Lucht wit
Lucht wit
Ik zie hier vaak mooie foto's voorbij schieten, maar wat ik zelf ook steeds mee maak is dat de lucht vaak wit is... terwijl het van origine bijvoorbeeld echt wel blauw, groen, rood of wat dan ook is.
Nu heb ik zelf eens met het witbalans zitten klooien, maar ook dat maakt niet veel uit.
ook heb ik een uv filter er voor en weer afgedaan, maar dat kreng blijft wit. De polarisatiefilter gaf ook geen echte oplossing.
Kan iemand het nou eens in het normaal Hollands uitleggen hoe dat komt en hoe je dit kan voorkomen, dan behalve de domme opmerking geen foto's maken?
Natuurlijk zijn er ook foto's bij die wel lukken, dus werd ik nieuwsgierig naar dit probleem gevalletje.
Groetjes, Ciska
Nu heb ik zelf eens met het witbalans zitten klooien, maar ook dat maakt niet veel uit.
ook heb ik een uv filter er voor en weer afgedaan, maar dat kreng blijft wit. De polarisatiefilter gaf ook geen echte oplossing.
Kan iemand het nou eens in het normaal Hollands uitleggen hoe dat komt en hoe je dit kan voorkomen, dan behalve de domme opmerking geen foto's maken?
Natuurlijk zijn er ook foto's bij die wel lukken, dus werd ik nieuwsgierig naar dit probleem gevalletje.
Groetjes, Ciska
- Roelof
- Clublid
- Berichten: 5390
- Lid geworden op: vr dec 29 2006 1:43 am
- Locatie: Hoogeveen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat komt doordat de lucht overbelicht is, niet zo gek natuurlijk, want de rest van de foto is dan een stuk donkerder.
De opties om dit tegen te gaan zijn:
Onderbelichten en de donkere delen dan oplichten met d-lighting
Een belichtingstrapje maken (bracketing) en de foto's combineren in een bewerkingsprogramma (HDR of de lucht uit een donkere foto in een lichte foto plakken)
En dan zijn er ook mog filters die aan de bovenkant minder licht doorlaten dan aan de onderkant (ben de naam even kwijt)
De opties om dit tegen te gaan zijn:
Onderbelichten en de donkere delen dan oplichten met d-lighting
Een belichtingstrapje maken (bracketing) en de foto's combineren in een bewerkingsprogramma (HDR of de lucht uit een donkere foto in een lichte foto plakken)
En dan zijn er ook mog filters die aan de bovenkant minder licht doorlaten dan aan de onderkant (ben de naam even kwijt)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Als het contrast in wat je fotografeert te groot is om binnen een foto te passen, dan zal er iets in de foto te donker of te licht zijn. Dan is bijvoorbeeld de lucht uitgebleekt tot wit.
Je kunt ervoor kiezen om in RAW te fotograferen omdat dat een wat groter contrast kan bevatten. Maar dan zul je dus zelf in de nabewerking ervoor moeten zorgen dat het te grote contrast op een goede manier omgezet wordt naar een JPEG (met weer minder contrast). Het lost het probleem dus niet echt op maar geeft je wat meer controle.
Als het contrast ook te groot blijkt voor een NEF, dan zul je moeten kiezen. Of de lucht goed of de rest goed. En je doet dat door de belichting aan te passen. Spotmeting, belichtingscorrectie, etc.
Kijk naar het histogram (zowel in de camera als tijdens de nabewerking) dan zie je wat er gebeurt. Je ziet gewoon een deel van de beeldinformatie erbuiten vallen.
Je kunt ervoor kiezen om in RAW te fotograferen omdat dat een wat groter contrast kan bevatten. Maar dan zul je dus zelf in de nabewerking ervoor moeten zorgen dat het te grote contrast op een goede manier omgezet wordt naar een JPEG (met weer minder contrast). Het lost het probleem dus niet echt op maar geeft je wat meer controle.
Als het contrast ook te groot blijkt voor een NEF, dan zul je moeten kiezen. Of de lucht goed of de rest goed. En je doet dat door de belichting aan te passen. Spotmeting, belichtingscorrectie, etc.
Kijk naar het histogram (zowel in de camera als tijdens de nabewerking) dan zie je wat er gebeurt. Je ziet gewoon een deel van de beeldinformatie erbuiten vallen.
Ik fotografeer altijd in RAW, nooit in JPEG... vind ik zonde van de foto's en ik heb 8 gig kaartje dus kan er genoeg op.
