Welk Nikkor objectief

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
neenkhoorn

Welk Nikkor objectief

Bericht door neenkhoorn » vr aug 08 2008 5:17 pm

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag. Ik ben opzoek naar een groothoek lens voor mijn Nikon F801 s camera. Weten jullie wat mooie lenzen zijn om te gebruiken.

Ik gebruik momenteel de volgende lensen op mijn camera:

Nikon AF MICRO NIKKOR 105mm F 2.8-32. Ik ben erg tevreden over deze lens. Ik maak er erg mooie foto's mee.

TAMRON AF Aspherical 28-200mm F3.8-22. Deze lens is oke, maar volgens mij standaard. Ik vind de foto's soms wat groenig overkomen. Gebruik een fujji film en een donker polarizatie filter.

En ik fotografeer met een TAMRON AF 200-400mm F5.6-32. Ik vind dit ook een mooie lens. Super berijk, mooie foto's.

Foto's die ik heb gemaakt met deze lenzen staan op:
http://noot20.hyves.nl/album/29688209/C ... y_No/KWEG/

Dus wat is een mooie aanvulling op deze lenzen set?

Bedankt voor de Tips.

Groeten van Noë

ArendOosterlee

Bericht door ArendOosterlee » vr aug 08 2008 6:26 pm

Ik zou een iets groothoekigere groothoek nemen. :P
Maar als je niks mist, moet je ook niks kopen, lijkt me.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr aug 08 2008 6:31 pm

Noe,

Ik lees van een zoomlens met groothoek- en tele-bereik en een lange tele-zoom, aangevuld met een degelijke macrolens.

Als je aan de groothoek-kant wilt uitbreiden moet je gaan kijken naar de 20 of 24 mm lenzen van Nikon, of korter natuurlijk, een 18, 15 of 13 mm is ook leuk maar niet binnen ieders budget...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 08 2008 8:52 pm

Ik zou het zoeken in één of meer lichtsterke primes. Met mijn analoge bodies waren mijn favorieten vooral de 24/2.8, 35/2.0 en 1.8/85. Later kwam daar ook nog de 20/2.8 bij. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur zou ik één of meer van deze objectieven kiezen of de Nikkor 28-105 (alleen is die minder lichtsterk natuurlijk).
Jur

GdP

Bericht door GdP » vr aug 08 2008 9:46 pm

Misschien de Nikon AF-S 17-35 mm f/2.8 D?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za aug 09 2008 10:11 am

Nikkor 18-35mm AF-D f3,5-4,5 . Uitstektend presterend midsegment groothoekzoom objectief. Wel wat meer vervorming maar een stuk goedkoper dan de 17-35 die Gerrit (GDP) aanraad.

Maar wat voor budget heb je?

Je weet dat je voor je F801 G-lenzen en DX lenzen moet mijden?

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » za aug 09 2008 2:55 pm

Ok bedankt voor de Tips. Ik ben nog student, dus niet erg budget rijk....
Ik vind het intressant om te weten wat goed materiaal is. Ik begrijp dus dat lenzen met een kleiner F getal (bijv 2.8) de betere lenzen zijn.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za aug 09 2008 6:33 pm

neenkhoorn schreef:Ok bedankt voor de Tips. Ik ben nog student, dus niet erg budget rijk....
Ik vind het intressant om te weten wat goed materiaal is. Ik begrijp dus dat lenzen met een kleiner F getal (bijv 2.8) de betere lenzen zijn.
Een lichtsterk objectief met een kleiner F-getal is niet per definitie beter. Vaak wel, al is het alleen maar dat je een stop meer ruimte hebt.

Realiseer je dat bij groothoek lichtsterk minder belangrijk is. Je kan immers met veel langzamere sluitertijden werken (1/30 seconde) En beperkte scherptediepte is toch al lastig te creeren bij groothoeken.

Neig je naar een zoom of een vaste brandpunt?
Als je een zoom neemt is denk ik de 17-35/f2,8 te duur voor jou. Je kunt dan beter voor de 18-35 gaan.

Als je een vast brandpunt neemt 24mm en 28mm zijn relatief goedkoop. De 20mm of 18mm is een stuk duurder. Kijk ook tweedehands na manuele focus objectieven. AF is bij groothoek toch niet echt van belang en de MF's van Nikon zijn beter dan de AF's.

Zelf vind ik 24mm heel functioneel. Niet teveel vervorming, voor de meeste onderwerpen wijd genoeg, maar het is niet te extreem. 18mm is wel even leuk vanwege het extreme groothoek effect, maar verveelt snel. Of je moet er echt goed mee om kunnen gaan.

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » zo aug 10 2008 12:12 pm

Ik heb de site van kamera express gevonden. En dat geeft voor mij een mooi overzicht van wat er allemaal zoal is.

Ik denk dat ik toch op zoek ga naar een 28mm of een 50mm voor portret fotografie. Ik denk dat dat wel een mooe aanvulling is. Of een keer een 18-35mm. Bedankt voor de reacties. Ik weet nu waar ik naar moet gaan zoeken.

Groeten Noë

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 10 2008 12:15 pm

noë

voor portret fotografie kan ikje de 85mm 1.8d aanraden , mooie zeer goede lens maar niet voor alles geschikt

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 10 2008 1:18 pm

Ik denk dat ik toch op zoek ga naar een 28mm of een 50mm voor portret fotografie.
Ik sluit me ook nog even aan bij de opmerking van Dirk-jan, met de 85mm 1.8d heb je een veel beter resultaat als het om portretfotografie gaat.

Check markplaats of speurders, er duikt er hier nog wel een voordelig 2e handsje op..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 10 2008 4:35 pm

Student zonder budget, mooi mobjectief: Nikon 50mm 1.8D. Waanzinnig scherp, kost weinig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » ma aug 11 2008 12:50 pm

Wat is het verschil tussen 50mm 1.8D en 50mm 1.8 ?
Dus wat maakt het uit als er een D of geen D bijstaat?

Groeten Noë

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 11 2008 1:00 pm

neenkhoorn schreef:Wat is het verschil tussen 50mm 1.8D en 50mm 1.8 ?
Dus wat maakt het uit als er een D of geen D bijstaat?

Groeten Noë
D staat voor Distance Information. Dat word gebruikt ten behoeve van 3D matrixmeting voor flitsfotografie. Maar het verschil is slechts klein.

Voor jou helemaal niet van belang omdat de F801 dit toch niet ondersteunt. Wel zijn AF-D objectieven moderner en om die reden soms wat beter qua optische prestaties

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”