Ervaringen met de bolle lens van de 14-24 2.8

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Ervaringen met de bolle lens van de 14-24 2.8

Bericht door aquarius » wo aug 06 2008 11:32 pm

Hoe ervaren de forumleden die de 14-24 2.8 in hun bezit hebben de bolle lens ?? Is het extra oppassen geblazen omdat er geen filters op kunnen of biedt de zonnekap voldoende bescherming ?? Ik zag in de plaatselijke fotowinkel dat er maar ong. 1 cm bescherming zat van het laagste randje van de zonnekap.
Ik ben van plan om deze lens aan te schaffen want ik hoor alleen positieve berichten hierover maar door constant bezorgd te zijn dat er geen krasjes op de lens komen gaat het plezier in fotograferen ook verloren denk ik.
Op mijn 28-70 zit een flinke zonnekap dus die biedt voldoende bescherming maar dat kan natuurlijk niet op een 14-24
Graag reactie

Groetjes,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo aug 06 2008 11:40 pm

Hoi Aquarius,

Zoals een goed huisvader betaamt... moet je ook met deze lens omgaan. Het klopt, je kan geen filter ter bescherming op deze lens plaatsen. Ik ben altijd super voorzichtig met mijn spullen, meestal tegen het zeikerige aan. Ik draai bijv altijd de lens terug naar 24mm stand om zodoende de lens zover mogelijk terug in zijn huis te draaien. Dat is eigenlijk een automatisme van me geworden. Ik heb niet het idee dat ik voorzichtiger met dit objectief ben dan mijn andere.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes met de beslissing. Het is een juweeltje.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 07 2008 8:08 am

Als alternatief zou je naar een 2e hands 17-35 2.8 kunnen kijken, daar kan een filter op. Voor minder dan € 1.000 te krijgen op e-bay.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do aug 07 2008 8:18 am

A,

re: ong. 1 cm bescherming

Troost je, bij sommige lenzen is de bescherming door de zonnekap 0.00;
alles vanaf 1 mm is opzet van Nikon en komt dus voor, waar dat kan.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » do aug 07 2008 9:03 am

De eerste paar dagen deed ik wat voorzichtiger, maar da's nu wel over... Ik heb wel hetzelfde automatisme als ALE ontwikkeld, dus draai 'em meestal ook terug naar 24mm. Ook plaats ik de dop regelmatig terug als ik even niet fotografeer. Laat je zeker niet tegenhouden, want de 14-24 is echt superieur aan alle andere groothoekzooms!

Succes met je keuze!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Vrouwenhof

Bericht door Vrouwenhof » do aug 07 2008 9:40 am

Ok, hij is bol (en zwáár) maar het resultaat is geweldig! Zodra je echt iets laat vallen helpt een filter ook niet meer.
Zonnekap zit er vast op, dus 'vergeten' om te draaien kan je zeker niet gebeuren.
Albert

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do aug 07 2008 10:47 am

Ik heb er geen problemen mee en werk sowieso vrijwel altijd zonder filter. Met mijn objectieven ga ik voorzichtig om; altijd zonnekap erop en dop terugplaatsen voordat ze terug gaan in de tas. Overigens vind ik de 14-24 een superfijn objectief! Die tip van terugdraaien naar 24mm pas ik ook toe.
Jur

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » do aug 07 2008 11:56 am

Allemaal bedankt voor jullie reactie`s. Hier heb ik wat aan.

Arthur: Ik ben als papa ook zuinig op mijn kindjes maar soms heb je er geen controle op :D

Skip: Ik heb die 17-35 inderdaad ook overwogen maar de 24-24 sluit beter aan op mijn 28-70

Albert: Het gaat mij ook niet om het vallen maar meer om het stoten.
Ik heb een keer mijn 28-70 van mijn schouder laten glijden op de kinderkopjes en de zonnekap heeft de val gebroken. Deze moest ik van mijn F5 body afzagen maar de lens mankeerde niks. (Hoop ik eigenlijk niet meer mee te maken want dat is flink schrikken.)
Ik denk dat ik er maar voor ga. Ik heb wel geen mooie doos maar een oud Tupperware bakje maar het idee is het zelfde en ik ben al een eindje op weg met sparen. Dit alles dankzij een idee van mijn vriendinnetje.
(Beetje eigenbelang want dan kan ze hem ook lenen natuurlijk :lol: )

Nogmaals bedankt.

Groetjes,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 07 2008 12:30 pm

aquarius schreef:Ik denk dat ik er maar voor ga.
Zal je zeker bevallen, veel plezier alvast!

Ik droom wel eens van een fotovakantie naar IJsland, met een carbon statief, een D700 en een 14-24 :)

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”