Ik heb bracketing geprobeerd, maar vind deze lastig. Je moet dan zelf 3 keer drukken en dat vond ik weer fijn van de fuji (toch nog iets goeds) als je daar bracketing gebruikte deed hij het automatisch 3 keer en bij nikon d80 moet je 3 keer drukken en dat vind ik persoonlijk lastig
Ik heb bracketing geprobeerd, maar vind deze lastig. Je moet dan zelf 3 keer drukken en dat vond ik weer fijn van de fuji (toch nog iets goeds) als je daar bracketing gebruikte deed hij het automatisch 3 keer en bij nikon d80 moet je 3 keer drukken en dat vind ik persoonlijk lastig
Als je in RAW fotografeert dan zul je in veel gevallen die uitgebeten lucht nog wel kunnen redden. Verdiep je eens in de mogelijkheden van de RAW-converter die je gebruikt...
http://www.earthboundlight.com/phototip ... light.html
http://www.earthboundlight.com/phototip ... light.html
3 keer drukken
nee hoor probeer het maar je moet zelf 3x drukkenKvP schreef:Volgens mij heb je hier ongelijk (ik weet het eigenlijk wel zekerNikonjunky schreef:en bij nikon d80 moet je 3 keer drukken)
dank
even lezen... moet me aandacht er ff bij heben tis engels...iJoost schreef:Als je in RAW fotografeert dan zul je in veel gevallen die uitgebeten lucht nog wel kunnen redden. Verdiep je eens in de mogelijkheden van de RAW-converter die je gebruikt...
http://www.earthboundlight.com/phototip ... light.html
Wat vreemd, zelfs met de D50 moet je 'm ingedrukt houden en worden er 3 foto's achter elkaar gemaakt en ik nam eigenlijk aan dat het bij de opvolgende modellen hetzelfde gaat...Ik heb bracketing geprobeerd, maar vind deze lastig. Je moet dan zelf 3 keer drukken en dat vond ik weer fijn van de fuji (toch nog iets goeds) als je daar bracketing gebruikte deed hij het automatisch 3 keer en bij nikon d80 moet je 3 keer drukken en dat vind ik persoonlijk lastig
Ik heb zelf nog geen enkele filter en heb nu een paar keer geprobeerd een lucht er blauw op te krijgen met wat onderbelichting en dat werkt erg goed. Het nadeel daarvan is dat je na die tijd nog wat zal moeten nabewerken.
Ben blij dat je ons hierop wijst Roelof, hier had ik 'm namelijk al standaard op staan.Zet de camera op continu en bij een ingesteld belichtingstrapje van 3 opnames houdt hij uit zichzelf op na die derde opname.
Als ik de opnamestand verander naar s (enkelvoudige stand) en dan weer gebruik wil maken van Bracketing moet ik 3x de ontspanknop indrukken, net als Ciska.
Leuk, weer wat geleerd!

Re: 3 keer drukken
Eigenaardig, bij mijn d80 niet. 1 keer vasthouden en klaar.Nikonjunky schreef:nee hoor probeer het maar je moet zelf 3x drukkenKvP schreef:Volgens mij heb je hier ongelijk (ik weet het eigenlijk wel zekerNikonjunky schreef:en bij nikon d80 moet je 3 keer drukken)
edit: onduidelijkheid opgelost inmiddels.
- sofa2007
- Forumlid
- Berichten: 287
- Lid geworden op: za nov 17 2007 11:49 am
- Locatie: Groningen
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Uitgebeten luchten is volgens mij een typische D80 probleem. Was met mjn vorige camera (Minolta) eigenlijk nooit een probleem, bij mijn compact (Panasonic) ook niet. Als je je wat googled zul je zien dat veel vragen m.b.t. de D80 over uitgebeten luchten gaan.Kerkyra schreef:Interessante topic, ik ben nog maar net aan het speulen met m'n D80, maar de overbelichte luchten vallen mij ook op. Het hoofdonderwerp is wel juist belicht, heb hem meestal op spotmeting staan. Dat is goed dan toch?
RAW en JPEG, wat is het verschil en waarom schieten jullie of in RAW of in JPEG?
Je kunt belichting uiteraard op de lucht afstellen, maar dan krijg je een donkere voorgrond. Blijft lastig. Als je in RAW schiet kun je achteraf best nog een hoop verbeteren, zoner dat het ten kosten van de kwaliteit gaat ( i.t.t. bewerken in JPEG) o.a. uitgebeten luchten dus, maar je zult het nooit helemaal goed krijgen.
Willem