede gyroscoop is in feite gewoon een fish-eye opschroeflens op een 8700 coolpixje


Vriendelijke groet, Léon Obers
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het raam niet open kan dan vlak tegen het glas aan en desnoods met je hand rondom het objectief de ruimte tussen raam en objectief afsluiten.
Vanuit een helicopter vorig jaar het een en ander aan platen geschoten van een evenement en dat ging prima.
Zo voorkom je een 80% van de reflecties in geval van een gesloten raam.
Vanuit een helicopter vorig jaar het een en ander aan platen geschoten van een evenement en dat ging prima.
Zo voorkom je een 80% van de reflecties in geval van een gesloten raam.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Dan kun je beter een rubber zonnekap gebruiken om de ruimte af te sluiten tussen lens en raam. Door de veerkracht van het rubber blijft het netjes "hermetisch" tegen het glas aangesloten. Het is ook een mooie demping voor de trillingen, terwijl je toch een soort van steun/aanslag hebt (met hand blijven ondersteunen).rbfoto.nl schreef:Als het raam niet open kan dan vlak tegen het glas aan en desnoods met je hand rondom het objectief de ruimte tussen raam en objectief afsluiten.
Vanuit een helicopter vorig jaar het een en ander aan platen geschoten van een evenement en dat ging prima.
Zo voorkom je een 80% van de reflecties in geval van een gesloten raam.
Vriendelijke groet, Léon Obers