Begraafplaats, maar dan anders

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
marx

Begraafplaats, maar dan anders

Bericht door marx » di aug 05 2008 9:01 am

Ik had in de testcase al een probeersel neergezet, en die was goed aangeslagen, vandaar maar een eigen topic met wat meer foto's.

Mijn doel was om een anders om te gaan kijken op een begraafplaats, niet de standaard overzichtsfoto's zoals dit:

Afbeelding

Dat doe ik al vaker en is derhalve niet interessant meer.
Dus diafragma op f2.8 en spelen met de beperkte diepte, abrupte lijnen en vooral het lekker afsnijden van zerken, niets geen hele kruizen in beeld.

1: Afbeelding

2: Afbeelding

3: Afbeelding

4: Afbeelding

5: Afbeelding

en 6:
met opzet de focus op de cijfertjes gelegd, gewoon om eens te kijken of dat nu anders is, ik ben mezelf ervan bewust dat onscherpte in de voorgrond storender werkt dan de achtergrond, maar aangezien ik toch al bezig ben met alle regels overtreden ;)

Afbeelding

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » di aug 05 2008 9:08 am

Leuk gedaan. Ik vind 5 en 6 het beste geslaagd. Bij 5 zou je de onderbreking in de lijn nog kunnen afsnijden.
Ik heb hier nog meer geexpirimenteerd. Je hebt nu alles met 2.8 gedaan, probeer meer uit, bv diafragma op 5.6 en scherpstellen op een kruis in het midden, voor en achtergrond onscherp.
zie mijn topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ght=verdun
Laatst gewijzigd door wim op di aug 05 2008 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di aug 05 2008 9:08 am

Nu ben ik niet zo'n begraafplaatsbezoeker, maar vind deze foto's toch wel apart. Even de nadruk op een detail gelegd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

GdP

Bericht door GdP » di aug 05 2008 9:11 am

Foto 4 vind ik wel mooi. De rest kunnen mij niet bekoren.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di aug 05 2008 11:34 am

Vind dit een hele mooie andere kijk, complimenten!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Inge

Bericht door Inge » di aug 05 2008 11:36 am

Ik vind deze foto's heel mooi! Ik heb sowieso iets met begraafplaatsen.. Die serene rust, ja, dat trekt mij wel.

oblomov

Bericht door oblomov » di aug 05 2008 11:44 am

Opmerkelijk om te lezen hoe iedereen vanuit een andere invalshoek naar de foto's kijkt.
Ik kijk een paar tellen naar het totale plaatje en laat het beklijven. Dan focus ik in op dat gedeelte waarop de fotograaf de lens heeft scherp gesteld.
Wie was die miltair? Bij wat voor onderdeel diende hij, en onder wat voor omstandigheden is hij omgekomen. Kortom, fotografie : een rijke wereld.

eteuben

Bericht door eteuben » di aug 05 2008 8:59 pm

Ondanks het trieste onderwerp, toch mooie fotos! Erg gelet op de details en de scherpte-diepte op foto2 vind ik het mooist!

Woudschim

Bericht door Woudschim » di aug 05 2008 9:12 pm

Mooie serie, foto 3 en 5 spreken me het meest aan,.

5 heeft een mooi standpunt, ik had alleen het stukje ruimte links van het linkerkruis of iets groter gemaakt, of helemaal afgesneden.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di aug 05 2008 9:26 pm

Heel fraai vastgelegd, chapeau!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 05 2008 10:46 pm

Steeds maar zerken "afsnijden" vind ik persoonlijk niet zo. Je focust in op een halve naam. Waarom niet zo'n zerk er wel helemaal op, of bijna helemaal, en dan toch nog met die onscherpte werken? Dat lijkt mij een sterker beeld op te leveren...

Foto 1 staat trouwens iets scheef. En waarom zijn alle plaatjes zo verzadigd? Het kan zijn dat het komt omdat ik niet achter m'n eigen scherm thuis zit, of?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 06 2008 12:58 am

"De spullen waarmee ik schiet zijn niet belangrijk, wel wat ik schiet..... kortom: GEAR-WHORE"

Dat vind ik nu juist wel belangrijk om te weten. De bokeh van die plaatjes (de wijze van onscherpte) vind ik heel fraai, behalve die van opname 4.
Welke lens gebruik je daarvoor?

EDIT: Ik ben er denk ik al achter.
Plaatjes gedownload en zover als de EXIF info nog intact is beredeneert welke lenzen gebruikt zouden kunnen zijn.
Foto 4 denk ik een Nikkor 17-55 mm/2.8 (op 55 mm bij f 8 gebruikt)
Voor de rest een Nikkor 70-200 mm/2.8 VR of 80-200 mm/2.8 (op 200 mm bij volle opening gebruikt).
Vriendelijke groet, Léon Obers

marx

Bericht door marx » do aug 07 2008 2:46 pm

@Leon Obers, Bijna goed, de 17-55 f2,8 is gebruikt en de sigma 70-200 HSM F2.8 :)

@PatrickP, hele namen met opzet niet gedaan, uit respect voor de overledenen, ik zou het ook niet fijn vinden om de naam van mijn vader/grootvader te zien alhier. Dus uit dat oogpunt zet ik geen hele namen op de foto.

Voor wat betreft de verzadiging, ik ben erachter gekomen dat ik de d300 nog op extra levendig had staan, daarna toch maar even teruggezet :lol:

Dank voor het commentaar allen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 07 2008 3:06 pm

Tja, zo kan je het ook zien. Ik vind het juist niet respectvol als je zo'n naam in tweeën zaagt... :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do aug 07 2008 3:30 pm

Mooie serie, netjes weergegeven. Volgens mij heb ik het niet zien staan maar waar zijn deze foto's gemaakt?

Met plezier naar gekeken.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”