Kanaalmixer in PSE6 of CNX?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Myriad

Kanaalmixer in PSE6 of CNX?

Bericht door Myriad » za jul 26 2008 7:35 am

Ik ben bezig met omzettingen van (near) [highlight=red]infrarood[/highlight] foto's naar [shadow=white]zwart-wit[/shadow].
Een enkele keer zou ik alleen de lucht toch in blauw willen houden, zonder dat ik een emmertje in de grijze lucht hoef te gooien (lelijk en egaal),
of dat ik de conversie naar zwart-wit weer moet weggummen in de lucht (bewerkelijk bij de randen).
Zoals bekend, kan de Channel mixer van PS hiervoor worden gebruikt, waarmee je o.a. het rode en blauwe kanaal met elkaar kunt verwisselen.

Ik heb gezocht en een aantal manieren geprobeerd, maar die functionaliteit kan ik niet vinden in PSE6 of CNX1 (de software die ík heb en gebruik).

Zijn er wellicht andere (meer bewerkelijke) manieren waarmee dit ook kan worden bereikt?
- bijvoorbeeld met layers in PSE6?
- met CNX2?

Ik schrik niet als er veel bewerkingen nodig blijken te zijn!
Laatst gewijzigd door Myriad op za jul 26 2008 6:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Myriad

Bericht door Myriad » za jul 26 2008 9:25 am

Ik ben een stapje verder; ik heb inmiddels een gratis plug-in hier gedownload om binnen PSE6 te kunnen gebruiken:
http://hiddenelements.com/elements6_fre ... ease_notes
Daarin zit o.a. een 'Simple Channel Mixer'.
Nu even kijken hoe het werkt (ik heb gezien dat het een aantal layers aanmaakt) en of ik het daarvoor kan gebruiken.

Myriad

Bericht door Myriad » za jul 26 2008 6:12 pm

Een flike stap verder, ondanks dat ik er met PSE6 met de plug-in even niet uit kom.
Toch weer even terug naar CNX1 gegaan en daarmee kom ik redelijk in de buurt van hoe ik het hebben wil (fijn pakket!).

Voor wie het weten wil (alle bewerkingen op de RAW; waarden uiteraard afhankelijk van de opname):
1. Filter - Photo Effects; mode: Tinted; Blue: 50
2. Adjust - Contrast (+40%) / Brightness
3. Diverse kleurstuurpunten voor de voorgrond; S(aturation): -100
4. Een goed geplaatste neutral control point
5. Een paar kleurstuurpunten voor een mooie blauwe lucht; B(rightness): +30
6. Adjust - Light - Auto Levels - mode Advanced: Correct Color Cast: 30

De kanaalmixer in PhotoShop geeft toch ook een blauwe tint aan alles behalve de lucht. Dat zal ook moeten worden weggewerkt.

Zo en laat ik me nu waar weer met fotograferen gaan bezighouden.
Laatst gewijzigd door Myriad op za jul 26 2008 6:45 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » za jul 26 2008 6:30 pm

Mogen wij je tussenresultaten zien?

Het klinkt erg leuk.

Myriad

Bericht door Myriad » ma jul 28 2008 1:51 pm

GdP schreef:Mogen wij je tussenresultaten zien?
Natuurlijk (niet natuurlijk). Het is achteraf meer duotone (tinted) geworden (ook niet verkeerd).
In principe kun je (near)IR-beelden elke gewenste kleur geven. Kwestie van smaak.

Afbeelding

Afbeelding

Dat ze niet zo scherp zijn, komt omdat ze gemaakt zijn op f/11. Dan al last van diffractie!
Zoals je wellicht weet moet je er bij infrarood 2 stops boven zitten voor het scherpste resultaat; dus op f/5.6. Maar dat wist ik toen nog niet.
Ik blijf er wel verder mee experimenteren. IR luistert wel erg nauw (en UV nog meer).
Als objecten vind ik bomen en water geschikt, in combinatie met bijvoorbeeld een gebouw/constructie,
maar bij voorkeur geen grote (witte) grasvlakten. Dat vind ik teveel afleiden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”