Welke lichtmeter ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Welke lichtmeter ?

Bericht door F5 » di aug 12 2008 11:59 pm

Ik heb een aantal vragen die ik niet direct op het forum heb terug kunnen vinden

Ik ben van plan een lichtmeter aan te schaffen.
Ik zou in ieder geval de volgende (standaard) functies erin willen hebben

Opvallend licht, gereflecteerd licht en spotmeting.

Daarvoor heb ik reeds de volgende meters op het oog (dwz wat ik op het internet heb kunnen vinden) wat hieraan voldoet:

Sekonic L-758D ( de 358 is goed, maar geen spotmeting)
Kenko KFM-2100 (de oude minolta VI)
Gossen Starlite

Echter alle nog nieuw te leveren meters lijken vandaag de dag wel toegespitst op digitale fotografie (door de voor mij niet nuttige functies als sensorbereik etc)

Zijn deze meters dan overkill voor me (ik schiet nog steeds analoog (F5)) Zo ja, wat zijn dan de alternatieven?

Heeft iemand tips waar ik een van deze meters het beste aan kan schaffen ?

Tips voor andere merken/types zijn welkom, als ook redenen waarom ik juist niet een van bovenstaande zou moeten aanschaffen.
Of wat zou voor jullie de doorslag geven om juist voor een van deze types te kiezen?

mikemix

Bericht door mikemix » wo aug 13 2008 12:24 am

Check ook eens Minolta...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 13 2008 10:30 am

Minolta meters zijn overgenomen door Kenko. Ik heb zelf een Gossen meter met cine-instelling (uit het analoge tijdperk). Overkill? Jazeker, want ik gebruik dat nooit. Helaas niet zonder cine te krijgen. Soms 'krijg' je er functies bij die je niet gebruikt.
Misschien is het handig om flitslichtmeting te kunnen doen? Je weet maar nooit...
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 13 2008 12:49 pm

Tja, er blijft tegenwoordig niet zoveel keus meer over.
Dat je er ook flitsmetingen mee kunt doen is altijd handig.
Wat spotmeting betreft weet ik nog wel van jaren terug dat de ene spotmeter de andere niet was. Het ene merk gebruikte bijvoorbeeld een simpel optiekje daarvoor waarbij de aangegeven spot (1 of 5 graden) nog wel degelijk werd beïnvloed door het licht er net buiten. Andere modellen hadden een beter optiek en was de meting van de spot veel beter begrenst. Zaken die je wellicht goed moet overwegen.
Het lijkt me goed te proberen daar meer gebruikerservaring over te krijgen. Misschien moet je zo'n meter ook eens in de hand hebben. Maar er zullen weinig (of misschien wel helemaal niet) zaken zijn waar ze die meters op voorraad hebben of in hun assortiment. Bij Seconic kun je meters vanaf hun website bestellen (online winkel).

Misschien als je van plan bent volgende maand de Photokina te bezoeken, dat je daar de bewuste stands kunt aandoen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mboots

Bericht door mboots » wo aug 13 2008 4:38 pm

een 2de hands Sekonic 508? of een nieuwe seconic 558 (is die nog te krijgen) ook met spotmeting maar zonder de functies als censorbereik etc etc.

F5
Forumlid
Forumlid

Bericht door F5 » wo aug 13 2008 8:46 pm

De sekonic 558 is inderdaad een goede optie. Die is me eerlijk gezegd helemaal ontgaan.

Na wat snel speuren op het web is het wel grappig dat de huidige winkels deze duurder aanbieden dan de nieuwere 758. Dan wordt het meer betalen om minder opties te hebben.

Was deze (leuk) geprijsd tussen de 358 en de 758 dan wist ik het wel.

2e hands worden ze niet vaak aangeboden en als ze aangeboden worden dan is het verschil met de nieuwprijs (die dan incl garantie & factuur is) te verwaarlozen.

