Dat doe ik wel even met een D200
Dat doe ik wel even met een D200
Op een zwaar bewolkte dag diep zwarte stoomlocomotieven fotograferen met een D200 die ik net enkele dagen in mijn bezit had, zonder de handleiding te lezen, stoelend op mijn fotografische kennis, wat dus goed mis ging, ze zijn allemaal sterk overbelicht, op het schermpje van de camera waren ze nog goed, op het beeldscherm van mijn laptop dus slecht, wat heb ik verkeerd ingesteld gehad?
Ook het koppelen met de SB600 om buiten invulflits te geven wil maar niet lukken, en dan te bedenken dat mijn D70 het veel beter deed, ook met de flitser, wel wat onderbelicht, maar dat kan ik op de laptop goed corrigeren.
Wie heeft belichtingstips om de D200 goed in te stellen?
Ooit een Leica M6 gekocht om direct op het fotografisch beeld invloed te hebben, maar digitaal is duidelijk nog een leer proces.
Gert Wagelaar
Ook het koppelen met de SB600 om buiten invulflits te geven wil maar niet lukken, en dan te bedenken dat mijn D70 het veel beter deed, ook met de flitser, wel wat onderbelicht, maar dat kan ik op de laptop goed corrigeren.
Wie heeft belichtingstips om de D200 goed in te stellen?
Ooit een Leica M6 gekocht om direct op het fotografisch beeld invloed te hebben, maar digitaal is duidelijk nog een leer proces.
Gert Wagelaar
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Gert,
Gebruik de histogrammen dan zie je direct of je foto is overbelicht en welke kleuren zijn overbelicht. De lichtmeter belicht op middelgrijs. Een zwarte locomotief zal dus te licht worden afgebeeld (als zijnde middelgrijs). Sneeuw wordt te donker (wordt namelijk ook als middelgrijs afgebeeld). Met de histogrammetjes en de +/- belichtingscorrectieknop kun je dan snel en makkelijk de juiste belichting instellen. Witbalans zou je ook nog moeten aanpassen, maar als je in RAW schiet kun je dat achteraf ook nog doen.
groet,
Karel
Gebruik de histogrammen dan zie je direct of je foto is overbelicht en welke kleuren zijn overbelicht. De lichtmeter belicht op middelgrijs. Een zwarte locomotief zal dus te licht worden afgebeeld (als zijnde middelgrijs). Sneeuw wordt te donker (wordt namelijk ook als middelgrijs afgebeeld). Met de histogrammetjes en de +/- belichtingscorrectieknop kun je dan snel en makkelijk de juiste belichting instellen. Witbalans zou je ook nog moeten aanpassen, maar als je in RAW schiet kun je dat achteraf ook nog doen.
groet,
Karel
Ikzelf vond mijn foto's teveel overbelicht icm met alle lensen(50mm+60mmmacro+80-400+18-200+12-24).
De camera staat nu standaard op kleurstelling neutraal en onderbelichting -0,3. De witbalans heb ik vooralsnog niet gewijzigd.
Voorheen had ik de camera op onderbelichting -1 staan. Onderbelichte foto's bevatten namelijk nog wel alle details en bij overbelichte foto's zijn de details definitief weg (ik hoorde laatst van een beroepsfotograaf die standaard zijn d200 op -2 heeft staan) Nadeel van de -1 instelling was echter dat ik alle beelden moest corrigeren via fotoschop en daar heb ik geen zin in. De huidige instelling van -0,3 is dus een compromis.
Indien ik een sterk afwijkend lichtbeeld heb corrigeer ik handmatig (obv grafiek en het beeld op het schermpje).
Je merkt hierbij dat de d200 werkt zonder voorinstellingen en daarom minder geschikt is voor fotografen die geen kennis hebben van belichting. Deze kunnen beter een d80 aanschaffen (ik weet dat je dit via de geheugenbanken wel kunt instellen, maar ik prefereer handmatig ingrijpen).
De camera staat nu standaard op kleurstelling neutraal en onderbelichting -0,3. De witbalans heb ik vooralsnog niet gewijzigd.
Voorheen had ik de camera op onderbelichting -1 staan. Onderbelichte foto's bevatten namelijk nog wel alle details en bij overbelichte foto's zijn de details definitief weg (ik hoorde laatst van een beroepsfotograaf die standaard zijn d200 op -2 heeft staan) Nadeel van de -1 instelling was echter dat ik alle beelden moest corrigeren via fotoschop en daar heb ik geen zin in. De huidige instelling van -0,3 is dus een compromis.
Indien ik een sterk afwijkend lichtbeeld heb corrigeer ik handmatig (obv grafiek en het beeld op het schermpje).
Je merkt hierbij dat de d200 werkt zonder voorinstellingen en daarom minder geschikt is voor fotografen die geen kennis hebben van belichting. Deze kunnen beter een d80 aanschaffen (ik weet dat je dit via de geheugenbanken wel kunt instellen, maar ik prefereer handmatig ingrijpen).
- Ed Post
- Clublid
Dit is relatief simpel op te lossen met een grijskaart.
Je meet met de camera op de grijskaart, vergrendel je belichting en dan zou het goed moeten lukken.
Volgens mij moet het ook lukken met een witbalans lens cap, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Op www.ebay.com kwam ik onderstaande voorbeelden tegen.
grijskaart.
witbalans lens cap.
Veel experimenteerplezier.
Je meet met de camera op de grijskaart, vergrendel je belichting en dan zou het goed moeten lukken.
Volgens mij moet het ook lukken met een witbalans lens cap, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Op www.ebay.com kwam ik onderstaande voorbeelden tegen.
grijskaart.
witbalans lens cap.
Veel experimenteerplezier.

