Praktika MTL3

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Praktika MTL3

Bericht door Mak » ma jul 28 2008 3:20 pm

Onlangs kreeg ik deze camera met 2 objectieven. Via het internet een engelse manual uitgeprint en wat reviews gelezen. De lichtmeting is een heikel punt wat steeds terugkomt in de reviews die ik lees en wordt beschouwd als onbetrouwbaar. Daarbij is de behuizing flink gecorrodeerd en een inwendige schoonmaak is ook geen overbodige luxe.

Waar ik nu mee zit: Is het de moeite waard om wat te gaan experimenteren? Of zeggen jullie, bespaar je de moeite want er is geen eer aan te behalen?

Voor doorgaan: Advies over welke film? Schoonmaken van de behuizing/binnenwerk? Meer tips zijn welkom.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Groeten Marcel

GdP

Bericht door GdP » ma jul 28 2008 3:30 pm

Een Nikon F80 kan je al voor ca. € 80,- via marktplaats aanschaffen. En daar passen alle moderne objectieven op.

Hier zou ik gewoon niet meer aan beginnen.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma jul 28 2008 3:31 pm

Ik zou eerst even testen of de achterklep wel lichtdicht is.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma jul 28 2008 3:33 pm

Waarom niet? Dit zijn heel eenvoudige camera's met weinig electronica.
Je kan er dus leuk mee sleutelen.
Afdichtingsmateriaal zal wel zo'n beetje verteerd zijn, maar dat kost niet veel.
Verder moet je er geen geld aan uitgeven, gewoon lekker mee klooien.
Als de lichtmeter nog enigzins betrouwbaar is kan je hier nog heel leuk mee fotograferen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma jul 28 2008 5:46 pm

Ik heb onlangs ook met een Praktica gefotografeerd. Alles is mechanisch, kapot kan het eigenlijk niet, alleen de afdichting kan lek zijn.

Een prima camera, en de lenzen die je hebt zijn in principe ook goed, de 70-200 heb ik ook staan.

Mocht je interesse hebben heb ik nog een andere Praktica voor je, waarvan ik je kan verzekeren dat hij lichtdicht is en nog werkt, en waarvan de lichtmeting ook nog in orde is. Alles is nagekeken en getest.
Ik doe al mijn analoge kleinbeeld weg omdat ik een middenformaat systeem wil.

Het blijft nog ontzettend leuk om analoog te werken. :)

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » ma jul 28 2008 6:00 pm

Hoi Marcel,

Je kunt er altijd een filmpje in doen. Foto's maken en kijken wat het resultaat is! Ik zou wel eerst de zaak schoonmaken.

Gr. en suc6 Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma jul 28 2008 6:01 pm

Woudschim schreef: Alles is mechanisch, kapot kan het eigenlijk niet, alleen de afdichting kan lek zijn.
Nou ja dat is niet helemaal waar. Zo'n sluitermechanisme kan ook wel stuk gaan. Evenals de lichtmeter. Je krijgt vooral problemen als resten van het schuimrubber in de camera rond gaan zwerven. Tussen het sluitergordijn en zo.

Wat ook voorkomt, is dat de spiegel niet meer goed op/terugklapt.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 28 2008 6:36 pm

Een filmpje, desnoods uit de opruimbak van de fotowinkel, is er toch zo ingezet en de camera uitgeprobeerd?
En je kunt de uitkomst van de belichtingsmeter toch vergelijken met die van je DSLR?
Je kunt de sluiter toch spannen en ontspannen, met geopende achterwand om te zien of hij het doet, en dan met verschillende sluitertijden?

In ieder geval was de LTL3 technisch geen hoogvlieger. Lichtmeting met gesloten diafragma. Kun je zien waarom Nikon destijds al vooruitliep op de massa, met open diafragmameting. Dat kon bij Praktica pas bij de LLC. (Een van de eerste, zo niet de eerste camera met electronische contacten aan objectief en in de vatting!)
De objectieven van Carl Zeiss Jena (zeg maar de Oostduitse tak) zijn over het algemeen prima.

Dus: gewoon de juiste batterij er in en uitproberen die hap. Iedere kleinbeeldfilm kan er in. Kleurnegatief, dia, zwart-wit.

Succes, E.M. de Klerk

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » di jul 29 2008 9:18 am

Bedankt mensen voor jullie reacties.

Afdichting lijkt in orde, spiegel functioneert goed (voor zover ik kan oordelen).

Alleen een nieuwe batterij aanschaffen en een filmpje. We gaan het zien, is het niks dan gaat het de prullenmand in.
Groeten Marcel

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 18 2008 11:16 pm

Mak vorige maand:
"We gaan het zien"

En, nog wat geworden? Mooie haarscherpe foto's van dat Carl Zeiss Jena-objectief?

E.M. de Klerk

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » di aug 19 2008 12:12 pm

Sorry emdeKlerk,

Nog niet aan toe gekomen.
Groeten Marcel

mikemix

Bericht door mikemix » di aug 19 2008 12:57 pm

Objectief is het meest interessante aan de set.
Echter, doe jezelf een FM(2) of F3 cadeau, kunnen gewoon je Nikkor AF objectieven op en je hebt een super degelijke combi voor relatief weinig.
Analoge body's veranderen voor spotprijzen tegenwoordig van eigenaar.

50 mm

Bericht door 50 mm » di aug 19 2008 2:00 pm

Zelf heb ik ook nog het e.e.a. dat analoog werkt. Ik vind het juist leuk om te kijken hoe lang je zoiets kunt blijven gebruiken. Natuurlijk kun je er geen topklasse body van verwachten, dat is de MTL 3 nooit geweest.

Je kunt inderdaad jezelf een 2e hands nikon body kado doen. In dit geval zou ik die dan eerder erbij nemen, de vraagprijzen van analoge bodies zijn inderdaad belachelijk laag!

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di aug 19 2008 2:23 pm

Weggooien, was niks, is niks en wordt niks.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Hanfo

Bericht door Hanfo » di aug 19 2008 4:25 pm

Eeuw schreef:Weggooien, was niks, is niks en wordt niks.
Nee, het is niks, het is nooit wat geweest en het zal ook nooit wat worden.
Maar je kunt het altijd eerst even uitproberen voordat je het geheel aan de prullenbak toevertrouwd.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”