Ik heb zelf mijn keus beperkt tot de sekonic en de kenko. Dit ivm de prijs en de (spaarzame) reviews die ik heb kunnen vinden op het web.
Ik begin te neigen naar de Sekonic, daar heb ik inmiddels al een leuke aanbieding van voorbij zien komen.

De extra's kunnen wellicht in de toekomst gebruikt gaan worden
(ooit zal ik toch wel overstag gaan als de full-frames betaalbaarder worden)

Nu nog even speuren en navragen en inderdaad eens kijken hoe deze in de hand ligt en de knoppen etc aanvoelen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 13 2008 11:55 pm

Ik heb met de Kenko-1100 gewerkt (toen nog Minolta) en die werkt erg prettig. Ik denk erover om deze opnieuw aan te schaffen. Ik weet zo gauw niet of er ook een spotmeter op kan.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

lennardp

Bericht door lennardp » do aug 14 2008 7:35 am

ik zou voor de Sekonic L-758D gaan. op de fotoacademie heb ik al met meerdere gewerkt en deze werkt het prettigst, kan je desnoods nog een keer laten vallen...die van gossen vallen dan kapot... je kan ook kijken naar de Sekonic L-758D R!!! deze kan je flitsers draadloos aansturen, dat kan met de D versie niet...

evertfoto

Bericht door evertfoto » do aug 14 2008 10:23 pm

Heb nog een Gossen lichtmeter ter overname.
Deze meet opvallend licht en flitslicht. Geen spotmeting, maar daar zijn dit soort meters minder geschikt voor.
Spotmeten kun je veel secuurder doen met je eigen lichtmeter in de camera.
Laatst gewijzigd door evertfoto op do aug 28 2008 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

lennardp

Bericht door lennardp » vr aug 15 2008 7:23 am

evertfoto schreef: Spotmeten kun je veel secuurder doen met je eigen lichtmeter in de camera.
ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens. ik weet niet of je het geprobeerd hebt maar met de camera gaat lang zo secuur niet..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 15 2008 10:36 am

......Bovendien worden metingen via de camera niet opgeslagen om bijv. de donkerste en lichtste partijen met elkaar te vergelijken om een gemiddelde te zoeken. Voor een vergelijking moet je alles in je eigen koppie onthouden.
Vergissing is dan snel gemaakt.

Ben er helemaal mee eens dat een aparte spotmeting meer biedt en heel wat prettiger werkt dan metingen met een camera.
Tenminste uitgaande van een handmatige werkwijze zoals de TS kennelijk graag voorstaat.
Geweldig ook als je bijv. nog in analoog zwart-wit werkt en het Zone-systeem wil toepassen. (Hoewel een film met vele opnamen daar weer minder geschikt voor is om individueel je opnamen in filmontwikkeling bij te sturen).

(Maar ja, evertfoto wil graag zijn meter kwijt, dus noemt alleen voordelen voor zijn meter en nadelen van spotmeting als zou een lichtmeter daar minder geschikt voor zijn). :twisted:
Vriendelijke groet, Léon Obers

F5
Forumlid
Forumlid

Bericht door F5 » ma aug 25 2008 10:50 pm

Bedankt voor de reacties, ik ben er inmiddels uit.
Al zal ik (nog) niet alle functies gebruiken, ga ik voor de L-758DR.

@arjanl: de Kenko KFM-2100 is de 1100 maar dan met spotmeting en iets meer toepassingen.

evertfoto

Bericht door evertfoto » do aug 28 2008 5:37 pm

Ben er helemaal mee eens dat een aparte spotmeting meer biedt en heel (Maar ja, evertfoto wil graag zijn meter kwijt, dus noemt alleen voordelen voor zijn meter en nadelen van spotmeting als zou een lichtmeter daar minder geschikt voor zijn). :twisted:[/quote]

Evert bezit diverse soorten en types losse lichtmeters en verkoopt alleen aan diegene die er echt behoefte en belangstelling voor heeft.
Merk wel dat veel (beginnende) fotografen niet weten om te gaan met zo'n stuk gereedschap.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”