macro objectief voor een d50
macro objectief voor een d50
Ik ben op zoek naar een macro objectief voor mijn D50
Het liefst van nikon zelf wie heeft wat suggestie's?
mvg Dick
Het liefst van nikon zelf wie heeft wat suggestie's?
mvg Dick
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Micro-Nikkor AF 60mm f/2.8 D is een erg mooi macro-objectief.

Zie ook: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Zie ook: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Als ik er van uit ga dat een portretlens voor kleinbeeld 85 Ã 105mm brandpuntafstand heeft, vind ik een Tamron 90 mm, die met de cropfactor 1,5 dus 135 mm geeft, aan de lange kant.
Dan is ook voor portretten de Nikkor 60mm, met de cropfactor dus 90mm, toch wel de betere keus.
Hoewel ik hem voor portretten wel erg scherp vind tekenen.
Feit is dat de 60mm micro-Nikkor een van de allerbeste macrolenzen is, die je met geld kunt kopen.
Groeten, E.M. de Klerk
Dan is ook voor portretten de Nikkor 60mm, met de cropfactor dus 90mm, toch wel de betere keus.
Hoewel ik hem voor portretten wel erg scherp vind tekenen.
Feit is dat de 60mm micro-Nikkor een van de allerbeste macrolenzen is, die je met geld kunt kopen.
Groeten, E.M. de Klerk
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Dick,
De Nikkor 60mm micro is ook mijn favoriete lens. Wat De Klerk schrijft klopt inderdaad. De 60 mm tekent zo scherp dat hij eigenlijk te goed is voor de D50 (en D70 en D70s). Dat ligt natuurlijk niet aan de lens zelf, maar aan de standaard fabrieksinstellingen van de camera. Die poetsen de resultaten van de kitlenzen namelijk standaard op door wat extra verscherping en contrastverhoging. Bij gebruik van de 60 mm micro alles op 'nul' zetten, in RAW fotograferen en vervolgens met Nikon Capture of Photoshop (met RAW plug-in) het 'digitale negatief' naar wens maken.
groet,
Karel
De Nikkor 60mm micro is ook mijn favoriete lens. Wat De Klerk schrijft klopt inderdaad. De 60 mm tekent zo scherp dat hij eigenlijk te goed is voor de D50 (en D70 en D70s). Dat ligt natuurlijk niet aan de lens zelf, maar aan de standaard fabrieksinstellingen van de camera. Die poetsen de resultaten van de kitlenzen namelijk standaard op door wat extra verscherping en contrastverhoging. Bij gebruik van de 60 mm micro alles op 'nul' zetten, in RAW fotograferen en vervolgens met Nikon Capture of Photoshop (met RAW plug-in) het 'digitale negatief' naar wens maken.
groet,
Karel
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
lezen... wat Karel zegt, is dat de d50/d70(s) standaard een foto verscherpen, wat bij de scherp tekenende lens 60 mm. micro teveel van het goede is. Daarom is het wijs om die aanpassingen uit te zetten. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de d200/d2x, dan wordt er door die camera's niet automatisch verscherpt. Daarmee zijn deze camera's direct bruibaar, zonder dat je de instellingen hoeft te veranderen.
kort gezegd bedoelt Karel te zeggen dat de scherpte van de 60mm Micro Nikkor zo verschrikkelijk groot is dat je de lens geen recht aandoet om deze op een D50/D70(D80?) te gebruiken omdat deze camera's softwarematig de beelden verscherpen en zodoende heb je dus eigenlijk helemaal niet zo veel aan de scherpte die je koopt...harry bul schreef:sorry wat daar allemaal wordt geschreven is de grootste flauwekul die je maar kunt bedenken maar goed maakt mij ook niet uit wat die meneer koopt een 60mm nikkor te goed voor een D50 D70 D70s?
er wordt niet gezegd dat de D70(s) en D50 slechte camera's zijn. Daar moeten namelijk ook nog andere argumenten voor worden genoemd...