Laatst gewijzigd door Ed Post op do sep 07 2006 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Om aan te sluiten bij Edouard, het klinkt als het belichting instellen op een donker onderdeel, waardoor de rest van de foto (zwaar) overbelicht raakt. Een belichtingsprobleem dat niet samenhangt met de techniek, enkel puur met de locatie van lichtmeten. Daarmee ook bedoeld het integraal of centrumgericht meten van licht. De camera kan zich dan ook vergissen in het plaatje dat je voor ogen hebt, warmee spotmeting de enige goede mogelijkheid is. Mocht het anders zijn, dan graag reactie.
De ontwikkel / afdruk centrale doet een poging om dergelijk ongerectigheden te corrigeren vandaar dat je er gewoon minder last van ondervind dan bij digitaal.Edouard schreef:Vraagje/opmerking:
Dit fenomeen kom je toch ook tegen als je analoog fotografeert?
Of wordt dit probleem bij digitale fotografie nog eens extra benadrukt?
groetjes/Edouard
Eigenlijk is het gewoon een extra mogelijkheid die je hebt bij digitaal om je witbalans te kunnen corrigeren maar het nadeel is dus dat het ook automatisch wel eens minder goed kan gaan en je resultaat op je beeldscherm stukken minder uitpakt dan verwacht.
Witbalans en belichting zijn overigens wel 2 verschillende zaken. Witbalans is het effect van de kleur van de lichtbron. Een TL lamp geeft bijv. een hele andere kleur licht dan een avond zonnetje.
Belichting is het op de juiste manier toepassen van het dynamische bereik, verschil tussen zwart en wit 0-255 in een de kunst hier bij is om zo weinig mogelijk pixels naar 0 of 255 te laten lopen zodat er zowel in de lichte als in de donkere partijen nog detail te vinden is.
Een grijskaart kun je dus gebruiken om je opvallend licht te meten simpelweg omdat de meter uitgaat van die grijswaarde. je kunt het ook proberen door bijvoorbeeld in je handpalm te meten of een grasveld deze hebben vaak ongeveer de zelfde grijswaarde als een grijskaart hoewel je handpalm wel eens wat af kan wijken is het voordeel dat je die altijd bij hebt en dat je naar een tijdje exact weet wat de afwijking is

Luc
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je kan dit compenseren door curves toe te passen. Voor de D70 zijn er een aantal beschikbaar die precies dat doen:
http://www.digitalkb.com/nikon/d70/tone ... my_curves/
http://www.digitalkb.com/nikon/d70/tone ... my_curves/
Om een juist belicht bestand te krijge, ben ik een tijd geleden de Minolta belichtingsmeter weer gaan gebruiken voor serieuze opnamen.
Per slot van rekening deed ik dit ook met analoge fotografie.
De belichtingsintelling op de camera gaat dan ook weer op de M-stand.
De belichting overlaten aan een automatische stand zal zonder veel te oefenen reglematig over- of onderbelichte opnamen laten zien.
Lichtmeten met een handmeter behoort eigenlijk tot de basiskennis van de serieuze fotograaf.
Zal zaterdag 16 september deze meter meenemen naar Lelystad en dan maken we daar wat vergelijkende opnamen.
Per slot van rekening deed ik dit ook met analoge fotografie.
De belichtingsintelling op de camera gaat dan ook weer op de M-stand.
De belichting overlaten aan een automatische stand zal zonder veel te oefenen reglematig over- of onderbelichte opnamen laten zien.
Lichtmeten met een handmeter behoort eigenlijk tot de basiskennis van de serieuze fotograaf.
Zal zaterdag 16 september deze meter meenemen naar Lelystad en dan maken we daar wat vergelijkende opnamen.
- Ed Post
- Clublid
Ik neem aan dat je dan wél opvallend licht meet (met wit bolletje)?
Ik gebruik op mijn D70s ook oude Nikkor MF-objectieven waarbij ik de lichtmeting doe met mijn oude Sekonic spotmeter.
Werkt prima.

Ik gebruik op mijn D70s ook oude Nikkor MF-objectieven waarbij ik de lichtmeting doe met mijn oude Sekonic spotmeter.
Werkt prima.

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Om een juist belicht bestand te krijge, ben ik een tijd geleden de Minolta belichtingsmeter weer gaan gebruiken voor serieuze opnamen.
In de moderne digitale spiegelreflex camera's is een functie aanwezig en dit is het histogram.Lichtmeten met een handmeter behoort eigenlijk tot de basiskennis van de serieuze fotograaf.
Ik krijg stellig de indruk dat er maar heel weinig mensen zijn die enig idee hebben hoe het histogram werkt en wat het uberhaupt voorstelt.
Als je leert om belichtingsomstandigheden te vertalen naar pieken en dalen op de juiste plaats op het histogram dan zijn belichtingsresultaten mogelijk met een nauwkeurigheid binnen 1/3 EV.
Deze resultaten beparen heel erg veel tijd in de nabewerking op de computer.
Het histogram is het ultieme gereedschap om perfect belichte digitale beeldbestanden te krijgen en het toepassen van analoge technieken bij digitale fotografie is achterhaald.
Ben op dit moment bezig met een artikel voor een aantal mensen in mijn vriendenkring om hen duidelijk te maken hoe histogram analyse werkt en hoe toe te passen.
Ik denk dat ik hier nog een maand voor nodig heb en als het gereed is stel ik het beschikbaar op het internet voor wie er ook maar in geinteresseerd is.