Bericht
door vanson » ma aug 01 2005 11:34 am
Uit het aantal reacties zou je kunnen afleiden dat de meesten onder ons alleen met Nikon kleinbeeldcamera's werken...
Mijn Bronica S2A ligt eigenlijk ook al een tijdje ongebruikt in de kast. Aanvankelijk bestond mijn Bronica-set uit een S2A, een EC-TL, 150mm/f3.5 Zenzanon, 50m/f3.5 Nikkor, en een 600mm/f5.6 Nikkor-P.
De 150mm Zenzanon was de eerste die mocht vertrekken, vanwege de wens een 200mm Nikkor aan te schaffen, maar eigenlijk was de 50mm Nikkor de enige lens die ik echt gebruikte (naast de standaard 75mm Nikkor). De 600mm was te zwaar, en om een lens vast te houden vanwege een imposante verschijning ging me iets te ver (dat, en het feit dat mijn zoontje er graag mee rondliep, wat niet bevordelijk is voor de conditie van je frontlens, laat staan het scherpstelmechanisme...)
Nu wordt de S2A (de EC-TL was al te geavanceerd voor me) alleen ingezet voor landschappen, en dan alleen op dagen dat mijn schouders geen bezwaar hebben tegen doorhangen vanwege het gewicht van het S2A-beest.
Dat is ook het probleem dat ik heb met middenformaat-camera's als de Bronica's en Hasselblads: ze zijn uiteindelijk te zwaar om een hele dag mee rond te lopen. Een paar jaar geleden stond ik samen met een vriend op Abbey Road, hij met een Yashica 124 Mat, ik met de S2A, en aan het eind van de dag liep ik schever dan hij.
Een Plaubel Makina is wat dat betreft een echte uitkomst. Met de W67 (met een 55mm/f4.5 Nikkor) is het prettig fotograferen (wanneer komt de discussie fotograferen vs. fotograveren aan bod op dit forum?).
Als ik daar de kans toe zie, zal ik eens wat dia's en zw/w inscannen en op het forum plaatsen. De optische kwaliteit van de Nikkors is minder dan de Carl Zeiss lenzen voor de Hasselblad, maar als je van gruizigheid houdt op zwart/wit (en wie houdt daar niet van?) zijn de Nikkors erg mooi. Het zachte contrast van de 50mm/f3.5 vind ik meer sfeervol dan de keiharde scherpte van de Zeiss 50mm/f4. De 55mm Nikkor van de Plaubel Makina W67 is wel een superscherpe lens, vooral voor stadslandschappen. Jammer dat Nikon destijds niet meer samenwerkte met Bronica.
En A.G, ik heb het je volgens mij destijds al gezegd, die foto van die schoen geeft wel aan waar de 120 mm 5.6 AM ED LF Nikkor toe in staat is: Verschrikkelijke scherpte (die veter stoort niet...)