D300 batterij voorkeur

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
treadstone2

D300 batterij voorkeur

Bericht door treadstone2 » zo jul 27 2008 9:24 pm

Beste forumleden,

Asl ik bij mijn d300 aangeef dat de camera-accu eerst leeg moet, dan geeft de camera dat de MB-D10 grip nog maar een blokje spanning heeft. Als ik doorga dan raakt ie leeg en stopt de camera. Dat zou betekenen dat, als je geen nieuwe batterijen voor de grip bij me heb. de grip eraf moet halen zonder grip verdr moet. dat lijkt me niet echt de bedoeling. Ik heb in de grip nu nog alkaline maar ga er oplaadbare voor gebruiken of een accu, maar toch. Het lijkt dus niet uit te maken welke voorkeur ik aangeef. Als ik de camera accu aan het eind van de dag oplaad is ie nog bijna vol...

herkend iemand dit of doe ik nog iets nie goed...

thanks

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jul 27 2008 9:49 pm

mm nog niet gemerkt.
heb zelden twee accu's in de camera zitten.
meestal een aantal reserve in mijn broekzak mocht het nodig zijn
ik vind de grip er af halen veel te omslachtig en zo wisselen gaat ook snel.

Arend

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jul 27 2008 10:01 pm

dat is ook een oplossing maar waarom zou je dan moeten aangeven welke die eerst moet leegmaken?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jul 27 2008 10:06 pm

nouja als je er twee instopt kan je inderdaad een voorkeur aangeven.
dat deze bij jou niet goed werkt is vreemd ?
gebruik je originele accu's ?

groeten ; Arend

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jul 27 2008 10:40 pm

ja orginele nikon accu in de cam en duracell in de grip...

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo jul 27 2008 11:37 pm

Vreemd, ik heb dit probleem niet, maar gebruik geen losse penlites. Ik heb de voorkeur gegeven aan de batterijgrip als eerste te gebruiken. Dit om te voorkomen dat ik telkens de grip moet verwijderen als de batterij leeg is. Overigens was de grip van de D200 veel gebruiks vriendelijker als het daarom gaat.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 28 2008 7:37 am

treadstone2 schreef:ja orginele nikon accu in de cam en duracell in de grip...
T,

Als Penlight batterijen gaat bij Nikon de voorkeur uit naar Varta Photo alkalines.
De stroom-karakteristieken sluiten vaak beter aan bij de stroombehoeften van een Nikon.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma jul 28 2008 8:24 am

ben zowiezo geen voorstander van penlights in een grip.
maar als je het doet doe dan maar een setje GP batterijen en een goede lader die per cel op kan laden.
kosten zijn meer dan een extra originele accu. dus ik begrijp de keuze niet goed of je moet 8 fps willen halen ?!

ben absoluut geen voorstander van Varta [ zeer maar dan ook zeer slechte ervaringen mee ]
hoop geld voor weinig batterij. !

heb zo geen antwoord op je openingsvraag.

Arend

Floris

Bericht door Floris » ma jul 28 2008 11:09 am

Ik heb zo snel ook geen antwoord op je vraag. De camera zou gewoon moeten werken met een werkende accu in de camera en iets leegs in de grip.

Nog wat anders: heb je de camera ook ingesteld op alkaline AA's? Is ergens een menuoptie die je kan aanvinken. Verder werken NiMH oplaadbare batterijen over het algemeen erg goed. Enige nadeel is dat minder nauwkeurig is af te lezen hoeveel power er nog in zit. Ik heb vrijwel altijd 8x Panasonic AA erin zitten (iets van 2700 MAh). Bij mij vooral vanwege de 8 fps. En vrijwel nooit een batterij in de camera, want dan moet de grip er weer afl; was bij de D200 inderdaad handiger. Aan de andere kant; als je bijvoorbeeld op statief wilt werken zonder grip en er zit al een batterij in de camera is het wel weer handiger. Zo is er voor ieder systeem wat te zeggen.

treadstone2

Bericht door treadstone2 » ma jul 28 2008 11:46 am

Volgens mij kun je in allebei een accu doen, maar de camera zal dus waarschijnlijk zelf nooit automisch overschakelen van camera naar grip accu. Als dat al zou werken bij mij :(

Dan maar een extra nikon accu en er maar eentje in de grip en de ander niet in de camera maar in de tas.

Remco H

Bericht door Remco H » do aug 14 2008 9:58 pm

Zo maar iets wat ik mij afvraag.

In een overzicht van de Nikon D300 van een zeer bekende handelaar zie ik als mogelijkheden staan:
Nikon D300 Body + MB-D10 handgreep
Nikon D300 + MB-D10 + EN-EL 3.
Wat zou het verschil tussen die twee zijn? Ik vind die website er zelf namelijk niet erg duidelijk over.
In het tweede geval zal er ongetwijfeld een EN-EL3 batterij extra bijzitten. Maar waarvoor zou dat zijn? Is dat een extra exemplaar, zodat je er dan twee van hebt? Of is dat een exemplaar wat er niet bij zou zitten als je hem met MB-D10 handgreep koopt? Maar de camerabody en de handgreep zullen toch niet in één doos zitten?

Overigens zie ik dat de prijs van de D300 wederom gezakt is. Gefeliciteerd. :)

Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Corbr » do aug 14 2008 10:40 pm

Volgens mij werkt het alleen met EN-EL3e accus. Die hebben een extra contact waardoor de restspanning gemeten kan worden. Zie ook blz 323 van de handleiding

gr
Cor

Matchless

Bericht door Matchless » vr aug 15 2008 12:16 am

Werkt volgens mij ook alleen maar met de orginele accu. Ik heb er nu ook nog oplaadbare PENlights in zitten, maar ga die binnekort omruilen voor een 2e orginele accu. Is net zo duur of goedkoper en scheelt een heleboel gewicht.

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » vr aug 15 2008 10:54 am

Dan zit er een tweede accu bij. 1 voor in de camera en 1 voor in de MB-D10 en ze zijn een e vergeten.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Floris

Bericht door Floris » vr aug 15 2008 10:57 am

Matchless schreef:Werkt volgens mij ook alleen maar met de orginele accu. Ik heb er nu ook nog oplaadbare PENlights in zitten, maar ga die binnekort omruilen voor een 2e orginele accu. Is net zo duur of goedkoper en scheelt een heleboel gewicht.
Maar met de penlites kan je wel de 8 fps halen!

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”