Kokende flitse
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kokende flitse
Beste mensen, ik weet niet wat het is maar bij mij likt alles in de brand te willn vliegen. Eert kwam er rook uit een B-merk afstandsbdiening, nu stond bijna mijn SB600 in de fik. Ik heb er precies een foto mee kunnen maken, daarna hoorde ik hem wel opladen, maar ging het lampje ready niet meer branden. ik merkte dat de flitser erg warm werd en heb de batterijen eruit gehaald. Die waren heet, heel erg heet. Niet om vast te pakken. Heeft iemand dit wel eens gehad? Is er iets mis met de flitser of heb ik wellicht niet de goede batterijen gebruikt. Ze zijn van Panasonic Xtreme Power Alcaline- batterijen.
Als de flitser kapot heb ik een probleem, want ik kan nergens de bon vinden....
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos bedoeldde denk ik dat hij de flitser op hoorde laden, je weet wel dat hoge gepiep.
Het lijkt erop dat er ergens een kortsluiting o.i.d. in je flitser zit die een hoge stroom uit je batterijen trekt waardoor ze gloeiend heet worden. Duidt op een kapotte flitser.
Grtz,
Paul
Het lijkt erop dat er ergens een kortsluiting o.i.d. in je flitser zit die een hoge stroom uit je batterijen trekt waardoor ze gloeiend heet worden. Duidt op een kapotte flitser.
Grtz,
Paul
Laatst gewijzigd door pabusk op ma aug 11 2008 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ElRonno schreef:Ik denk dat Jos bedoelde: het laden van de condensator van de flitser.GdP schreef:Ik laad nooit de batterijen op in de flitser.
En volgens mij kan je Alcaline-batterijen niet opladen. Die moet je na gebruik weggooien.
Dan moet Jos toch opzoek naar de rekening, want er is duidelijk dan iets goed mis met de flitser.
NiMH oplaadbare batterijen bieden je meestal meer voor dergelijke toepassingen. Met 'gewone' batterijen kan je meestal een paar full power flitsen halen en dan is het einde verhaal. Oplaadbare batterijen is op termijn ook een stuk goedkoper.
Waren het nieuwe batterijen?
Heb je het al met andere (nieuwe!) batterijen geprobeerd?
Waren het nieuwe batterijen?
Heb je het al met andere (nieuwe!) batterijen geprobeerd?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Panasonic Xtreme Power batterijen van het type "Oxiride" zijn geenszins "gewone" batterijen (als het om die batterijen gaat). Ze zijn van een andere chemische samenstelling, hebben net een hoger voltage als gewone batterijen en de eigenschap bijzonder lang een hoog vermogen af te geven. Steken NiMH oplaadbare "accu's" naar de kroon. Helaas niet oplaadbaar. Een keer in mijn Nikon 801 gehad, het motorisch transport en repeteren van de sluiter heeft nog nooit eerder die hoge snelheid gehad.Floris schreef:Met 'gewone' batterijen kan je meestal een paar full power flitsen halen en dan is het einde verhaal.

Zie ook: http://www.telecomwereld.nl/n0000248.htm
en een PDF bestand van Panasonic http://www.panasonic.ca/english/batteri ... uly_05.pdf
Misschien dat de SB flitser niet bestand is tegen de net wat hogere spanning van normale batterijen en al helemaal hoger dan NiMH accu's.
Vriendelijke groet, Léon Obers
dus je hebt 4 x 3,6 volt batterijen in een flitser gedaan die gebouwd is op 4 x 1,5 volt (14,4 t.o.v. 6 volt). Ik ben bang dat er een kortsluiting in je flitser zit als gevolg van deffecte componten door deze overspanning.
Kan je checken of die batterijen echt de 3,6 volt versies zijn want dan is het zo goed als zeker dat je flitser waarschijnlijk total-loss is
Grtz,
Paul
Kan je checken of die batterijen echt de 3,6 volt versies zijn want dan is het zo goed als zeker dat je flitser waarschijnlijk total-loss is

Grtz,
Paul
pabusk schreef:dus je hebt 4 x 3,6 volt batterijen in een flitser gedaan die gebouwd is op 4 x 1,5 volt (14,4 t.o.v. 6 volt). Ik ben bang dat er een kortsluiting in je flitser zit als gevolg van deffecte componten door deze overspanning.
Grtz,
Paul
De AA-uitvoering is 1,7 volt.
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Kokende flitse
Wat de een niet om aan te pakken vindt, vindt de ander gewoon lekker warm... Maar ik heb wel eens een complete set 2700mAh oplaadbare batterijen achter elkaar leeg geschoten met een SB800 en die waren (net als de fliter zelf) ook zeer warm. Ik zou er gewoon weer een nieuwe set indoen en kijken of de flitser weer gewoon naar behoren werkt.Jos schreef:Beste mensen, ik weet niet wat het is maar bij mij likt alles in de brand te willn vliegen. Eert kwam er rook uit een B-merk afstandsbdiening, nu stond bijna mijn SB600 in de fik. Ik heb er precies een foto mee kunnen maken, daarna hoorde ik hem wel opladen, maar ging het lampje ready niet meer branden. ik merkte dat de flitser erg warm werd en heb de batterijen eruit gehaald. Die waren heet, heel erg heet. Niet om vast te pakken. Heeft iemand dit wel eens gehad? Is er iets mis met de flitser of heb ik wellicht niet de goede batterijen gebruikt. Ze zijn van Panasonic Xtreme Power Alcaline- batterijen.
Er zijn op internet overigens meerdere discussies hierover, bijvoorbeeld: http://www.flickr.com/groups/10206545@N ... 407058910/
Wel grappig om te lezen dat een aantal eerst dacht dat je jouw alkaline batterijen wilde opladen...

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Kokende flitse
Lijkt me niet zo gek als dat door de OP zelf werd gemeld.........Rebyte schreef:Wel grappig om te lezen dat een aantal eerst dacht dat je jouw alkaline batterijen wilde opladen...![]()

Informatie over de Panasonic Xtreme Power Alkaline batterijen http://www.panasonic.nl/Products_Info.a ... 51%7C4%7C1Jos schreef:Is er iets mis met de flitser of heb ik wellicht niet de goede batterijen gebruikt. Ze zijn van Panasonic Xtreme Power Alcaline- batterijen.
Jur
Ik lees inderdaad ook nergens in het startbericht dat Jos de batterijen in zijn flitser aan het opladen was. Hij hoorde de flitser opladen, dat is toch heel wat anders.
Ik hoop dat het probleem in ieder geval door de batterijen met de hogere spanning komt en dat de flitser gewoon heel is.
Gemakkelijk te testen met een setje goedkope baterijen van de Aldi ofzo. Die blijken overigens van goede kwaliteit te zijn
Ik hoop dat het probleem in ieder geval door de batterijen met de hogere spanning komt en dat de flitser gewoon heel is.
Gemakkelijk te testen met een setje goedkope baterijen van de Aldi ofzo. Die blijken overigens van goede kwaliteit te zijn