Goede formaat

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Goede formaat

Bericht door Frans Keijzers » di aug 12 2008 12:19 pm

Als ik een foto die ik heb gemaakt met mijn D80 als achtergrond op mijn pc wil gebruiken dan vervormd de foto.
Hoe kan ik dit voorkomen is dat in CS3 te veranderen?
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Woudschim

Bericht door Woudschim » di aug 12 2008 12:22 pm

Je kunt de foto hooguit uitsnijden op een 4:3 verhouding.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di aug 12 2008 12:42 pm

De verhoudingen van je beeldscherm zijn niet hetzelfde als de verhouding van je foto (die is 1:1,5). Je moet de foto die je als bureaublad wil gebruiken dus uitsnijden (croppen) in de goede verhouding, dan vervormt-ie niet. Woudschim hierboven heeft kennelijk een beeldscherm met 4:3 verhouding, dat is een hele gangbare maat, maar een breedbeeldscherm heeft natuurlijk weer andere verhoudingen, dus dat moet je even goed nakijken.

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » di aug 12 2008 12:46 pm

joepert schreef:De verhoudingen van je beeldscherm zijn niet hetzelfde als de verhouding van je foto (die is 1:1,5). Je moet de foto die je als bureaublad wil gebruiken dus uitsnijden (croppen) in de goede verhouding, dan vervormt-ie niet. Woudschim hierboven heeft kennelijk een beeldscherm met 4:3 verhouding, dat is een hele gangbare maat, maar een breedbeeldscherm heeft natuurlijk weer andere verhoudingen, dus dat moet je even goed nakijken.
Mijn pc scherm is 17 inch en een 4:3 verhouding.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon

Woudschim

Bericht door Woudschim » di aug 12 2008 12:59 pm

Mijn beeldscherm heeft een 2:3 verhouding, maar ik ging uit van de meest gangbare ratio. :)

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » di aug 12 2008 2:16 pm

Woudschim schreef:Je kunt de foto hooguit uitsnijden op een 4:3 verhouding.
Hoe kan ik dat het beste doen uitsnijden op 4:3 verhouding?
Groet, Frans

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 12 2008 2:24 pm

Even met een rechtermuisklik op je beeldscherm properties / eigenschappen opvragen. In het laatste tabblad vind je de instellingen van je bureaublad (bijv 1600x1200). Dit gebruik je om een uitsnede te maken in Capture NX of Photoshop. Je kunt dan zelf bepalen welk deel zichtbaar wordt.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di aug 12 2008 2:26 pm

Je hebt CS3 en je weet niet hoe je moet croppen? Dan staat je nog een behoorlijke uitdaging te wachten... :)
Ik heb CS3 nu niet bij de hand, dus kan niet precies aangeven hoe het moet. Maar je kiest de functie crop (in Nederlands waarschijnlijk uitsnijden o.i.d.) en je geeft aan wat de verhouding van de uitsnede moet zijn (4:3 dus). Je kunt dan in de foto een uitsnede maken die precies de goede verhoudingen heeft (effectief snijd je dus de zijkanten eraf). Deze functie zit trouwens in alle basale fotobewerk-software (zoals bijvoorbeeld de Microsoft Office Picture Manager, die in het Office-pakket zit).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 12 2008 2:36 pm

In CS3 (CS2) je foto inladen.
- Croptool selecteren (icoontje met die 2 winkelhaken).
- Voor de breedtemaat zet je 4
- Voor de hoogtemaat zet je 3
- Geen invulling van de dpi rechts ervan, anders wordt je beeld direct ook nog lineair verkleint !!!
Dan is het een kwestie van een rechthoek trekken hoe je de uitsnede wilt hebben en dubbelklikken in het midden van je beeld.
Als laatste je beeld in exact het aantal pixels breedte resizen als je gebruikte resolutie van je beeldscherm met een vinkje om de verhoudingen (breedte hoogte) gelijk te houden.

Maar als je dit soort basale dingen niet kent van Photoshop heb je ten eerste nog een "help"-functie die je kunt aanroepen. Daar staat het beslist bij. Daarnaast is een boek over Photoshop wellicht ook nog aan te raden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » di aug 12 2008 3:00 pm

Bedankt voor jullie snelle adviezen ik ga ze allemaal uitproberen, jullie horen het wel of het gelukt is of niet.
Groet, Frans

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » di aug 12 2008 5:00 pm

Het is gelukt dankzij jullie tips, zo heeft dit forum z'n waarde weer eens bewezen!! :lol: :lol:
Groet, Frans

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”