films

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
neenkhoorn

films

Bericht door neenkhoorn » zo aug 10 2008 12:42 pm

Hallo Nikkon Fotografen,

Ik heb een vraag. Kan iemand mij wat meer uitleggen over dit soort films:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1462

Dit kan ik toch niet gebruiken in mijn Nikon F801 camera? Of wel?
Bestaan er eigenlijk films met meer dan 36 opnamen? Of ook met meer opnames?

Wat is de mooiste film om mee te fotograferen? Iso 160 van Fuji?

Groeten Noë

Woudschim

Bericht door Woudschim » zo aug 10 2008 12:51 pm

120 spoel is middenformaat film, dus negatieven van 6x6cm :)

(overigens wat mij betreft zeker de moeite waard om wat mee te doen, en veel mooier dan digitaal of kleinbeeld)

Tja, wat is mooi. Elke film heeft zijn eigen eigenschappen, het is puur persoonlijk. Probeer gewoon een aantal dingen uit.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo aug 10 2008 12:52 pm

120 film is middenformaat. Daar heb je andere camera's voor nodig. Nikon maakt geen middenformaat camera's.

De mooiste film? Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Fuij Velvia 50 scoort goed, evenals Kodachrome 64.

Volgens mij werd voor een blad als National Geographic vroeger bijna altijd met kodachrome geschoten. Eind jaren 80 werd kodachrome verdongen door Fuij Velvia.

Maar dat zijn diafilms

Voor negatievenfilms, scoort fuij realla 100 dacht ik wel goed. Maar ja onder andere omstandigheden scoren andere films weer beter.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 10 2008 1:30 pm

120 (en ooit ook 220) zijn middenformaatfilms voor 6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9 en zelfs 6xgroter voor panoramacamera's. Denk aan Hasselblad en Zenza Bronica spiegelreflexen, Rolleiflex twee-oogreflexen, Fuji meetzoekercamera's, en zo verder en zovoorts.

Voor kleinbeeld gebruik je 135 film, dat is kleinbeeldfilm.

Er is inderdaad ooit een kleinbeeldcassette geweest met 72 opnamen, ik meen van Ilford. Dat was een film op een ultradunne Mylar-drager, zodat er een dubbel lange filmstrook in de cassette paste en het dubbele aantal foto's gemaakt kon worden. Is nooit aangeslagen, ik geloof mede omdat de tellers van kleinbeeldcamera's als regel niet verder tellen dan 40.

Ook was er natuurlijk de mogelijkheid "meterwaar" te laden in 250- en 750-opnamen achterwanden voor Leica, Nikon en nog meer merken. Werden vooral gebruikt voor surveillance-fotografie. Denk ook aan flitspalen. Ook in fabrieken als kwaliteitscontrole.

In een kleinbeeldcamera kun (of kon...) je alle soorten kleinbeeldfilm gebruiken. Zwart/wit, kleurnegatief, dia, infrarood, documentfilm, noem maar op. De discussie over de beste diafilm is nog niet uitgewoed. Zoek maar even op dit forum: Elitechrome, Kodachrome, Velvia, tik maar wat typen en merken in.

Groet, E.M. de Klerk

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo aug 10 2008 2:12 pm

In het filmtijdperk gebruikte ik vrijwel uitsluitend de kleur negatief films Fuji Reala 100 en Fuji Superia 400.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo aug 10 2008 2:49 pm

emdeklerk schreef:Er is inderdaad ooit een kleinbeeldcassette geweest met 72 opnamen, ik meen van Ilford. Dat was een film op een ultradunne Mylar-drager, zodat er een dubbel lange filmstrook in de cassette paste en het dubbele aantal foto's gemaakt kon worden. Is nooit aangeslagen, ik geloof mede omdat de tellers van kleinbeeldcamera's als regel niet verder tellen dan 40.
Er heeft inderdaad een Ilford film (HP5) bestaan voor 72 kb opnamen. De gebruikte film/filmdrager bleek erg krasgevoelig. Bovendien had je voor het ontwikkelen een speciale ontwikkeltank + ditto spiraal nodig die erg slecht verkrijgbaar is geweest.
Jur

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo aug 10 2008 5:58 pm

Noe en Jur,

re: Er is inderdaad ooit een kleinbeeldcassette geweest met 72 opnamen, ik meen van Ilford. Dat was een film op een ultradunne Mylar-drager, zodat er een dubbel lange filmstrook in de cassette paste en het dubbele aantal foto's gemaakt kon worden. Is nooit aangeslagen, ik geloof mede omdat de tellers van kleinbeeldcamera's als regel niet verder tellen dan 40.

Kodak maakte ook dat soort films. Die werd o.a. gebruikt in een speciaal aangepaste Nikon F3 in de Space Shuttle.
In het Nikon Museum is (op afspraak) zo'n kamera te zien.

Een alternatief was om halfkleinbeeld te schieten.
O.a. voor de Noorse politie zijn Nikon FM's gemaakt in half-kleinbeeld formaat.
Dit afgezien natuurlijk van de Nikon S3M kamera's uit de meetzoeker-tijd, oplage helaas slechts enkele honderden exemplaren.

Voor de Nikons F, F2, F3 en F4 (helaas nooit voor de F5) zijn achterwanden voor 250 opnames gemaakt door Nikon.
Voor de F2 ook in 750 opname formaat (MF-2, als iemand een goed exemplaar tegenkomt, mag hij/zij me bellen...).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

miesnert

Bericht door miesnert » ma aug 11 2008 11:06 am

Kleur negatief:

Fujicolor Superia Reala 100 voor landschappen, gebouwen en nachtfotografie.
Fujifilm PRO 160C voor portretten.

Kleur dia:
Fuji velvia 100

Zwart/wit:
Ilford HP5

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » za aug 16 2008 2:37 pm

weet iemand waar ik kodachome 64 film kan bestellen?

Groeten Noë

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za aug 16 2008 2:47 pm

Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » za aug 16 2008 3:31 pm

Die had ik al gevonden. Woont bij mij om de hoek... :D

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door F5 » za aug 16 2008 3:56 pm

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar fuji 400 pro voor "algemene" fotografie. Mooie kleurweergave, fijne korrel (dat is wat men later ruis is gaan noemen).

Voor portretten gebruik ik ook de fuji 160 of de kodakporta 160 nc

gezien de reacties ga ik ook zeker de Reala eens proberen.

Dit geldt dan wellicht voor de mooiste film, het mooiste resultaat hangt (imo) af waar (en door wie) je je foto's laat afdrukken.

neenkhoorn

Bericht door neenkhoorn » di aug 19 2008 7:00 pm

Ik heb twee rollen kodachrome 64 binnen. Eens kijken of dat mooi fotograferen is.

Groeten Noë

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”